Skal støbe en bordplade af beton til udekøkkenet, 150x80 cm, 45 mm tyk.

Bygger form af formplyfa og har tænkt mig at bruge weber 702 expanderbeton fin.

Laver drypkant på bordpladen ved at presse tynde lister ned rundt om kanten i overfladen på betonen, det som så bliver undersiden, når man vender bordpladen op. Når pladen er færdig, piller jeg listerne ud og får en drypkant til regnvand for at undgå, at regnen løber ned på understellet, som er pudset leca.

Så langt styr på situationen. Et par ting jeg bare skal have afklaret:

Behøver man virkelig ikke hænge armeringsnettet (inkl. et 8 mm jern rundt hullet til køkkenvasken) op i noget for at undgå, at det synker til bunden (eller egentlig toppen på bordpladen da)? På nettet synes de fleste bare at lægge det ned efter at have fyldt halve formen.

Hæfter silikonen godt til formplyfans bund? Man vil jo gerne silikonere rundt i kanten i bunden for at få en lidt blødere kant øverst på bordpladen. Læste et sted, at det kan slippe og trænge ind i betonen.

Er det nok at vibrere for at slippe for bobler ved at slå på formen forsigtigt med en hammer? På webers instruktion for expanderbeton anbefaler de "kun let vibrering" i øvrigt.

Jeg ville nok undgå silikone i hjørnerne. Det hæfter ligesom i betonen og er svært at fjerne. Se billedet nedenfor, hvor jeg har støbt en blomsterkasse og silikoneret hjørnerne i formen. Det er nemmere at runde hjørnerne med sandpapir.

En betonblomsterkasse med støbte hjørner, placeret på træklodser. Hjørnerne er forseglede med silikone, som kan ses på billedet.

Hmm, irriterende med silikonen. Lod du det tørre inden? Man synes jo, at tørret og indolieret burde det ikke skabe problemer, men åbenbart er det ikke så sikkert. Sandpapire beton-kanten - lyder besværligt, men selvfølgelig, den skarpeste kant runder man vel af i hvert fald.

Ja, det var tør og olieret. Det lyder let at støbe en plade/form, men det er svært at få til i praksis. En bordplade vil man jo gerne have skal være perfekt. Lav en prøveform og øv dig nogle gange, inden du går i gang. Korrekt vandmængde og vibrering er et must for at det skal blive godt (hvilket du kan se, at min krukke ikke blev).

Kommer iofs til at bruge ekspanderbeton, skal jo lette en del tilsyneladende, og kræver ingen vibration, undtagen lidt slag mod formen rundt omkring bare.

• Synes
FVik
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.