1,738 læst ·
12 svar
2k læst
12 svar
Angrebet råspont, tag nybygget attefallshus
Hvad tænker I, når I ser disse billeder?
Råspont, der stikker ud under tagryggen, eller hvad det nu hedder. Et billede fra hver gavl.
Som I kan se, er nogle af råspontsbrædderne angrebet af sort skimmel.
Andre ikke. Desuden kan I se, at nogle af brædderne midt i det allermørkeste har helt hvide felter, som ikke er angrebet.
Meget mystisk.
Desuden kan I se, at længst ind mod facademuren, hvor de sorte angrebne brædder møder muren, er det ikke altid sort helt ind, men hvidt. Jeg er bekymret for, at råsponten også er angrebet længere ind, men da det er hvidt der, hvor råspont møder muren, tænker jeg, at det måske ikke behøver være sådan. Håber ikke...
Hvad kan dette skyldes?
Er taget fejlbygget på en eller anden måde, så fugt er trængt ind ovenfra? Men hvorfor så kun på visse planker?
Det er et skrånende tag, højest længst fremme og skråner så nedad.
Er et ståltag på nybygget attefallshus.
Under stål er der råspont med tagpap ovenpå, så stål.
Kan det være så enkelt, at nogle af brædderne er af en træsort med en bestemt kvalitet, der gør, at netop disse lettere bliver angrebet af skimmel? Jeg ved, at det er normalt med sort skimmel på ydersiden af huse, men dette ser så mærkeligt ud...
Hvad gør man?
Tak på forhånd!
Råspont, der stikker ud under tagryggen, eller hvad det nu hedder. Et billede fra hver gavl.
Som I kan se, er nogle af råspontsbrædderne angrebet af sort skimmel.
Andre ikke. Desuden kan I se, at nogle af brædderne midt i det allermørkeste har helt hvide felter, som ikke er angrebet.
Meget mystisk.
Desuden kan I se, at længst ind mod facademuren, hvor de sorte angrebne brædder møder muren, er det ikke altid sort helt ind, men hvidt. Jeg er bekymret for, at råsponten også er angrebet længere ind, men da det er hvidt der, hvor råspont møder muren, tænker jeg, at det måske ikke behøver være sådan. Håber ikke...
Hvad kan dette skyldes?
Er taget fejlbygget på en eller anden måde, så fugt er trængt ind ovenfra? Men hvorfor så kun på visse planker?
Det er et skrånende tag, højest længst fremme og skråner så nedad.
Er et ståltag på nybygget attefallshus.
Under stål er der råspont med tagpap ovenpå, så stål.
Kan det være så enkelt, at nogle af brædderne er af en træsort med en bestemt kvalitet, der gør, at netop disse lettere bliver angrebet af skimmel? Jeg ved, at det er normalt med sort skimmel på ydersiden af huse, men dette ser så mærkeligt ud...
Hvad gør man?
Tak på forhånd!
Karrock
Renovatør
· Västra Götaland
· 1 076 indlæg
Karrock
Renovatør
- Västra Götaland
- 1,076 indlæg
At visse brædder ser anderledes ud kan skyldes, at de var af dårligere kvalitet fra starten, eller har ligget yderst/øverst i en sådan beskyttet bunke. Alt skulle stadig være gran.
Al maling mugner i visse grader under fugtsæsonen. Det skal vel dækmales til sommer, og der anbefaler jeg mugvask først. Så vidt jeg ved behøver dette ikke være tegn på byggefejl.
Al maling mugner i visse grader under fugtsæsonen. Det skal vel dækmales til sommer, og der anbefaler jeg mugvask først. Så vidt jeg ved behøver dette ikke være tegn på byggefejl.
Men hvorfor disse "hvide felter" på visse planker, midt i alt det sorte? Ser næsten ud som rektangulære felter. Burde det ikke være sort også der, uanset byggefejl eller anden kvalitet på træet?Karrock sagde:
At visse brædder ser anderledes ud kan skyldes, at de var af dårligere kvalitet fra starten, eller har ligget yderst/øverst i en sådan beskyttet bunke. Alt er nok gran alligevel.
Al maling mugner i nogen grad i fugtsæsonen. Det skal vel dækmales til sommer, og der anbefaler jeg mugvask først. Så vidt jeg ved, behøver dette ikke være tegn på byggefejl.
De 'hvide ruter' er nok mærker efter strøet/ ribben som lå mellem træet da det tørrede.S Slottsfrun sagde:
Kan firkanterne være der, hvor der har ligget strø i træpakketten?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 420 indlæg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7,420 indlæg
Det er almindeligt, at det bliver sådan, og det er slet ingen fare, men måske ikke så sjovt. Jeg tror, det skyldes, at visse brædder har mere fugt eller næring og bliver udsat for mugsporer (umuligt at undgå) under lagring, men jeg ved det egentlig ikke.
Er alt korrekt bygget, vil råsponten tørre om foråret/sommeren, og så er problemet væk.
Er alt korrekt bygget, vil råsponten tørre om foråret/sommeren, og så er problemet væk.
Nej, det synes jeg ikke, du skal bekymre dig om.S Slottsfrun sagde:
Den råspont som får synligt skimmelsvamp er nok sommerfældet og ovntørret, skal man minimere skimmelsvamp-risikoen, behöver man have vinterfældet, modent tømmer savet senest i marts og gerne lufttørret det på traditionel vis, det findes der nok ingen industriel producent af råspont, som tilbyder.
Indendørs havde været bekymrende, udendørs=så kan det blive…. Vask af til sommer og mal. Bor I udsat, kan det vokse på igen. Selv har jeg et hus ved en stor fjord, og fugten slider hårdt, må vaske efter et par år, hvis man vil have det pletfrit.
Klik her for at svare