Hej. På vores hus har vi en kvist med altan på førstesalen. Altanen har aluzinkplade på gulvet. For nogle år siden lagde vi pap+trædæk her og monterede et glasværn. Vi har nu set, at nogle steder har pladen fået overfladerust/oxidering. Vi har nu fjernet glasværnet og trædækket for at kunne gøre det om. Har I tips til, hvordan vi kan gøre dette om uden at få samme problem? At rive pladen væk ville medføre et stort projekt (den går bag facaden) + koste mange penge, så det vil vi helst undgå. Nogle tanker, vi har... slibe rusten væk, male med rustbeskyttelsesfarve+topfarve? Brænde pap over det hele? Derefter har vi brug for en ny løsning og uden trykimprægneret trædæk, som vi mistænker er en del af problemet (vi har nu hørt, at aluzink og trykimprægneret ikke går godt sammen). Kompositdæk er en overvejelse. Nogle tips?
Mvh/Mikael
Mvh/Mikael
Bedrevidende
· östergötland
· 2 783 indlæg
Bedrevidende
· östergötland
· 2 783 indlæg
Tak for dit svar Rickard. Rickard, har du et tip til, hvad vi kan gøre? Vil helst ikke rive alt væk.
Bedrevidende
· östergötland
· 2 783 indlæg
Desværre ikke, ud over absolut ikke at slibe voldsomt, pladen er kun 0,6 mm tyk.M mickeolsson sagde:
Hvor gammelt er taget? Jeg ville nok have anbefalet blymønje på rusten, en god primer på hele taget og to lag færdigfarve. Hvis I så vil have terrasse igen, så sæt solpanelers falsebeslag og byg derfra, så det ikke bliver direkte kontakt igen.
Men jeg ved ikke, hvad producenten anbefaler i sådanne tilfælde.
Bedrevidende
· östergötland
· 2 783 indlæg
Ser i tabellen at papp kan være et problem. Vi havde lagt papp mellem plade og reglar for at løfte lidt fra pladen og undgå direkte kontakt. Det var der, det var værst, ser ud til at papp kan vi ikke have
Taget er ca 7 år. Terrassen er cirka 5 år. Godt tip med falsbeslag, det skal jeg tjekke.plåtrickard sagde:
Desværre ikke, andet end absolut ikke slibe voldsomt, pladen er kun 0.6mm tyk.
Hvor gammelt er taget? Jeg ville nok have anbefalet blymønje på rusten, en god primer på hele taget og to lag færdigfarve. Hvis I så vil have terrasse igen, så sæt solpanel falsbeslag og byg derfra, så der ikke bliver direkte kontakt igen.
Men jeg ved ikke, hvad producenten anbefaler i sådanne tilfælde
Bedrevidende
· östergötland
· 2 783 indlæg
Zinkmagnesium (fast hvordan den er om 10 år ved jeg ikke..) skal efterfølge aluzink typ..
Eller almindelig lakeret plade, sølvmetallic findes
Eller almindelig lakeret plade, sølvmetallic findes
Bedrevidende
· östergötland
· 2 783 indlæg
Ren Aluminium er ret populær på vestkysten ved jeg.. Dog ikke så indsat i den
Klik her for at svare