Har i dag furutag i stuen, som vi har planlagt at fjerne for at isolere mellem etageadskillelsen af forskellige årsager. Furutaget er not/fjæret, måske 70mm brede "planker" og ~10mm tykke. Mellem etageadskillelsen er lavet med regelafstand CC60. Planlægger at sætte gipsplader op, og som jeg forstår det, skal man bruge lægter 28x70 med CC30 for at fastgøre loftgips.
Men da jeg har disse "furuplanker", som bliver til overs, når man river dem ned, ville det være tilstrækkeligt at bruge planker i CC30 som lægter efter man har isoleret, eller er de alt for spinkle?
Alle centimeter man kan spare i lofthøjde er bedre...
Men da jeg har disse "furuplanker", som bliver til overs, når man river dem ned, ville det være tilstrækkeligt at bruge planker i CC30 som lægter efter man har isoleret, eller er de alt for spinkle?
Alle centimeter man kan spare i lofthøjde er bedre...
Sorry for min utålmodighed...
Mistænkte at de bliver for svage... men 28mm lægte og så 13mm gips føles lidt for meget i et rum som i dag ikke har specielt højt til loftet. Men det må man måske leve med... :S
Tak Immobil
Mistænkte at de bliver for svage... men 28mm lægte og så 13mm gips føles lidt for meget i et rum som i dag ikke har specielt højt til loftet. Men det må man måske leve med... :S
Tak Immobil
Findes jo, men ifølge billederne her ser de ud til at være omtrent lige så tykke som gles...Mikael_L sagde:
http://www.alltombostad.se/Gor_det_sjalv/Beskrivningar/Invandigt/Stalreglar_haller_taket_uppe/
MaZtoR, overvejede faktisk det også... men som du siger, så er det mere arbejde. Stuen er lidt mere end 5m dyb og sikkert 10 bjælker bred og det var sikkert blevet... hmmm 166 kortlingar med CC30?
Lyder af meget, kan have brugt for meget tid i solen, så man regner forkert...
Lyder af meget, kan have brugt for meget tid i solen, så man regner forkert...
En anden overvejelse jeg har omkring dette er jo at få en god lyddæmpning mellem etagerne. Hvis man på indersiden af glespanelen sætter gips og derefter gips på glespanelen. Dvs. at man sætter op nogle gleser og skyder en gipsskive 600mm bred ind, som ligger på glesen og til sidst gipsen på som normalt, når man har fået op de resterende gles. Ville det hjælpe noget mod lyden mellem etagerne?
Klik her for at svare