Var ved at lægge nyt gulv i laden i sommer, men nogle ting kom i vejen. Nu tænkte jeg at fortsætte og montere stolpeskoene en dag hvor temperaturen ikke er koldere end -3c https://www.jemfix.se/ankarmassa-k2-fix/6120/9056617/
Det er jo tydeligt at den kan bruges ned til -5c. Men er det nok at der er gået 360min under disse forhold? Lad os sige at det bliver -15c i en uge derefter, påvirker det dette eller er det i orden?
Lige så godt at spørge gutterne her på forummet. Jeg har ikke meget erfaring med dette.
Tak på forhånd!
Hej.
For at præcisere, temperaturen angivet på ankerlimen refererer til den indre temperatur af det materiale, du ankres i, altså betonen hvis du ankres i beton.
Sørg for at opbevare limen, så limens temperatur holder stuetemperatur inden injektering. En kold lim er ekstremt svær at arbejde med og påvirker hærdningstiden. Der findes særlige vinterlim, de er ofte lidt dyrere, vælg et kvalitetsmærke, der er forskel på lim og lim.
Tak så meget Roffe! Opbevaret ankermassen indendørs. Det er ikke vintervarianten. Ingen super stress for at begynde at bygge egentlig, men havde ønsket at have en tør sauna og flytte gymnastiksalen til det nye gulv. Bygge et lille rum inde i laden, hvor jeg kan starte en radiator, når det er mega koldt!
Spørgsmål:
Er det kun hærdetiden, der bliver længere baseret på betontemperaturen? Rent hypotetisk, kan den bruges ved -20c, bare at det tager meget lang tid?
Venter nok til begyndelsen af foråret alligevel, fordi det er lidt sjovere at lave noget der. Byggede et nyt gulv i laden i sommers, så her blev det (Bliver til "snedkergulv" i stedet)
Trænede i -7c forleden med handsker, og det var sådan lidt...
Jeg er ikke den, som er den men mine hænder gjorde forbandet ondt! xD
Hej.
Jeg er ikke bekendt med lige præcis din masse. Men generelt, så handler det om to ting, arbejdstid og hærdningstid.
Arbejdstid er, hvor lang tid du har til at trykke i det, du skal fastgøre og kunne lave korrektioner. Hærdningstiden handler om, hvornår du kan belaste.
Temperatur og fugtighed påvirker begge. Mere fugt og lavere temperatur giver længere arbejdstid og længere hærdningstid.
Desuden, hvis du vælger at arbejde i et materiale, som er fugtigt, så vil du få sværere ved at få støvet ud af hullet. Det er vigtigt at få støvet ud, da det påvirker vedhæftningen og i forlængelsen styrken, så snyd ikke med dette. Blæse eller børste støvet ud virker, når det er tørt. Er det meget fugtigt, kan det være, at du har brug for at skylle det ud, hvilket betyder, at du skal kontrollere, at din masse kan klare, i princippet, vandfyldte huller. Dette er ret almindeligt for ankermasse, men gælder ikke for alle.
Hej.
Jeg er ikke bekendt med lige din masse. Men generelt handler det om to ting, arbejdstid og hærdningstid.
Arbejdstid er hvor lang tid du har til at trykke i det, du skal fastgøre, og kunne lave korrektioner. Hærdningstiden handler om, hvornår du kan belaste.
Temperatur og fugtighed påvirker begge. Mere fugt og lavere temperatur giver længere arbejdstid og længere hærdningstid.
Desuden, hvis du vælger at arbejde i et materiale, der er fugtigt, vil du få sværere ved at få ud støvet af hullet. Det er vigtigt at få ud støvet, eftersom det påvirker vedhæftningen og i forlængelse styrken, så snyd ikke med dette. Blæse eller børste ud støvet fungerer når det er tørt. Hvis det er meget fugtigt, kan det blive nødvendigt at skylle det ud, hvilket gør, at du skal kontrollere, at din masse klarer, i princippet, vandfyldte huller. Dette er ret almindeligt for ankermasse, men gælder ikke alle.
Okay, jeg købte den på jemofix. Men jeg venter til foråret alligevel! Tak for den detaljerede info i øvrigt.
At støv skal undgås, har jeg læst om, men godt at du pointerer det igen. Jeg skal være ekstra omhyggelig med dette moment!
Jeg tænkte at spørge om yderligere et råd angående gulvet, jeg skal bygge
Jeg tænkte at fastgøre balkskoene i disse 45x220 reglar. De skal monteres med ordentlige franske træskruer, nu sidder kun en i og det er midlertidigt. I midten har jeg understøttet med distancer og palleringsskiver, der klarer 3000 kg.
Den anden side er i tømmer, så jeg tænkte at fastgøre balkskoene direkte i dem (hvis muligt).
Problemet er, at der er luft mellem hver tømmerstamme.
Antag at balkskoen havner sådan her eller endnu værre. Er der noget, jeg kan fylde sprækken med? Eller skal jeg sætte en 45x220 regel op på denne side også?
Antagelig sætte en regel langs hele væggen, ellers måske sætte en rektangulær skive plywood bag bjælkeskoen. Så mange skruer som muligt trækker du nogle gennem både bjælkesko-plywood-tømmer men hvis det er som på din eksempelbillede desuden nogle gennem plywood- den nedre tømmerstok
Sig, at bjælkeskoen ender sådan her eller endnu værre. Er der noget, jeg kan fylde sprækken med? Eller skal jeg sætte en 45x220 regel op på denne side også?
Du har valgt en lille bjælkesko. De større modeller har både større og flere huller. Får du flere huller kan du trække fransk eller konstruktionsskrue flere steder og opnår stadig tilstrækkelig styrke, selvom et af hullerne er i sprækken.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.