Hej.

Jeg er i gang med at konstruere min nye terrasse. 14600x4000mm

Jeg har tænkt mig at støbe sokler med justerbare stolpe/balksko i to rækker med næsten 2m imellem (150x700mm sokler). I disse lægger jeg derefter 45x190mm bærende bjælker. På dette skruer jeg spærtræet sammen i henhold til billedet i 45x145mm (billedet viser forkert) og fastgør den indre del til min fundamentmur. Skal jeg gå op til 45x170mm i spærtræet?

Jeg skal have 34x145mm terrassebrædder på dette efterfølgende.

Jeg undrer mig også over, hvordan jeg skal tænke, hvis jeg vil have stolper op og tag over en del. bredde 7500x4000mm. Skal jeg støbe ekstra sokler der, eller fungerer det med 2m mellem soklerne (tænkte at fastgøre stolperne til bærende bjælken tæt ved soklerne)? Hvad skal jeg i så fald have for en dimension i remmen samt spær med henblik på snelaster? Jeg tænkte at have 6 graders hældning på taget og bor i Stockholmsområdet.

3D-gengivelse af træramme til en terrasse med mål inkluderet. Billedet viser parallelle bjælker forbundet til en base med betonfundamenter.

Taknemmelig for al hjælp med tanker og beregninger.

Obs. At stille terrassen på fliser er ikke en mulighed i dette tilfælde.

Senest redigeret:
Tømmerdimensioneringen virker fornuftig efter min erfaring. Du har solide bærelinjer og fornuftig afstand mellem stolperne. Sømmereglernes dimension føles standard, bør fungere.

Hvordan du skal fastgøre stolper opad, er der jo nogle forskellige ideer om, og jeg tror, det løser sig efterhånden. I nogle altankonstruktioner har jeg kørt stolperne på stolpe under, i andre tilfælde ikke. Kan blive rigtig stabilt uanset.

Det eneste jeg undrer mig over er, hvorfor du skal skrue fast i fundament/facade. Har aldrig gjort dette og ser ingen mening med det heller. Forklar mere.

__

PS. 600 cc mellem skrue/sømmeregler plejer vel at blive anset som det almindelige, du har lidt længere afstand. Muligvis fungerer det med grovere end standardterrassebrædder 120 x 28, men personligt ville jeg ikke vælge at gå på kompromis med cc 600 mm. Det skal være stabilt til 100 %..

Senest redigeret:
  • Synes
GreenYoda og 1 anden
  • Laddar…
H Harald Blåtumme sagde:
Trædimensioneringen synes fornuftig efter min erfaring. Du har solide bærbjælker og fornuftig afstand mellem plinterne. Sømdimensionerne føles standard, bør fungere.

Hvordan du skal forankre stolper opad, findes der en del forskellige ideer om, og jeg tror, det giver sig efterhånden. I nogle altankonstruktioner har jeg kørt stolperne på plint under, i andre tilfælde ikke. Kan blive rigtig stabil uanset.

Det eneste, jeg undrer mig over, er, hvorfor du skal skrue fast i grund/facade. Har aldrig gjort dette og ser ingen mening med det heller. Forklar mere.
Hej, tak for dit svar,

Grunden til, at jeg vil fastgøre i fundamentet, er fordi jeg lige er blevet færdig med dræningen af mit hus og vil ikke risikere større sætning langs ind. Den første plintrække sidder i nogenlunde uberørt jord, og jeg forventer ikke, at den skal sætte sig nævneværdigt.

S
Semiproffset Thiger sagde:
Hej.

Jeg er i gang med at konstruere min nye terrasse. 14600x4000mm

Jeg har tænkt mig at støbe plinter med justerbare stolpe/balksko i to rækker med næsten 2m imellem (150x700mm plinter). I disse lægger jeg så 45x190mm bærende bjælker. På dette skruer jeg sammen sømreglerne ifølge billedet i 45x145mm (billedet viser forkert) og fastgør den indre del i min grundmur. Bør jeg gå op til 45x170mm i sømreglerne?

Jeg skal have 34x145mm terrassebrædder på dette bagefter.

Jeg undrer også, hvordan jeg skal tænke, hvis jeg vil rejse stolper og have tag over en del. Bredde 7500x4000mm. Skal jeg støbe ekstra der, eller fungerer det med 2m mellem plinterne (tænkte i så fald at fastgøre stolperne i den bærende bjælke nær plinterne)? Hvad skal jeg i så fald bruge for dimension i overligger samt tagregler med hensyn til snebelastning? Jeg tænkte at have 6 graders hældning på taget og bor i stockholmsområdet.

[billede]

Taknemmelig for al hjælp med tanker og beregninger.

Obs. At placere terrassen på plader er ikke en mulighed i dette tilfælde.
Bæreevnemæssigt er det fint med 45x145 C24 (bemærk konstruktionsvirket). Jeg ville også sætte c/c 600 for en sikkerheds skyld og eventuelle praktiske årsager. Fjedring og vibrationer bliver svært at vurdere rent teoretisk, selvom det ikke føles som om det ville være noget problem med tanke på, at du ikke har så store spændvidder, du har rimelige dimensioner samt forhåbentlig en god fastgørelse i grundmuren.

Senest redigeret:
  • Synes
Semiproffset
  • Laddar…
S scorp1on sagde:
Styrkemæssigt er det fint med 45x145 C24 (bemærk konstruktionsvirket). Jeg ville også sætte c/c 600 for en sikkerheds skyld og eventuelt praktiske årsager. Svaj og vibrationer bliver svære at vurdere rent teoretisk, selvom det ikke føles som om der ville være noget problem i betragtning af, at du ikke har så store spændvidder, du har rimelige dimensioner samt en forhåbentlig god fastgørelse i fundamentet.
talte med byggemarkedet i dag som sagde at 34x145 terrassebrædder kan klare 800cc. Tør man stole på det?

S
talte med byggemarkedet i dag, som sagde, at 34x145 trall klarer 800cc. Tør man stole på det?
Det gør de sikkert, men jeg tænker mest på komforten, så det er ordentligt stabilt og ikke svajer så meget.

talte med byggemarkedet i dag, som sagde, at 34x145 trall klarer 800cc. Tør man stole på det?
Den klarer 80cc garanteret. Byggede til mig selv sidste sommer, men valgte da 70 cc. Jeg mærker absolut ikke mere svaj med 70 cc, end hvad jeg gør med det andet terrasse, hvor der ligger 28/120 på 60 cc.

Ellers ser din konstruktion stabil ud. Løsningen til taget ville jeg nok finde ud af, når jeg har afstivet alt.

Bliver der intet rækværk eller trappe?

• Synes
Semiproffset
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 sagde:
Den klarer 80cc garanteret. Byggede til mig selv i sommer, men valgte da 70 cc. Jeg føler absolut ikke mere svigt med 70 cc end hvad jeg oplever med en anden terrasse, hvor der ligger 28/120 på 60 cc.

I øvrigt ser din konstruktion stabil ud. Løsningen til taget ville jeg nok overveje, når jeg har afstivet alt.

Bliver der ingen rækværk eller trappe?
Kanon, så kan jeg være rolig angående svigten, som er det, der har bekymret mig.

Jo, senere vil der blive et trappetrin ned til et lavere niveau langs hele den lange side, men den del bygges i forbindelse med poolbyggeri. På venstre kortside bliver der et ribbevæg, der går lidt ind på den lange side for indsynsbeskyttelse. Disse stolper havde jeg tænkt at fastgøre både i bærende bjælke og skruebjælke, hvilket bør være stabilt nok?

På venstre kortside bliver det et ribbestakit, som går ind et lille stykke på langsiden
Omtrent sådan her

3D-model af en terrasse med trælister og hegn. Dimensioner er angivet i millimeter, og strukturen understøttes af runde søjler.

Ungefär såhär

[billede]
Ser jo kanon ud. Rigtigt stabilt og flot.
Mest imponeret er jeg af din flotte tegning.:rofl:
Hvad er det for et program? Er det svært at lære sig programmet?

• Synes
Semiproffset
  • Laddar…
S
Ser jo kanon ud. Rigtigt stabilt og flot. Mest imponeret er jeg af din flotte tegning.:rofl: Hvad er det for et program? Er det svært at lære sig programmet?
Programmet hedder sketchup, super nemt at lære sig.

• Synes
Semiproffset
  • Laddar…
S scorp1on sagde:
Programmet hedder sketchup, super nemt at lære.
Tak for tipset. Det skal jeg kigge på.
Tænk på at det, der er supernemt for nogle at lære, er betydeligt sværere for andre…:crysmile:

• Synes
Semiproffset
  • Laddar…
S
Tak for tipset. Det skal jeg tjekke op på.
Tænk på at det som er superenkelt for nogle at lære sig er betydeligt sværere for andre…:crysmile:
Absolut, men der findes utallige tutorials på Youtube og programmet i sig selv er enkelt udformet, så der ikke er tusind forskellige værktøjer.

• Synes
Semiproffset
  • Laddar…
S scorp1on sagde:
Absolut, men der findes masser af tutorials på Youtube, og programmet i sig selv er enkelt udformet, så der ikke er tusind forskellige værktøjer.
Lyder godt. Så skal jeg virkelig forsøge at kaste mig over dette, når lejligheden byder sig. Tak igen for tipset!

• Synes
scorp1on
  • Laddar…
Ser jo kanon ud. Rigtig stabilt og flot.
Mest imponeret er jeg over din flotte tegning.:rofl:
Hvad er det for et program? Er det svært at lære programmet?
Det kræver lidt pilleri, før man kommer ind i det, men når man først er over den første tærskel, bliver det sjovt at modellere i sketchup. Der findes en webbaseret gratisversion. Man kan jo blive så detaljeret som helst, her er bolte for skrueprincippet mod kældervæggen.
3D-model i SketchUp viser samling af terrassebrædder med bolte i stolpe, diskuterer dimensioner for overliggere til glastag.

Men det, jeg kæmper med nu, er dimensioneringen af den overdækkede del, som senere eventuelt kan glases ind. På svenskt trä får jeg blot, at alt inklusive hele terrassen skal bygges i limträ.. bliver ikke helt klog der.

På billedet er det 95x95 stolper med en 45x195 som overligger. Tænkte derefter at have 45x170 på c/c1200 til at lægge plastraket på. Måske skal jeg op i 190mm på overliggeren?

Renderet 3D-model af terrassekonstruktion med 95x95 mm stolper, 45x195 mm overliggere og brædder på c/c1200, set i designsoftware.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.