Jeg har flyttet en væg m.m. og med det så er der forskellige niveauer på hver side af den gamle væg.
Har tænkt mig at spartle dette op med gipspuds, spørgsmålet er, burde jeg armerer den på en eller anden måde?
Det er cirka 1,5-5 cm som skal udfyldes

• Vægunderlag i rum med forskellig niveau, delvist afdækket mursten, træramme for ventilation øverst, stige og vaterpas ved siden.
skal være nemmere at skære til træ og fylde med og så slå gips....

• Synes
eleson
  • Laddar…
S Stefan1972 sagde:
må være enklere at kappe til træ og fylde med og så slå gips....
Nja, ved ikke om jeg er enig.. mener du træ så gipsplade eller træ så gipsbrug?
Træ og gipsbrug føles som en dårlig konstruktion, træet vil krympe osv.
Træ og gipsplade ville være meget pillearbejde da væggen er meget ujævn, og ville alligevel have brug for at afslutte med et solidt lag spartelmasse eller brug for at få det til at passe med væggen ved siden af.
Generelt føles det mere rigtigt at fylde op med brug/puds for at få en homogen overflade mellem gamle og nye, blander jeg andre materialer imellem føles det dømt til at revne i samlingen over tid.

Jeg mener at save regler, så du får væggen i liv med den til venstre og så slå gipsplader over hele væggen bagefter.
Det er jo bare at holde en regel tværs over og så måle, hvordan kilerne skal blive. Tre stykker burde være nok.

Så længe du følger råd om, hvor tykt lag du kan påføre, samt følger tolerancerne for mængden af vand i forhold til mørtel, behøves det ikke. Gipspudset skal du kunne trække op, og det skal også blive der uden tendenser til at løbe nedad. Når man arbejder lidt på fornemmelsen og er kommet til at få lidt for meget vand, kan mørtelen have tendens til at bevæge sig lidt nedad, men så længe du har god vedhæftning, kan du skære det, der buer ud, af med en spartel, når mørtelen begynder at sætte sig. En normalt blandet mørtel skal ellers klare sig.

Hvis du dog skal fylde hele dette ud, og middel dybden er ret stor, bliver det en hel del mørtel, der går til... På større overflader med stor dybde kan man have gavn af at fylde op med blokke, der tager volumen. Hvis man fx har et område med 5 cm dybde, kan man, hvis man limer op (med gipsmørtel), fx letbetonblokke med 3 cm tykkelse, lettere reducere volumen af det puds, der bagefter behøves.

Ikke at du egentlig behøver, men et pudsnet letter dog belastningen, og hvis din største tykkelse er fx ved gulvet, kan man sætte pudsnettet der med lidt afstand til underlaget og sætte det direkte mod overfladen i overkanten.

Gips, som tidligere nævnt, har selvfølgelig sine fordele, men en ulempe bliver definitivt risikoen for revnedannelse mellem de to forskellige materialer på væggen over årstider.

U
Fungerer kanon, kører med weber gipsym, jeg har pudset en væg op 2-6cm ca 2kvm med det.
Jeg brugte ikke armering, men jeg kørte primer på murstenen inden.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.