Hej

Jeg er flyttet til et rækkehus og overvejer om væggen, der er indrammet, er bærende eller ej samt om det er selvbærende spær. Kommunen kunne ikke rigtig svare på dette, og det er disse tegninger jeg har lykkedes at få frem og beskrivelse.

Det jeg kan udlede er, at det er ydervægge, der er bærende. Er der nogen med mere viden, der kan svare på dette? Jeg har tegnet ind, hvordan spærene ser ud, da jeg kiggede op på loftet. Det virkede til at være W spær. Undskyld mine dårlige paint skills. ;)

Bygningstegning af et rækkehus med en væg markeret i rødt, potentiel bærende væg, og W-formede spær markeret i loftssektionen. Byggetegninger og teknisk beskrivelse for et parcelhus, med detaljer om fundament, opvarmning og vægkonstruktioner, brugt til at afgøre om en væg er bærende.

En gitterspær er normalt fritbærende mellem sine yderpunkter. Ingen af skillevæggene her er bygget til at være bærende. Det, der kan påvirke situationen, er, at standarderne for snelast er ændret ret meget i dit område, siden huset blev bygget i begyndelsen af 70'erne. Det kan derfor være en god idé at kontrollere spærets dimensioner. Det, der kunne ske, er, at nedbøjningen bliver lidt større, når det har sneet meget. Samtidig er der jo den væg, der går parallelt med den, du ønsker at fjerne, og som udfører samme funktion. Jeg er ret sikker på, at du kan fjerne den ønskede væg, men en vis forsigtighed er altid klogt. Huset er tegnet af HSB:s arkitektkontor, hvilket står for kvalitet.

Tak for svaret. Det, der er, at den væg desværre allerede er væk. Vi har boet her i kun 2 måneder og har nu fundet ud af, at der har været en væg der. Det, der er gjort, er, at toilettet er udvidet med ca. 1 m mere. Derfor blev jeg lidt bekymret, hvis denne væg var bærende.
Snebelastningerne fra 70'erne mod nu burde jo være mindre, da der vel var meget mere sne før, end der er nu i vores varme land?

Sådan ser det ud nu.
Plantegning af en overetage med to soveværelser, et badrum, en stue og en balkon. Toilettet er udvidet med 1 meter.

Så jeg burde ikke være bekymret? :)

Det måske var mere sne før end nu, men normerne var helt forkerte før i visse områder, og de var vejledende for konstruktionen. Vi har haft mange tagefald på grund af forkerte snelaster.

På din nye tegning er jo væggen, der afgrænser mod soveværelserne, tilbage, det var den, jeg mente. Gå op på loftet og mål op de forskellige dele på en tagspær, så får vi noget at sammenligne med.

Turbo-Danne Turbo-Danne sagde:
overvejer om væggen, der er indringet, er bærende eller ej
Det står jo i din tekniske beskrivelse, at bærende indervægge har 70 mm reglar,
og øvrige indervægge har 44 mm reglar.
Så det er vel bare at måle?

KnockOnWood KnockOnWood sagde:
Det står jo i din tekniske beskrivelse, at bærende indervæg har 70 mm reglar,
og øvrige indervægge har 44 mm reglar.
Så det er vel bare at måle?
Hvordan skal jeg kunne måle det, når de er inde i væggen uden at rive væggen ned?

Turbo-Danne Turbo-Danne sagde:
Hvordan skal jeg kunne måle det, når de er inde i væggen uden at rive væggen ned?
Måske ved at bore et lille hul og måle dybden med en strikkepind.
Vægpladerne skal jo være 13 mm gips ifølge beskrivelsen.

Det giver desværre ikke noget at måle væggene. En fagværkstagstol dimensioneres til at være fribærende, dvs ikke behøve at have støtte af mellemvægge. Derefter kan forudsætningerne have ændret sig. Tekniske beskrivelser byggede på blanketter, som ikke altid var optimale for situationen. Jeg foreslår, at du gør som jeg skrev i indlæg #4.

Nu har jeg været og målt lidt.
Brættet som ligger ovenpå ydervæggene er ca210x43, det samme med den som ligger mod taget. Selve W er ca92x44.
Længden inde i huset mellem ydervæggene er ca9.5m, så læg til vægtykkelsen så hviler spær på ca 10m spændvidde. Træloftskonstruktion med spær og vandret bræt, set fra indersiden af et hus. Brædderne og spærrene er synlige under et skråt tag.

Sådan så det ud.

Bedste svar

Det var jo meget solide dimensioner! Ifølge træguiden skal over- og underrammer, som de kaldes, i snøzone 2 med en spændvidde på 10 m og en taghældning på 14° (mindre gunstigt) være mindst 45x195. Det giver gode marginaler.

J justusandersson sagde:
Det var jo meget solide dimensioner! Ifølge træguiden skal over- og underrammer, som de kaldes, i snezone 2 med en spændvidde på 10 m og en taghældning på 14° (mindre gunstigt) være mindst 45x195. Det giver gode marginaler.
Så også den tabel lige før. Så jeg bør kunne slappe af og tage en kaffe med andre ord?

Tag to! Send også en taknemmelig tanke til HSB:s arkitektkontor.

• Synes
Turbo-Danne og 1 anden
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Tag to! Send også en taknemmelig tanke til HSB:s arkitektkontor.
Tak for hjælpen. Håber på det bedste. :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.