Så er det blevet tid til at bygge altan.

Eftersom altandøren sidder meget lavt, og det er fyldt op ret højt omkring huset, er der ikke plads til en ordentlig bærende bjælke + gulvreglar + trall, det bygger simpelthen for meget i højden.

Min planlagte løsning er, at jeg i stedet for en bærende bjælke nærmest huset stabler op med fliser, og så må jeg desværre gøre det på hver gulvregel.

Foran er jorden lidt lavere, og der får jeg en bærende bjælke uden at den kommer under jordniveau.

For den forreste bærende bjælke bliver dimensionen 45 x 145 mm, og for gulvreglerne 45 x 170 mm. Trallen bliver 28 x 120 mm.

Ifølge den dimensioneringstabel, jeg har fundet, skal dette være okay, men jeg ville være meget taknemmelig, hvis nogen kunne dobbelttjekke eller komme med øvrig input. Jeg er godt klar over, at dette ikke er den klassiske metode :)

• Byggeplan for altan med målsat skitse, viser brædder, bjælker og opklodsning tæt ved husets væg.
Findes der ikke plads til at skrue en bærende bjælke og derefter fastgøre gulvbjælkerne med bjælkesko. Det burde være meget enklere og mere stabilt end at understøtte hver bjælke med en masse fliser

// Per

pellepite sagde:
Findes der ikke plads til at skrue en bærende bjælke og derefter fastgøre gulvstrøerne med bjælkesko. Det burde være meget enklere og mere stabilt end at understøtte hver bjælke med en række plader.

// Per
Jeg antager, at du mener, jeg skal skrue en bærende bjælke fast på husfacaden, men der er ikke plads til det. Derudover vil spændvidden blive for lang, så får jeg jo 3400 mm spændvidde, og det betyder vel, at jeg har brug for tre bærende bjælker, så det ender vel med mere arbejde end hvad denne løsning indebærer. Dog ville en sådan løsning blive ultrastabil =)

Nu håber jeg, at min løsning også bliver stabil ;-)

Hvor stabilt det bliver afhænger jo ganske meget af hvor "stabil" jorden er under fliserne.
Velafdrænet = ingen problemer.
Men hvis du kan få plads med 45x170 regler, hvordan kan det så være, at du ikke kan få plads med en bærende bjælke på facaden? Bærende bjælken kan jo sidde i niveau med gulvreglerne.

titanium sagde:
Hvor stabilt det bliver afhænger jo ret meget af hvor "stabil" jorden er under fliserne.
Vel drænet = ingen problemer.
Men hvis du har plads til 45x170 bjælker, hvordan kan det så være, at du ikke har plads til en bærende bjælke på facaden? Den bærende bjælke kan jo sidde i niveau med gulvbjælkerne.
Jorden under fliserne er grus og sten, så det føles som en god forudsætning.

45x170 bjælkerne vil for det meste komme til at ligge under facaden, et alternativ ville være at sænke dem endnu mere og skrue dem fast i betonpladen, men jeg føler mig ikke helt tryg ved at stå og hamre med slagboremaskinen der, kantudformningen kunne måske sprække, eller jeg kunne skade det vandbårne gulvvarmesystem. Men den største ulempe ved den løsning er, at jeg så skal grave endnu mere ud i forkanten af terrassen.

Det er så lavt, at med min nuværende løsning vil den forreste bærende bjælke stadig delvist være under jordniveau. Nu håber jeg, at det er tilstrækkeligt vel drænet, så der ikke vil ligge vand i den rende, jeg har tænkt mig at grave til den bærende bjælke.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.