Hej! Er i fuld gang med carport projektet denne sommer. Men var lidt i tvivl angående armeringen i fundamenterne.

Jeg er i gang med at grave ca. 1,6 meter dybe huller for at lægge 20-30 cm makadam, som pakkes og derefter hældes der grovbeton i ca. 10-15 cm som en fodsokkel før støbeformen placeres.

Støbeformen er 20 cm i diameter og 1,2 meter dyb.

Planen er at bruge 3 armeringsjern i en trekant, disse vil sandsynligvis blive svejset lidt simpelt for at holde formen, når man placerer dem, og derefter bøje den nederste del til et L på hvert jern, som derefter støbes fast i betonfoden.

Så mine spørgsmål er disse.

1. Hvilken dimension på armeringen bør man bruge?

2. Er det tilstrækkeligt med 3 armeringsjern svejset som en trekant med nogle cm fra hinanden, så de holder formen?

3. Skal stolpeskoen fysisk sidde fast med armeringsjernet eller er det nok, at de støbes sammen med et par cm mellemrum? Så jeg placerer stolpeskoen i midten af armeringstrekanten?

4. Hvor længe skal man vente efter at man har støbt foden, indtil man kan lægge støbeformen på og støbe de resterende fundamenter?

5. Hvad er den nemmeste måde at sikre, at armeringsjernet ikke kommer for dybt, så det ligger i midten af betonen i foden?

Tak på forhånd! Mvh Henke

Lykkedes få frem svar på spørgsmålene 1, 2 og 5.
Nogen venlig sjæl der kan svare på de andre?

4 Sæt formen i den våde beton dvs vent ikke overhovedet.

• Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
Z z_bumbi sagde:
4 Sæt formen i den våde beton dvs vent ikke overhovedet.
men selve plinten bør jeg vel vente med måske 1 dag inden den støbes? så foden får hærde en stund

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.