15,733 læst ·
5 svar
16k læst
5 svar
At anvende ankerlim eller ej? Få fast armeringsjern til fundamenter på klippe.
Jeg skal støbe 14 stolper på et bjerg, og på bjerget skal der stå en attefallsstuga.
Har boret 3 huller pr. stolpe (stolperne er 20x20cm). Borehullerne er 20mm og havde tænkt at bruge 16mm armeringsjern.
Overvejer om det er nødvendigt at bruge ankermasse eller ej for at fastgøre jernene? Læste dog et sted, at det ikke beskytter mod armeringskorrosion med for "stramme" borehuller og ankermasse, og at man i så fald har brug for forsænkede forankringsjern?
Havde egentlig tænkt at bruge ekspanderingsmørtel eller lignende, men burde jeg så have boret større huller?
Alternativt at gå ned i størrelse på jernene, til 12mm??
HJÆLP!!
//Anders
Har boret 3 huller pr. stolpe (stolperne er 20x20cm). Borehullerne er 20mm og havde tænkt at bruge 16mm armeringsjern.
Overvejer om det er nødvendigt at bruge ankermasse eller ej for at fastgøre jernene? Læste dog et sted, at det ikke beskytter mod armeringskorrosion med for "stramme" borehuller og ankermasse, og at man i så fald har brug for forsænkede forankringsjern?
Havde egentlig tænkt at bruge ekspanderingsmørtel eller lignende, men burde jeg så have boret større huller?
Alternativt at gå ned i størrelse på jernene, til 12mm??
HJÆLP!!
//Anders
Når du anvender kemankermasse er tommelfingerreglen, at du borer 2 mm større hul end dim på bolt. Armeringsjern har riller, der fylder mere, så et 20 mm hul er perfekt til 16 mm armering. Det er bedre at bruge galvaniserede jern, for når du støber mod klippe, kan fugten stadig finde vej mellem beton og ankerjern. Dem kan du købe hos fx Byggmax. Forbrug ankermasse ca. 1 tube per 2 stolper, en tube koster ca. 250 kr.
Et alternativ er jo at slids armeringsjernet og så i med en lille kile i slidsen. Derefter er det bare at tage storhammeren frem. 
Princip ifølge denne: https://www.marinvaror.se/produkt/bergskil-armeringsjarn-1-hal-2/
Princip ifølge denne: https://www.marinvaror.se/produkt/bergskil-armeringsjarn-1-hal-2/
Senest redigeret:
Klik her for at svare