6,444 læst ·
23 svar
6k læst
23 svar
Armering, samvirkeplade, k-tegning
Der står intet på tegningen, der antyder, at der er mere end en retning i UK. Det, du har markeret som lilla og blå på tegningen, er kun målkæder.JoakimSwe sagde:Her er hvordan jeg tror UK skal se ud, hængende 10 mm i hver dal i pladen (dvs længderetningen, grøn, rød og gul) men kun 1 stk i hver dal/1 stk/300 mm. Så for at bære disse ligger yderligere 10 mm direkte på pladen med 300 mm i blå og lilla-retningen. Dvs som et net hvor man binder alle kryds sammen. Så kommer de bøjede L'er op fra murblokkene, 2 stk per blok og bindes sammen med ØK eller UK?
[link]
Som det er tegnet, og hvad der gør mest gavn, er at B-jernene (eventuelt AB, fremgår jo ikke) skal op i ØK.
Lidt mere info nu du alligevel taler om najning. De fylder ingen som helst funktion bortset fra at holde armeringen i den rette position under støbning.
Hvis det er sådan, at du løsarmerer ØK, giver det dig intet at binde hvert kryds i stedet for f.eks. hver tredje.
OK! Så hænger jeg ikke med, hvordan jernene hænger i så fald, men så længe det ikke medfører andre problemer, burde jo jern tværs over pladen (blå/lilla-retningen) også hjælpe og hænger så op de røde/gule i dalene også.C C.Lundin sagde:
Lidt mærkeligt, at der står 2*10 mm, CC300, men det er måske jernene ned i blokkene? Dvs. 2 pr. blok? Så begynder jeg at forstå!
Jeg kan tilføje, at et underlagstag monteres ligeledes.
Absolut, jeg forstår najetrådens begrænsede funktion. Men ØK lægges vel bare med 500 mm overlap, og så er man tilfreds, ikke?C C.Lundin sagde:Der findes intet på tegningen, der siger, at der er mere end én retning i UK. Det, du har markeret som lilla og blå på tegningen, er bare mål kæder.
Som det er tegnet, og hvad der gør mest nytte, er at B-jernene (eventuelt AB, fremgår jo ikke) skal op i ØK.
Lidt mere info, når du nu taler om najning. De har ingen som helst funktion udover at holde armeringen på plads under støbning.
Skulle det være sådan, at du løsarmerer ØK, så giver det dig intet at naje hvert kryds i stedet for f.eks. hver tredje.
Det må du løse selv. En konstruktør tager sjældent hensyn til selve udførelsen.JoakimSwe sagde:OK! Då hænger jeg ikke med hvordan jernene hænger i så fald, men så længe det ikke medfører andre problemer burde jo jern på tværs af pladen (blå/lilla-retningen) også hjælpe og hænger så op de røde/gule i dalene også.
Lidt mystisk at det står 2*10 mm, CC300, men det er måske jernene ned i blokkene? Altså 2 pr. blok? I så fald begynder jeg at forstå!
Kan tilføje at et undertag monteres ligeså.
Det er to forskellige poster. 2*10mm er jernene fra blokkene op i ÖK og fi10@cc300 er rakjern. Hvorfor de ligger på to forskellige målkæder kan jeg dog ikke svare på, det ville have fungeret fint at bruge den samme.
Så meget behøver du ikke på fi6-jern som det er tegnet, men så har du marginal. Du skal dog sikre placeringen.JoakimSwe sagde:
Toppen! Så er jeg på banen. Jeg vil kontakte konstruktøren og bede ham præcisere...C C.Lundin sagde:Det må du løse selv. En konstruktør tager sjældent hensyn til selve udførelsen.
Det er to forskellige poster. 2*10mm er jernene fra blokkene op i ØK og fi10@cc300 er rakjern. Hvorfor de ligger på to forskellige målskæder kan jeg dog ikke svare på, det havde fungeret fint at bruge den samme.
Så meget behøver du ikke på fi6-jern som det er tegnet, men da har du margin. Du skal dog sikre placeringen.
Men det bliver nok rakjern også i den anden retning for at holde rakjernene oppe i overkant dal og stive lidt tværs.
Så længe mere armering kun koster penge, så øser jeg nok lidt mere på
Så nu også at Norosteel havde regnet forkert på bredden... 9 stykker rækker kun til 6,75 m og behøver ca. 7,3 m totalt, altså 10 stykker plader. Gah...
Placeringen bliver på plastafstandsstykker, tror jeg. Skal tale med betonarbejderne på mandag også om hvad de foretrækker.C C.Lundin sagde:Det må du løse selv. En konstruktør tager sjældent hensyn til selve udførelsen.
Det er to forskellige poster. 2*10mm er jernene fra blokkene op i ØK og fi10@cc300 er reeksjernet. Hvorfor de ligger på to forskellige målkæder, kan jeg dog ikke svare på, det ville have fungeret fint at bruge den samme.
Så meget behøver du ikke på fi6-jern som det er tegnet, men da har du en margen. Du skal dog sikre placeringen.
I de fleste tilfælde er 300 mm nok på fi6-jern.JoakimSwe sagde:
Dette skal dog konstruktøren præcisere, da man ved længere strækninger generalskarv vil enten forskyde samlingerne eller gøre dem dobbelt så lange.
Det er nemt at lægge 6 m fra den ene side og så skifte til den anden side. Så ender samlingen meget langt fra hinanden, og 600 mm samling er jo en lille omkostning alligevel. Bliver nok begge!C C.Lundin sagde:
Klik her for at svare