Har haft lignende tagsten. De var blevet betydeligt tyndere med årene, især i underkanten var de ligesom pænt afrundede nedad. Dog stadig betydeligt tykkere og tungere end asbestarmerede tagmaterialer. Sendte dem aldrig til analyse men det er helt utroligt, hvis de indeholder asbestfibre på grund af deres tykkelse.

Så nar du dig nok med perspektivet. Disse plader er tynde, lige så tynde som sådanne store flager, der sad på typer af ladebygninger og lignende før. Men de flager har jeg aldrig set smuldre som disse gør.

B bellman83 sagde:
Så nar du dig nok på perspektivet. Disse plader er tynde, lige så tynde som sådanne store flak, der sad på typ ladugårdar ol før. Men de flak har jeg aldrig set forvitre som disse gør.
Nej, det er ikke eternit! Det er betonsten af tvivlsom kvalitet. Der lå sådanne både på et skur og lagården på gården jeg solgte.

B bellman83 sagde:
Då lurar du dig nog på perspektivet. Dessa plattor är tunna, lika tunna som såna stora flak som satt på typ ladugårdar o dyl förr. Men de flaken har jag aldrig sett vittra som dessa gör.
Nej da. Ser præcis på billederne, at de er de samme, som jeg havde. Og de er tykkere end asbestfiberarmerad betong, almindeligvis kaldet eternit. Gætter på, at du befinder dig i det østlige Skåne eller Blekinge, det eneste sted i landet jeg har set disse på.

Helt rigtigt med østre Skåne. Kender flere, som har dem i området; det kan være, at de kun forekommer her.
Ingen mærkning på pannen, så ved ikke, hvor de kommer fra.

C Chefred sagde:
Helt rätt med östra Skåne. Vet fler som har dem i området, det kan va så att det bara förekommer här.
Ingen märkning på pannan så vet inte var dem kommer ifrån.
De findes i det mindste i Småland også. (Men I måske ikke kører så langt nordpå ;) ?)

Joda, tager mig gerne til Smålands skove og lejer en hytte

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.