6,444 læst ·
23 svar
6k læst
23 svar
Armering, samvirkeplade, k-tegning
Skal bygge til, og nu begynder snart støbning af bundpladen, og derefter følger lecavæggene. Tredje trin er betondækket. Jeg vil forstå, hvad konstruktøren mener, gerne i løbet af weekenden 
Samvirkepladen nederst og stukket ind i UPE180-bjælken på den nedre side. Dette da jeg har vinduesbuer hele vejen op til taget. Samvirkepladen forankres med 10 mm bøjede armeringsjern ned i U-blokkene og støbes fast med fincement.
Overkantsarmering med 6150 ligger vel ca. 20-30 mm ned i 180 mm pladen? Står på afstandsstykker... Lægger man gulvvarmerørene over 6150 eller hænger dem på undersiden under nettet? Har set forskellige billeder...
Det, jeg ikke forstår, er de 2 stk. 10 mm jern, som går på tværs af retningen på dækket samt langs med dækket. 2 stk. 10 mm pr. blok står der. Er dette en form for fordelingsarmering? Lægges denne direkte på samvirkepladen løst og bindes bare? Hvorfor bruger man ikke f.eks. 8150 i stedet?
Meget fortvivlet i armeringsjunglen, da der ikke findes så mange billeder eller gode beskrivelser
MvH Joakim
Samvirkepladen nederst og stukket ind i UPE180-bjælken på den nedre side. Dette da jeg har vinduesbuer hele vejen op til taget. Samvirkepladen forankres med 10 mm bøjede armeringsjern ned i U-blokkene og støbes fast med fincement.
Overkantsarmering med 6150 ligger vel ca. 20-30 mm ned i 180 mm pladen? Står på afstandsstykker... Lægger man gulvvarmerørene over 6150 eller hænger dem på undersiden under nettet? Har set forskellige billeder...
Det, jeg ikke forstår, er de 2 stk. 10 mm jern, som går på tværs af retningen på dækket samt langs med dækket. 2 stk. 10 mm pr. blok står der. Er dette en form for fordelingsarmering? Lægges denne direkte på samvirkepladen løst og bindes bare? Hvorfor bruger man ikke f.eks. 8150 i stedet?
Meget fortvivlet i armeringsjunglen, da der ikke findes så mange billeder eller gode beskrivelser
MvH Joakim
Som jeg tolker det er det 10 mm både længst og 10 mm på tværs af retningen, altså et "net"? Najtråd i krysset antager jeg? Så hvorfor ikke et regulært net i stedet? Mangler jeg noget?Matti_75 sagde:
Kan man i øvrigt armere for meget? Så betonen revner lettere eller lignende?
MvH Joakim
Matti_75 sagde:
Hmm undskyld dumme spørgsmål, men:Matti_75 sagde:
1. Grøn linje vis er pladens længderetning.
2. Den røde linje står 2*10 mm pr. blok, men er altså i samme længderetning som pladen. Skulle man lægge disse over hele uden ville disse jern ende enten nede i dalen eller på bølgetoppen.
3. Gul linje samme som nr. 2.
4. Blå og lilla tværs over pladerne og her kan jeg forstå armeringen så man får op stivheden mellem pladerne, da man kan lægge armeringen direkte på pladens "bølgetoppe".
Jeg føler mig utrolig langsom lige nu men vil gerne forstå for fremtiden
MvH Joakim
JoakimSwe sagde:Hmm undskyld dumme spørgsmål, men:
1. Grøn linje viser pladens længderetning. Nej dette viser læggeretning på uk armering.
2. Røde linje står 2*10 mm per blok, men er altså i samme længderetning som pladen. Skulle man lægge disse over hele uden skulle disse jern ende enten nede i dalen eller på bølgetoppen. Disse er forankringsjern som skal ned i vægblokkene 2stk jern per vægblok Ser ud som b-jern ( jern bøjede i 90* vinkel.)
3. Gul linje samme som nr 2. Nej dette er underkantsjernene.
4. Blå og lilla tværs pladerne og her kan jeg forstå armeringen så man får op stivheden mellem pladerne, da man kan lægge armeringen direkte på pladens "bølgetoppe". Lilla og rød er nummer 2.
Blå viser strækningen som underkantsarmeringen skal lægges altså hele husets længde.
Føler mig utrolig sløv lige nu, men vil gerne forstå for fremtiden
MvH Joakim
Det ser ud til at være visse misforståelser her. Det der er markeret grønt er retningen af hovedarmeringen. Påvirker slet ikke UK da den bare ligger i den rigtige retning, men kun ØK. Udgangspunkt i princippet "Underst i underkanten og øverst i overkanten".
Så er UK på tegningen tegnet som overkantsarmering, så man undrer sig over hvilken tjomme der har tegnet dette.
Så er UK på tegningen tegnet som overkantsarmering, så man undrer sig over hvilken tjomme der har tegnet dette.
Nu blev det endnu mere forvirrende men må ringe konstruktøren på mandag. Ville gerne have forstået princippet men det ser ikke ud til at blive sådan.C C.Lundin sagde:Det ser ud til at der er visse misforståelser her. Det der er markeret med grønt er retningen af hovedarmeringen. Påvirker slet ikke UK da den bare ligger i den rigtige retning, men kun ØK.
Udgår fra princippet "Underst i underkant og øverst i overkant".
Så er UK på tegningen tegnet som overkantsarmering, så man undrer sig jo over hvilken tjomme der har tegnet dette.
Grøn pil er hvordan pladerne går (fra højre til venstre dvs.), så forstod ikke hvorfor armering skal gå langs dem. Men men.
Tegningen har en del at ønske, når det gælder tydeligheden. 2 st armeringsjern per blok er tegnet som B-bøjler, der går ned i Lecavæggen men teksten er fejlagtigt skrevet. Der burde have stået 2ø10 -B.
Skal pladen kun være 180 mm? Eller er det udover combipladen i bunden? 180 er i hvert fald alt for tynd for 6,5 m spændvidde.
Skal pladen kun være 180 mm? Eller er det udover combipladen i bunden? 180 er i hvert fald alt for tynd for 6,5 m spændvidde.
Hmm, fri spændvidde er 5,926 m (total bredde på lecavæggene er jo 0,6 m). PEVA45 med 180 mm klarer 6 m?W witten sagde:Tegningen efterlader en del at ønske, når det kommer til klarhed. 2 stk. armeringsjern pr. blok er tegnet som B-bøjler, der går ned i Lecavæggen, men teksten er forkert. Der burde have stået 2ø10 -B.
Skal pladen kun være 180 mm? Eller er det ud over combipladen i bunden? 180 er i hvert fald alt for tynd til en spændvidde på 6,5 m.
Så er der jo dette mysterium med UK, som jeg aldrig synes at kunne forstå. Findes der et billede et eller andet sted?
Mvh Jocke
Kigger også på Plannjas Combideck som klarer 5,9 m uden UK samt med C25/30.W witten sagde:
Jeg vil få C35/C45.
Men alligevel er der forvirring med UK, som jeg ikke forstår, så jeg må kontakte konstruktøren og bede ham om at præcisere.
Hvis det er ligesom et net i UK, så forstår jeg. Skal det ligge direkte mod pladen og bindes i krydset, forstår jeg. Er det CC300, forstår jeg. Ellers er jeg forvirret. Men hvorfor bruge armeringsjern, når net i så fald burde fungere, står som et spørgsmål, hvis der nu er både langsgående og tværgående jern i UK-armeringen...
JoakimSwe sagde:Kigger også på Plannjas Combideck, som klarer 5,9 m uden UK samt med C25/30.
Jeg vil få C35/C45.
Men alligevel er der forvirring med UK, som jeg ikke forstår, så jeg må kontakte konstruktøren og bede ham præcisere.
Hvis det er som et net i UK, forstår jeg. Skal det ligge direkte mod pladen og bindes i krydset, forstår jeg. Er det CC300, forstår jeg.
Ellers er jeg forvirret. Men hvorfor bruge armeringsjern, når net i så fald burde fungere, forbliver en spørgsmål, hvis det nu er både langs- og tværgående jern i UK-armeringen...
Her er hvordan jeg tror UK skal se ud, hængende 10 mm i hver dal i pladen (dvs. langsretningen, grøn, rød og gul) men kun 1 stk i hver dal/1 stk/300 mm. Så for at bære op disse ligger yderligere 10 mm direkte på pladen med 300 mm i blå og lilla-retningen. Dvs. som et net, hvor man binder alle kryds sammen. Så kommer de bøjede L'er op fra murblokkene, 2 stk per blok og bindes sammen med ØK eller UK?
https://www.byggahus.se/forum/attachments/oek_1_bock-jpg.45947/
https://www.byggahus.se/forum/attachments/oek_1_bock-jpg.45947/