P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 915 indlæg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2,915 indlæg
Har en gammel dør til fyrerummet, som var beklædt med en metalplade på indersiden. Begyndte at løsne den, men opdagede hurtigt, at der sad en ekstra plade, som så mistænkeligt ud som asbest. Bar døren ud og tog en heldækkende engangsdragt, gummistøvler samt maske på. Fotograferede et lille stykke. Meninger om det er asbest eller ej?
Du kan nok være ret sikker på, at det der er asbest/eternit. Det var jo almindeligt, at man brugte det som brandsikring på døre ind til fyrrum osv. Det er bare at rive det ned, stoppe det i poser, tape dem og tage til lossepladsen.
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 915 indlæg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2,915 indlæg
Pladen var ret så blød, ikke som eternit men mere som en 3-4 mm pakning. Jeg fjernede den og puttede den i en affaldssæk samt smed engangsoverall og åndedrætsværn væk. Stod udendørs så jeg tror ikke, der var nogen større fare, og pladen føltes ret så "fast", så den så ikke ud til at støve noget særligt.
Døren står udenfor indtil videre, da jeg ikke vil tage den ind, hvis der er fibre tilbage på træet.
Døren står udenfor indtil videre, da jeg ikke vil tage den ind, hvis der er fibre tilbage på træet.
Moderator
· Stockholm
· 57 845 indlæg
Hvis du bor i Stockholmsområdet, kan du aflevere asbest ved f.eks. Lövsta. Tjek deres hjemmeside, der står regler for, hvordan det skal pakkes, og hvor store pakkerne må være (skal kunne komme ind gennem lugen til containeren).
Det var næsten helt sikkert en mere eller mindre ren asbestplade. Døren kan du sandsynligvis skrubbe eller spule af. Men det bør man måske spørge en saneringskyndig om.
Det var næsten helt sikkert en mere eller mindre ren asbestplade. Døren kan du sandsynligvis skrubbe eller spule af. Men det bør man måske spørge en saneringskyndig om.
Quote:
Når du river, brug en rigtig filtermaske med P3-filter, ingen fjollede støvbeskyttelse af pap til 19 kroner.
Og hvis det skal give nogen mening med det filter, så skal en heldragt anvendes, da asbest også kan optages af kroppen gennem huden.
Når du river, brug en rigtig filtermaske med P3-filter, ingen fjollede støvbeskyttelse af pap til 19 kroner.
Og hvis det skal give nogen mening med det filter, så skal en heldragt anvendes, da asbest også kan optages af kroppen gennem huden.
Nah, så er det vel alligevel ikke.spocks_beard sagde:
At bruge engangstøj kan være smart, eftersom det kan være svært at komme af med støvet på en fornuftig måde. At asbestfibre skulle komme gennem huden og ind til lungerne lyder dog ikke helt rigtigt.
Der er et problem, især hvis det er indendørs. Der er en engangsdragt fra Classe eller Jula ikke tilstrækkelig. Den er ikke tæt nok og lader asbestfibre slippe igennem. Helmølle gælder også indendørs. Støvsuger med "absolutfilter" Tape og afskærm andre dele. Vande, så det ikke støver. Læs asbestbekendtgørelsen arbejdssikkerhed.
Udendørs, fx at skifte asbesttag går det godt med en halvmaske.
Send resten af familien væk under håndteringen.
Udendørs, fx at skifte asbesttag går det godt med en halvmaske.
Send resten af familien væk under håndteringen.
Jeg er helt enig med dig Mathias, hvis man ser på dem, der arbejdede helt uden beskyttelse dag ud og dag ind på fabrikker, hvor asbeststøvet hang i luften som en tåge. Da var det hovedsageligt rygerne, der fik problemer, og det var alligevel ikke alle, der fik det, selv efter mange års eksponering. Asbestfaren er meget overdrevet. Men jeg ville nok have brugt en maske alligevel, det gør jeg også, når jeg håndterer isolering eller sliber spartelmasse. Jeg passer på mine lunger som bare pokker..MathiasS sagde: