Jeg skal bygge en indervæg af murblokke, og den vil være lidt speciel (se billede), så jeg bliver nødt til at armeret den. Væggen er en sektion murblokke, så en stabel med glasblokke, og så en sektion murblokke igen. Der vil også blive hængt brusedøre (på bagsiden) og kommode på den.
Jeg har hørt, at det er dumt at lægge almindelige armeringsjern i, fordi de ruster med tiden, og at de så udvider sig og kan skabe revner i væggen mellem fliserne. (Lidt som ølandsbroen men lidt langsommere, hvis jeg ikke blander mørtel med saltvand. ) Jeg har også set revner i gamle huse over vinduerne og fået at vide, at det skyldes, at der ligger overfladisk armering... Selv når man armerer i flydespartel, plejer man at bruge galvaniserede net. Nå, skrøne eller ej, måske dumt at tage chancer.
Så læste jeg om bistål, som findes i rustfrit og galvaniseret. Men det ser ikke ud til, at nogen sælger det i Skåne (muligvis som bestillingsvare), så man spørger sig selv, hvor almindeligt det egentlig er. Hvad er den gængse praksis?
Hvordan ville I have gjort det?
På bagsiden hænger brusedør. Væggen med spejlskab tilslutter sig en anden stenmur (letbeton) til højre, som ikke er synlig på billedet.
Min plan, indtil jeg læste om bistål, var at tage galvaniseret armeringsnet (punktsvejset) til flydespartling og klippe stænger med lidt tværstænger tilbage. Altså et langt stål med en 5 cm stål på tværs for hver 10 cm.
Skal du have nogen vertikal armering også? Det er jo ret tyndt og en del vægt på væggen.
Måske indfælde et firkantrør 40*40 som fastgøres i gulv og tag f.eks.
Skal du have nogen vertikal armering også? Det er jo ret tyndt og en del vægt på væggen.
Måske indfælde et firkantrør 40*40 som fastgøres i gulv og loft f.eks.
Kan jeg fastgøre noget i spærtræet uden at bevægelser i træet i spærtræet giver mere skade end gavn? Jeg har overvejet det lidt, hvis træet presser armeringsjernet 1 mm sidelæns vil det måske trykke fliserne væk fra væggen.
Jeg har overvejet forskellige slags vertikal armering, men spørgsmålet er om det behøves. Netop fordi væggen går i en hakket med glasblokkene, tænker jeg, at der skal meget til, før væggen på nogen måde styrter sammen eller revner. Jeg fastgør den jo i væggene ved yderkanterne. Ofte når jeg bygger ting, bygger jeg det stærkt som katten og overdimensionerer med livrem og sele, så indser jeg, at det er 10 gange stærkere, end hvad der behøvedes. Så nu tænkte jeg, at jeg ikke skulle være så paranoid.
Man kunne sætte en stag ovenover loftet og fastgøre væggen, men er det ikke at overdrive? :-o
Men jeg kan vel ikke fastgøre brusedøre osv. i lux-plader uden kortlinger? Det følte bare som om en muret væg ville blive mest stabil og nemmest at lave fastgørelser i, eller?
Bagside
Hvordan det ser ud nu. Murblokkene og glasblokkene er kun midlertidigt placeret. Væggen til venstre skal (delvist) rives.