Tid til at isolere ydervægge i mit gamle hus.
I dag sidder der en træfiberplade direkte på reglarne.
Tanken er at rive træfiberen ned, isolere med to lag glasuld og derefter OSB-plade.
Gips føles så pokkers kedeligt, og de fordele der findes vedrørende brand spiller ingen som helst rolle, da hele huset er i træ, og alle indervægge vil fortsat være konstrueret af træfiber.
Tanken med OSB-pladen er selvfølgelig at kunne hænge ting op lettere og få en lidt mere stabil væg, men hvad findes der egentlig af alternativer? Både til "2-pladekonstruktionen" og gips?
I dag sidder der en træfiberplade direkte på reglarne.
Tanken er at rive træfiberen ned, isolere med to lag glasuld og derefter OSB-plade.
Gips føles så pokkers kedeligt, og de fordele der findes vedrørende brand spiller ingen som helst rolle, da hele huset er i træ, og alle indervægge vil fortsat være konstrueret af træfiber.
Tanken med OSB-pladen er selvfølgelig at kunne hænge ting op lettere og få en lidt mere stabil væg, men hvad findes der egentlig af alternativer? Både til "2-pladekonstruktionen" og gips?
Tapet på masonitskive?
Tapet på spånplade?
Malet puds?
Jeg foretrækker gips
Tapet på spånplade?
Malet puds?
Jeg foretrækker gips
Puds bliver det ikke.
Hvis jeg skulle bruge spånplade, lige så godt at droppe OSB så? og bare bruge en lidt tykkere i spån..
Hvad er fordele ved masonite kontra gips? Tretex siges jo at skabe bedre akustik og varmeisolering en smule, det samme med masoniten?
Hvis jeg skulle bruge spånplade, lige så godt at droppe OSB så? og bare bruge en lidt tykkere i spån..
Hvad er fordele ved masonite kontra gips? Tretex siges jo at skabe bedre akustik og varmeisolering en smule, det samme med masoniten?
Hvis du kun vil bruge plader, er der vel ikke nogen særlig fordel ved masonit vs gips. Masonit er lidt som en mdf men uden syntetisk lim.
Tretex er godt, men selvfølgelig ikke ideelt at sømme i. Tanken er vel, at man skal have fer og not-brædder bag både masonit og tretex.
Alternativer til gips er f.eks. fer og not-brædder, paneler og krydsfiner. Med krydsfiner og lister kan man lave boiserede vægge. Snedigt (synes jeg), men omstændigt med listerne.
Klik her for at svare