jon_h sagde:
Jeg er helt enig med dig Mathias, hvis man ser på dem der arbejdede helt uden beskyttelse dag ud og dag ind på fabrikker, hvor asbeststøvet hang i luften som en tåge. Da var det hovedsagelig rygerne, der fik problemer, og det var alligevel ikke alle, der fik det, selv efter mange års eksponering. Asbestfaren er meget overdrevet. Men jeg ville nu alligevel have brugt en maske, jeg bruger en også når jeg håndterer isolering eller sliber spartelmasse. Jeg passer godt på mine lunger som bare fanden.. :)
Ja en maske er selvfølgelig. Jeg er godt tilfreds med halvmaskerne fra Sundström inkl. passende filter. God pasform til en rimelig pris (jeg bruger den grønne maske) og den sidder behageligt, selv efter en dags arbejde.

bruge maske en hel dag, er vist også farligt, noget med vand i lungerne eller lungeødem eller lig... Kondens i masken var ikke sundt, så stof maske med blåapluppen er vist bedre...

Men jeg har ingen konkret fakta....

Ved ikke hvordan filtrene skelner mellem civile msker og forsvarets men de var jo "ok" at have en hel dag....

Vil ikke være en moraliserende person angående sikkerhed. Det kan være godt at vide, hvordan fagfolk håndterer farligt materiel, hvad man eventuelt skal tænke på. F.eks. sanering osv.
Uanset om man gør det ved en enkelt lejlighed, er det dumt at tage chancer. Tænk hvis du dør af kræft, som viser asbestnæse (usikker på stavningen), og det ikke er på grund af alderssvaghed.

Sløset med håndtering, og støv ligger tilbage på jorden, og dine børn løber der to dage senere.

Bør nok tænke en eller to gange før.

jon_h sagde:
Jeg er helt enig med dig Mathias, når man ser på dem der arbejdede helt uden beskyttelse dag ud og dag ind på fabrikker hvor asbeststøvet hang i luften som en tåge. Da var det hovedsageligt rygerne som fik problemer, og det var alligevel ikke alle der fik det, selv efter mange års eksponering. Asbestfaren er meget overdrevet. Men jeg ville have brugt en maske alligevel, det gør jeg også når jeg håndterer isolering eller sliber spartelmasse. Jeg passer på mine lunger som fan.. :)
Der er en god artikel her på byggahus om eternittag
http://www.byggahus.se/bygga/eternit_byta_bevara.htm

Vi som arbejdede med disse produkter på den tid (60-70'erne) vidste intet om de farer, der var med asbesten, og de fleste har levet videre uden skader. Hvem skulle betale for alt det beskyttelsesudstyr, der er almindeligt i dag, handsker, hjelme, høreværn, mundbind osv. Da Eterniten i Lomma (nogle km fra min bopæl) stoppede produktionen, blev hele maskinparken sendt til Sydrhodesia (Zimbabwe) for at fortsætte produktionen der. Også andre småfabrikker brugte asbest i deres produkter, bl.a. til vindueskit i drivhuse.

Bla. plader af den slags Peter_K viser, blev brugt i rørlæggeriet, til flange-garniturer og til kedler-varmecentraler m.m.

MathiasS sagde:
Jeg vil gerne hævde, at det ikke er rimeligt at anvende samme regler for håndtering af dette ved enkeltstående eksponeringer som ved erhvervsmæssig regelmæssig håndtering/eksponering.
Antager, at en enkelt cigaret formentlig er betydeligt farligere end at blive udsat en lille stund for asbest.
Tænk for nogle år siden da folk blæste bremser på lastbiler/busser og biler med trykluft...tror I, de sugede noget asbeststøv?
De døde formentlig ikke, fordi de udsatte sig selv en enkelt arbejdsdag, men flere mange år med samme arbejdsopgave.

Mor var 13 år og hjalp til, da de satte eternit op på husmurene på deres hus. Hun har det fortsat godt :) Nok fordi hun ikke ryger...haha!

Nå, jeg tror nok, det er en smule overreklameret. Men som sagt, en god maske er jo ikke dumt. Handskerne kan man jo smide væk bagefter. Det burde være nok til en enkelt eksponering.

/Henke

Som jeg har forstået af asbest, behøver man ikke at indånde meget. Og det behøver ikke at være langvarig håndtering heller. Problemet kommer efter mange år, når asbesten har bidt sig fast i lungerne. Og skaber et helvede. Der findes altid "tøffe" fyre på byggepladserne, som hellere gør, hvad chefen siger, end holder sig til reglerne.

Mvh Putte

Citat:
Oprindeligt postet af spocks_beard
Og hvis det skal give nogen mening med det filter, skal en heldragt anvendes, da asbest også kan optages af kroppen gennem huden.
MathiasS
Næhdu det er vist alligevel ikke helt sådan.

Det kan være smart at bruge engangstøj, da det kan være svært at slippe af med støvet på en ordentlig måde. At asbestfibre skulle gå gennem huden og ind til lungerne lyder dog ikke helt rigtigt.
Der var faktisk en fyr, der sagde det til mig, han arbejder som ejendomsservicetekniker.
Men det er måske forkert ??

For øvrigt så var der en del asbest i bremsebelægninger i ganske mange år.

Det, der holdes op på billedet, er med 99,9% sikkerhed asbest.

Jeg har arbejdet som asbestsanerer, og jeg kan sige, at man ikke får nogen varige men af at have fjernet asbest fra en branddør, revet en eternitfacade eller revet et enkelt badeværelse med asbestfix. Det er, når man udsættes for det regelmæssigt, at det er farligt. Og det er de små, små støvpartikler, man ikke ser, der er farlige, støvet, som man kan se med øjet, er så stort, at det fanges i halsens fimrehår. Det er også derfor, det er meget farligere at håndtere asbest, hvis man er ryger, da rygere har færre fimrehår. Det er også rigtigt, som nogen skrev, at det først viser sig efter 20-30 år. Nogle mennesker blev fuldstændig livredde, når de hørte ordet asbest, når man var ude og arbejde, nogle tror, det er radioaktivt og alt muligt andet. Asbest er et naturligt stenmateriale, som har været brugt siden tidernes morgen, fordi det er så modstandsdygtigt mod varme.

Men man bør naturligvis altid beskytte sig mod støv, når man arbejder, uanset om det er asbeststøv, betonstøv, støv fra isolering osv.

I
Det er asbest. Ingen tvivl om sagen. Materialet hedder Internit, ikke Eternit. Det blev hovedsageligt brugt til indvendig brug og er grønt på overfladen og halvmjukt.

Så længe det sidder urørt, er der ingen fare ved at have det tilbage. (Ikke engang eternittag og ditto facade.) Det er først, når man begynder at røre ved det, at der er risiko for, at fibrene kan sprede sig. Og eftersom de er korte, finder de let vej ned i luftvejene.

Samme risiko foreligger i øvrigt med stenuld. Den er kortere fibret end glasuld og plastres derfor hårdere i fremstillingen. Første generations stenuld er ikke det. Men endnu har jeg ikke set noget alarmerende om det materiale, selvom det også finder vej ned i luftvejene ved fx. nedrivningsarbejde.

En artikel i Aftonbladet idag, om en kvinde som indåndede fibre fra sin fars overall... Visst, det er ikke applicerbart på spørgsmålet i tråden, måske, men alligevel...

Aftonbladet: Pappas kramar blir Debbies död

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.