Er i gang med at rive en indre væg (tegl) ned i lejligheden. I forbindelse med denne går en gammel ventilationskanal, som ikke er i brug. Jeg havde tænkt mig at lade denne være, eftersom den kan indeholde asbest. Desværre løsrev murstenene sig ved savningen ved siden af ventilationskanalen og åbnede et større hul i den. Jeg har ikke savet i selve kanalen, men der er et sort materiale i den, hvilket jeg mistænker er asbest.
Mit spørgsmål er: hvad gør man nu? Er lejligheden ubeboelig, indtil nogen har testet og saneret? Jeg har plastet det pågældende område over og tapet grundigt. Ventilationskanalen er måske to meter lang, så hvad kan man forvente for en pris cirka for en sanering?
Tips er velkomne til, hvordan man skal håndtere problemet. Jeg antager, at hvis der er spredt asbest i forbindelse med, at murstenene er løsnet (det kan ikke være meget i så fald), bør det vel lægge sig med tiden (jeg er alligevel væk over weekenden), og hvad bør jeg så gøre? Skure hele huset?
Mit spørgsmål er: hvad gør man nu? Er lejligheden ubeboelig, indtil nogen har testet og saneret? Jeg har plastet det pågældende område over og tapet grundigt. Ventilationskanalen er måske to meter lang, så hvad kan man forvente for en pris cirka for en sanering?
Tips er velkomne til, hvordan man skal håndtere problemet. Jeg antager, at hvis der er spredt asbest i forbindelse med, at murstenene er løsnet (det kan ikke være meget i så fald), bør det vel lægge sig med tiden (jeg er alligevel væk over weekenden), og hvad bør jeg så gøre? Skure hele huset?
Der er intet at bekymre sig over.
Det bliver ikke "farligt" ved blot nogle få eksponeringer, men først efter mange års daglig eksponering.
Selvfølgelig skal man forsøge at undgå unødig eksponering, men man behøver ikke blive bange og overreagere.
Gik kanalen i stykker, eller er det det sorte du tror er asbest?
Hvordan ser det sorte ud?
Billed(er) er ikke forkert.
Det bliver ikke "farligt" ved blot nogle få eksponeringer, men først efter mange års daglig eksponering.
Selvfølgelig skal man forsøge at undgå unødig eksponering, men man behøver ikke blive bange og overreagere.
Gik kanalen i stykker, eller er det det sorte du tror er asbest?
Billed(er) er ikke forkert.
Den er rektangulær på ydersiden præcis som dit billede, men det ydre lag kan næppe være asbest. Det kan næppe være tilladt at lade en asbestkanal blive siddende, hvis man bare maler lidt ovenpå?L Lärospånet sagde:
Det sorte ses bedst i den ene ende af kanalen. Der er puds udenpå enden, og dette løsnes lidt i og med nedrivningen af murstensvæggen, og indenfor dette findes et sort materiale, som ikke forekommer i murstensvæggen ellers.
Okay, nej det er noget specielt materiale dette her, som er (eller er blevet) sort. Det er ikke malet, men sidder inden for pudset. Jeg har bare hørt, at ventilationskanaler kan indeholde asbest, og huset er gammelt. Min tanke var, at det måske er en slags asbestisolering.L Lärospånet sagde:
Det sorte ses bedst i den ene ende, kanalen sluttede mod en murstensvæg, som jeg fjernede. I forbindelse med dette løsrev også en del puds eller lignende sig på kanalen, og under dette fandtes dette sorte materiale. Jeg kiggede ikke så nøje, men strukturen mindede lidt om grov asfalt næsten. Jeg har ingen idé om, hvad det kan være, men jeg tænkte, at det måske er en slags isolering, og eftersom ventilationskanaler i gamle huse kan indeholde asbest, blev jeg usikker.Demmpa sagde:
Det er ikke noget at bekymre sig over.
Det bliver ikke "farligt" ved blot få eksponeringer, men først efter mange års daglig eksponering.
Selvfølgelig skal man forsøge ikke at blive eksponeret unødvendigt, men man behøver ikke blive bange og overreagere.
Gik kanalen i stykker, eller er det det sorte, du tror, er asbest?
Billede(r) er ikke dårligt.
Udover dette blev der et hul på siden. Ventilationskanalen ligger direkte mod murstensvæggen, jeg fjerner, og da jeg savede direkte under den, løsrev et par mursten sig i et hul. Jeg kiggede ikke så nøje udover at det så ud til at være noget sort materiale også derinde.
Jeg skal tage nogle billeder næste gang jeg er der.
Vil du fjerne den så har jeg har bestilt rimeligt meget saneringsarbejde. Området skal plastes ind, derefter skal kanalen rives og området skal stå med undertryk i x antal timer. Derefter støvsuges og tørres overfladen inden plasten fjernes. Ofte er saneringsfolkene to og de har brug for mindst 4 timer. Men bliv ikke overrasket, hvis det ender med to personer i 8 timer da de også skal køre og smide ud. 2 personer 4-8t=4400kr-8800kr. På dette kan du få ROT. Til dette kan der komme omkostninger for støvfælde med HEPA-filter, støvsuger, engangsovertræk samt udgift til deponi. Det kan dreje sig om yderligere 1000kr. Derudover kan man tillægges etableringsomkostninger. Den kan være op til 1500kr. Ring og tjek med et sanitetsfirma og anmod om fast pris. Det kan være at de ikke må give fast pris, om det er tilfældet ved jeg ikke. Du bør dog kunne få opgivet deres faste omkostninger. Eventuelt kræver de også et gebyr for den anmeldelse, de skal foretage til arbejdstilsynet mindst 48h inden de kan begynde.
Men, det varierer fra firma til firma samt hvor seriøse de er. I en brancheblad læste jeg for nogle år siden, at 8/10 saneringer udføres forkert...
Men, det varierer fra firma til firma samt hvor seriøse de er. I en brancheblad læste jeg for nogle år siden, at 8/10 saneringer udføres forkert...
Put det i en affaldspose og smid det på en genbrugsstation, de har en container til eternit.
Hvis du vil øge sikkerheden, så fugt det med vand først, så mindsker du risikoen for støv. (Du skal håndtere røret dagligt i 30 år for at få skade af det.)
Uanset hvor du befinder dig på kloden, indånder du 20-100 fibre af asbest hver time, og menneskeheden er ikke uddød af det.
Det er først, når koncentrationen er så tæt som røg til en koncert, at asbest er farligt.
https://www.byggahus.se/forum/threads/asbest-fakta-om-verkliga-risker.249301/
Hvis du vil øge sikkerheden, så fugt det med vand først, så mindsker du risikoen for støv. (Du skal håndtere røret dagligt i 30 år for at få skade af det.)
Uanset hvor du befinder dig på kloden, indånder du 20-100 fibre af asbest hver time, og menneskeheden er ikke uddød af det.
Det er først, når koncentrationen er så tæt som røg til en koncert, at asbest er farligt.
https://www.byggahus.se/forum/threads/asbest-fakta-om-verkliga-risker.249301/
Senest redigeret:
Klik her for at svare