Jeg skal skifte et vindue i et hus lavet af sådan porøs blåbetonsten. Vinduet er 150 cm bredt og over vinduet er der et lag med sten, inden træfacaden tager over. Stenene over vinduet er almindelige blokke og dermed ingen bjælke, og de har bare hvilet på vinduet, så der er selvfølgelig kommet en masse revner der, hvor mørtelfugerne er. Holdbarheden er nok ikke noget problem, da der er en solid træbjælke ovenover, og vinduet har tre midtstolper. Men jeg vil ikke gentage den samme fejl og få revner igen.

Problemet er dog, at den bjælke, jeg har brug for, maksimalt kan være 17 cm høj, gerne et par centimeter lavere. De bjælker, jeg har set, har været 19 cm høje og 15 cm brede. Et alternativ er at tage en sådan bjælke og dreje den et kvart omgang? Jeg antager, at holdbarheden er beregnet, når den står oprejst, men jeg har nok ikke brug for så meget holdbarhed, tænker jeg. Jeg vil bare undgå revner i facaden.

Eller er der nogen, der har en anden idé til, hvad man kan gøre? Slutresultatet skal blive pudset, så det skal være noget, jeg kan pudse på.

Du kan jo støbe en Lecabalk selv, så får du præcis de mål, du ønsker :)

Hmm... Tanken har slået mig, men det virker lidt besværligt at støbe selv... Hvor får man fat i lecakugler? Er det de samme, man har i blomsterkrukkerne?

Claes Sörmland
Det mest besværlige er at skrue nogle brædder sammen til en form og oliere den.

Lecakugler findes i byggemarkeder i store poser. Så kræves der kun cement og sand. Og måske fire armeringsjern.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.