Har et hus fra 20'erne med gamle rør i kælderen. Da vi købte huset sidste år, tænkte vi ikke på, at der kunne være asbest i rørisoleringen. For ca. 15 år siden har man gjort tiltag i kælderen, bl.a. installation af jordvarme. På kælderrørene er der huller i isoleringen. Både i bøjninger og på lige stræk. Da vi bruger rummet som vaskerum og hænger vores tøj der til tørre, er jeg bekymret for, om der er asbest, der støver fra den "åbne" isolering. Overvejer at indsende en prøve til analyse for at være på den sikre side, men egentlig vil jeg klæde rørene ind/reparere isoleringen, så den ikke er "åben". Mit spørgsmål er da: hvilket isoleringsmateriale skal man bruge, som slutter så tæt, at man kan være sikker på, at evt. asbest ikke kommer ud i rummet?
Jeg har et lignende problem i vores hus, gammel rørisolering, delvist eksponeret i kælderen som vi bruger som vaskerum. Ukendt om der er asbest i isoleringen eller ikke, men huset er bygget i 1950, så risikoen er der jo bestemt.
Hvordan gik du videre? Tør man tape rørene sammen eller risikerer man bare at frigøre eventuel asbest da tro.
Hvordan gik du videre? Tør man tape rørene sammen eller risikerer man bare at frigøre eventuel asbest da tro.
Jeg kan ikke afgøre, om det er asbest eller ej.
Men selv hvis det er asbest, er det helt ufarligt, at det ser ud, som det gør. Hvis man vil tape over defekter og samlinger, er også det ufarligt.
Det er lidt ligesom at være bekymret for, at naboen i huset ved siden af ryger, fordi man nogle gange kan skelne røglugt, og alle ved jo, at passiv rygning er farligt...
Men selv hvis det er asbest, er det helt ufarligt, at det ser ud, som det gør. Hvis man vil tape over defekter og samlinger, er også det ufarligt.
Det er lidt ligesom at være bekymret for, at naboen i huset ved siden af ryger, fordi man nogle gange kan skelne røglugt, og alle ved jo, at passiv rygning er farligt...
Firmaet, der installerede min varmepumpe, sagde, at asbesten plejer at sidde lige i bøjningerne. Og den frigives, når man river den, ikke ellers. Ved ikke om det passer. Men vi har det ligesom i vores vaskerum som på TS billeder, så lidt fundersam er man...
I mit tilfælde har vi flere forskellige typer af rør og viklinger (ser ud til at være forskellige tidsperioder), så bør man jo tage prøver på alle typerne for at være sikker.
Eftersom det også ser ud til, at asbest ofte sidder i bøjningerne (hvad jeg har læst her), skal man jo i så fald klippe op bøjningerne og tage en repræsentativ bit på 3x3 til 5x5 cm, jeg ville helst have undgået at begynde at klippe i isoleringen øht.
Som jeg ser det er mine valg:
1) Tage asbestprøve på alle typer af rør.
2) Varsomt tape sammen og forsøge at forsegle alle rør (eller i det mindste bøjningerne).
3) Tage ind en rigtig asbestsanerer, som fjerner al isolering og rydder op efter sig.
4) Skære ned rørerne uden for isoleringen, tage dem ned og erstatte med nye rør.
Nr. 4 lyder jo lidt drastisk, men det bliver måske ikke meget dyrere end en sanering, hvad ved jeg.
Eftersom det også ser ud til, at asbest ofte sidder i bøjningerne (hvad jeg har læst her), skal man jo i så fald klippe op bøjningerne og tage en repræsentativ bit på 3x3 til 5x5 cm, jeg ville helst have undgået at begynde at klippe i isoleringen øht.
Som jeg ser det er mine valg:
1) Tage asbestprøve på alle typer af rør.
2) Varsomt tape sammen og forsøge at forsegle alle rør (eller i det mindste bøjningerne).
3) Tage ind en rigtig asbestsanerer, som fjerner al isolering og rydder op efter sig.
4) Skære ned rørerne uden for isoleringen, tage dem ned og erstatte med nye rør.
Nr. 4 lyder jo lidt drastisk, men det bliver måske ikke meget dyrere end en sanering, hvad ved jeg.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 indlæg
Det sker jo ikke så meget, så længe man ikke begynder at beskadige isoleringen. Det ser på den anden side ikke så friskt ud med støvet gaze. Der findes hylstre i grå plast, som man kan beklæde isoleringen med. Det ser friskere ud og kan tørres af. Jeg ser ikke, hvordan det ser ud i øvrigt, men hvis alt er i orden ellers, er det måske bedre at vente, indtil det er tid til at lave indgreb i varmesystemet og da overveje at skifte rørene? Det er jo gamle jernrør, som (selvom de holder meget længe) før eller senere vil være udtjente.
Klik her for at svare