7,433 læst ·
29 svar
7k læst
29 svar
Altan konstruktion?
Bowman
Husejer
· Västra götaland
· 1 066 indlæg
Bowman
Husejer
- Västra götaland
- 1,066 indlæg
Det er et sjovt og godt program, hvis man er lidt nysgerrig, så lærer man det hurtigt.Krille-72 sagde:
Man kan få fat i det gratis, ingen piratversion eller så, men det er lidt tricky at finde ud af.
Det er sketchup Make 2017.
https://forums.sketchup.com/t/sketchup-make-2017-download-links/74172
Klik på:

Vælg gerne den engelske version, da det er lettere at lære gennem guides osv. fra www.
Man kan bruge dette uden licens, men skal klikke på "start using Sketchup" i stedet for "free pro trial osv."
Også efter 30 dage.
Held og lykke!
Til TS, følger med spænding, da jeg er i gang med at lave en lignende altan også.
Har ikke rigtig dine Sketchup skills, men man lærer det
Utroligt hvor flot og detaljeret tegningen er. Det skal jeg virkelig tage fat i, når tiden er der. Har måttet skamme mig over mine håndtegnede skitser i 20 år (jeg lover. Det er en katastrofe), så folk ville nok blive overraskede, hvis jeg lykkedes med at få sådanne flotte skitser frem.Thiger sagde:
Det tager lidt tid, før man kommer ind i det, men når man først har overvundet den første tærskel, bliver det sjovt at modellere i SketchUp. Der findes en webbaseret gratisversion. Man kan blive så detaljeret som overhovedet muligt, her er bolte til skruebeslaget mod kældervæggen.
[billede]
Men det, jeg kæmper med nu, er dimensioneringen af den overdækkede del, som senere kan tænkes at blive glaseret. På Svenskt Trä får jeg kun, at alt inkl. hele terrassen skal bygges i limtræ.. bliver ikke helt klog der.
På billedet er der 95x95 stolper med en 45x195 som overligger. Jeg tænkte derefter at have 45x170 på c/c1200 til at lægge plastommer på. Måske skal man op i 190mm på overliggeren?
[billede]
Ang. dit spørgsmål om stolper og overliggere, så kan jeg ikke se, hvor stor spændvidden er på overliggeren. Det er ikke sådan, at det ikke vil holde med 45x195 på overliggeren, men hvis spændvidden er for stor, vil 195’eren bøje med årene. Fra den synsvinkel er limtræ overlegen.
Hvis du nu vil glase ind op til overliggeren, vil jeg anbefale trykbehandlede limtræsbjælker som overligger.
Top, nu slipper jeg for at sidde i webversionen!Bowman sagde:
Det er et sjovt og godt program, hvis man er lidt nysgerrig, så lærer man det hurtigt.
Man kan få fat i det gratis, ingen piratversion eller sådan, men det er lidt tricky at finde ud af.
[link]
Klik på:
[billede]
Vælg gerne engelsk version, da det er lettere at lære gennem guider osv fra www.
Man kan bruge dette uden licens, men må klikke på "start using Sketchup" i stedet for "free pro trial osv"
Også efter 30 dage.
Held og lykke!
Til TS, følger spændt, da jeg er i gang med at lave en lignende altan med.
Har ikke helt dine Sketchup skills, men man lærer det![]()
Nogle få tips som tager en ret langt i sketchup.
- Start altid med at tegne på basislinjen (rød akse)
- Modeller delene for sig som egne komponenter og sæt dem derefter sammen til helheden
- Lær dig "move/copy" & "rotate" værktøjet ordentligt. (det er med move man kan lave løbende kopier på x mål eller x antal på et givet mål. Stakitpinde, eller terrassebrædder fx.) Meget brugbart især til altanmodellering.
God tutorial for at multiplicere og opdele:
Bowman
Husejer
· Västra götaland
· 1 066 indlæg
Bowman
Husejer
- Västra götaland
- 1,066 indlæg
Godt tips, et grundarbejde for at skabe komponenter (eller downloade dem fra 3D warehouse og justere dem) så bruger man move og move+copy. er netop kommet dertil, så går det lettere og hurtigere.Thiger sagde:
Toppen, nu slipper jag sitta i webversionen!
Nogle få tips som tager en ret langt i sketchup.
- Start altid med at tegne på basislinjen (rød akse)
- Modeller delene for sig som egne komponenter og sæt dem derefter sammen til helheden
- Lær dig "move/copy" & "rotate" værktøjet ordentligt. (det er med move man kan lave løbende kopier på x mål eller x antal på et givet mål. Stakitpinde, eller terrassebrædder eks.) Meget brugbart på især terrassemodellering.
God tutorial til multiplicere og dele: [media]
Det jeg stadig roder lidt med er at få alt til at sidde sammen, men der findes sikkert en nem løsning til at "lime sammen" tingene med, når man kommer på det.
Tak for tipset. Skal virkelig tjekke dette ud. Blev lidt svedig med det samme, når du skrev, at du ikke opnåede samme skils som Ts…Bowman sagde:
Det er et sjovt og godt program, hvis man er lidt nysgerrig, så lærer man hurtigt.
Man kan få fat i det gratis, ingen piratversion eller sådan, men det er lidt tricky at finde ud af.
[link]
Klik på:
[billede]
Vælg gerne engelsk version, da det er lettere at lære gennem guider osv. fra www.
Man kan bruge dette uden licens, men skal klikke på "start using Sketchup" i stedet for "free pro trial osv."
Også efter 30 dage.
Held og lykke!
Til TS, følger med spænding, da jeg er i gang med at lave en lignende altan med.
Har ikke helt dine Sketchup skills, men man lærer sig![]()
Spændvidden mellem stolperne er ca. 3500 mm. Jeg vil have så få stolper som muligt for at kunne få åbnbare glaspartier. Men som du siger, er spændvidden nok for stor. Limtræ og kraftigere stolper (120x120 mm) Men så skal jeg formentlig bruge separate fundamenter til stolperne?Krille-72 sagde:
Utroligt hvor flot og detaljeret tegningen er. Det der skal jeg virkelig tage fat på, når tiden er der. Jeg har måttet skamme mig over mine håndtegnede skitser i 20 år (jeg lover. Det er en katastrofe), så folk ville nok blive overraskede, hvis jeg lykkedes med at lave så flotte skitser.
Vedrørende dit spørgsmål om stolper og overliggere, så kan jeg ikke se, hvor stor spændvidden er på overliggeren. Det er ikke sådan, at det ikke vil holde med 45x195 på overliggeren, men hvis spændvidden er for stor, vil 195'eren bøje med årene. Fra det perspektiv er limtræ overlegen.
Hvis du nu skal glasere op til overliggeren, vil jeg anbefale trykbehandlede limtræsbjælker som overligger.
Bowman
Husejer
· Västra götaland
· 1 066 indlæg
Bowman
Husejer
- Västra götaland
- 1,066 indlæg
Men jeg begyndte at pille for et par dage siden bare. Er man nysgerrig og har grundskills med computere så lærer man sig. Så kan man vælge hvor grundig man skal være, det er lidt hvordan man er som person, men kan let sne sig ind i detaljerne medKrille-72 sagde:
Sad med det for flere år siden dog og lavede tegninger på en knivslibemaskine, så jeg kan huske lidt i hvert fald.
Det gør man med Group (marker alle, højreklik og make Group). Så kan du flytte hele gruppen..Bowman sagde:
Gode tips, et grundarbejde for at skabe komponenter (eller downloade dem fra 3D warehouse og justere dem) så bruger man move og move+copy. har lige nået dertil, så går det lettere og hurtigere.
Det jeg roder lidt med stadigvæk er at få alt til at sidde sammen, men der er sikkert en let løsning til at "lime sammen" tingene med, når man opdager det.
Samme hvis man skal have flere brædder i forskellige versioner. Man laver en grundbræt, fx en trallbræt og gør den til en komponent. Så kan du kopiere den og højreklikke og vælge make unique. Så kan du ændre længde osv. på den uden at den første ændres.
Er det 3500mm, så er det bedst med limtræsbjælker. Tjek hvilken størrelse på bjælke du har brug for, og bestem så stolpe. 95x95 stolper burde fungere. Tjek om du kan finde trykte stolper i limtræ. Jeg ved faktisk ikke i skrivende stund, om de findes. Risikoen for at limtræsstolper slår sig er betydeligt mindre. Eller så må du købe limtræsstolper og male.Thiger sagde:
Bowman
Husejer
· Västra götaland
· 1 066 indlæg
Bowman
Husejer
- Västra götaland
- 1,066 indlæg
Yes de ting er jeg med på, tænkte mere på når man sætter en komponent eller gruppe mod noget andet og skal få dem til at ligge an mod hinanden. man kan trikse med musen osv, men der findes sikkert en funktion for at få ting "on face" typ.Thiger sagde:
Det gør man med Group (højreklik og make Group). Så kan du flytte hele gruppen..
Samme hvis man skal have flere brædder i forskellige versioner. Man laver en grundbrædde, fx en trallebrædde og gør den til en komponent. Så kan du kopiere den og højreklikke og vælge make unique. Så kan du ændre længde osv. på den uden at den første ændres.
Jaha, ja når du bruger flytt værktøjet så er det nemmest at tage fat i kanten eller et hjørne på selve objektet. Så trækker du den til linjen/overfladen/hjørnet du vil have den til at låse til.Bowman sagde:
Bowman
Husejer
· Västra götaland
· 1 066 indlæg
Bowman
Husejer
- Västra götaland
- 1,066 indlæg
Har nu nået et stykke ind i byggeriet. (Støbt fundament i efteråret) og satte bærende bjælker 45x190. Jeg tænkte lidt om og valgte 45x170 som skruvreglar og satte disse med cc 597mmKrille-72 sagde:
Er det 3500mm så bliver det bedst med limtræsbjælker. Tjek hvilken størrelse bjælke du har brug for og bestem derefter stolpe. 95x95 stolper burde fungere. Tjek om du kan finde trykte stolper i limtræ. Jeg ved faktisk i skrivende stund ikke om det findes. Risikoen for at limtræstolper revner, er betydeligt mindre. Eller så må du købe limtræstolper og male.
Stolperne til espalieret bliver 90x90 limtræ. Skal male dem sorte, så vil derfor ikke have trykt. Til udestuedelen valgte jeg 115x115 limtræstolper, heller ikke trykt på grund af maling. Jeg vil også bruge limtræ til overliggeren, 50x220 er planen. Målene mellem stolperne bliver ret præcist 3400mm for at maksimere min eksisterende byggetilladelse.
De, der har været og kigget, spørger om det er okay, at de kryber ind under min terrasse, hvis russerne angriber.
Glaspartierne kommer senere, men jeg planlægger at købe skydedøre hos skånska byggvaror, som passer til målene.
@Krille-72 & @scorp1on Hvad tror I om holdbarheden på det? Jeg ville blive sur, hvis jeg underdimensionerer, og det begynder at bue...
Har nogen tips til, hvor jeg kan beregne, hvilken dimension af limtræsbjælke jeg har brug for til spændvidden 3400mm? Taget på terrassen vil have ca. 6* hældning og være ca. 30m2 stort.Thiger sagde:
Har nu kommit en bit i bygget. (Støbte stolperne sidste efterår) og satte bærebjælkerne 45x190. Jeg tænkte om lidt og valgte 45x170 som skrueregler og satte dem på cc 597mmPå dette valgte jeg alligevel at lægge 28x120 terrassebrædder.
Stolperne til espalieren bliver 90x90 limtræ. Skal male dem sorte, så vil derfor ikke have trykket. Til udestuedelen valgte jeg 115x115 limtræsstolper, heller ikke trykket pga maling. Jeg vil også bruge limtræ på overliggeren 50x220 er planen. Målene mellem stolperne bliver ret præcist 3400mm for at maksimere min eksisterende byggetilladelse.
Klik her for at svare