Hej!

Planlægger at bygge en altan, så vi kan nyde aftensolen.
Målene bliver 140 cm dyb og 500 cm bred.

Jeg vil ikke have nogen stolper ned til jorden og undgår gerne skråstivere nedad, da jeg tror, det kan føre fugt ind i facaden.
Desværre ligger bjælkelaget i den "forkerte" retning, så jeg kan ikke stikke nogle regler der.
Så hvad gør man?

Er umådeligt taknemmelig for svar.

Hvis det ikke er muligt at føre bjælker ind i bjælkelaget, er der kun en eller anden form for konsolløsning tilbage. Hvordan en sådan kan se ud, afhænger helt af, hvordan huset er bygget, dvs. stomsystem, facademateriale, højder mm.

Det er træfacade. Indenfor er der spånnot 1 tomme, luftrum og derefter spånnot 2 1/2 tommes tømmer.
Overvejer om det er muligt at bygge en ramme i limtræ og så bruge trækstænger.
Nogen der har gjort noget lignende?

Og tak for svaret.

Virksomheder, der beskæftiger sig med altanrenoveringer i ældre etageejendomme, bruger ofte en metode, der baserer sig på kraftige stålprofiler, som fastgøres lodret på facaden i hele dens højde. Derefter hænges altanerne ind i disse profiler og støttes af diagonale stag, som også fastgøres i den samme profil.

Eftersom du har et plankehus, ville det være relativt enkelt at bruge en lignende metode, dog mere tilpasset den aktuelle situation. Jeg kunne forestille mig L- eller U-profiler i stål, der skrues fast i plankestammen med gennemgående bolte. I dem fastgør du limtræsbjælker som altanunderlag, der sikres med hængestag i stål. Alternativt bruger du underliggende diagonalstøtte i limtræ. Det er et praktisk og æstetisk spørgsmål. Stål er bedst til trækkræfter, og træ til trykkræfter. Du kan også bruge limtræ, som boltes fast i facaden, men så kan du ikke have hængestag. At designe og konstruere altanen er ikke noget for amatører med hensyn til udseende og sikkerhed. Til gengæld synes jeg ikke, det skulle behøve at blive så voldsomt dyrt at bygge den.

• Synes
Oskar81
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.