Under levetiden svulmer og vrider træet (28 og 34) naturligt med større kraft end hvad en skrue og skruehoved kan modstå. Jo kraftigere skrue, desto større hoved har træet at få fat i og rive af. Det er muligt at mindske sandsynligheden ved at lade træet have jævne betingelser, olie og beskytte det på forskellige måder.
For den utålmodige, som en selv, er løsningen 5' søm.
Trækker den ned i træværket.
Hvis I efterfølgende skal løsne skruen eller efterspænde, brug en slagmøtriknøgle i stedet for en almindelig skruetrækker, hvis I har adgang til det.
Når rammen tørrer, niver den fast om skruen, og med en skruetrækker risikerer man at dreje skruen over. Slagmøtriknøglen er mere skånsom.
Gjorde den erfaring ved brorenovering og ved skift til slagmøtriknøglen fulgte alle skruer med op, og det var også stjerneskruer.
Tak for al input. I stedet for at svare hver enkelt, summerer jeg det meste her. Beklager, hvis jeg har overset nogen.
Type af terrassebrætskrue:
* Terrassebrætskrue Træ Turbo A2 (4,8 x 75) - dvs. ikke den billigste eller mindste skrue. Forhandleren foreslog den mindre dimension 4,2x57, men jeg tog det sikre og gik en dimension op. Ved iskruning har jeg muligvis oplevet højst 2-3 skruer, der er knækkede eller bøjede, så kvaliteten bør være høj.
Type af terrassebræt:
* s.k. "Härjedalstrall" af premiumkvalitet 28x120 (jeg var tydelig med, at jeg ikke ville have det billigste terrassebræt)
Skrueteknik:
* Alle skruer blev skruet ned ca. 2 mm i træet, dvs. ikke helt på niveau med terrassebrættet. Der er lidt forskel, så sig +/- 1 mm.
* Alle skruer tæt på endetræ, hvor terrassebrættet blev forborret.
* Alle skruer blev skruet ned med den laveste hastighed på skruemaskinen
Glad eller trist ansigt:
* Den flotteste side opad!
Opdagede hurtigt, at for at følge en linje, fx "glad ansigt," ville der have været urimeligt meget spild.
Så pokkers surt, når man har brugt så meget tid og gjort det så omhyggeligt fra begyndelsen, og så sker dette. Det, der var så lige og fint, da det var nylagt.
Det eneste, jeg kan se, er vel at udskifte brædder, som er skæve... suk.
Og... Ser for mig den anden nylagte del, som blev lavet i år... At den bliver ligesådan næste år. Suk igen.
Tak for feedback.
Så du mener, at det er der fejlen ligger?
I sådanne tilfælde, hvorfor har ikke 75% af øvrige terrassebrædder været påvirket negativt? Jeg forstår nok, hvad du mener, og har forstået, at det er for at forhindre eventuelle revner ved ändträ at man har mindst 30 mm.
Fænomenet med vredne brædder findes også midt på terrassens længde.
Tak for feedback.
Så du mener, at det er der, fejlen ligger?
I sådanne tilfælde, hvorfor er 75% af resten af terrassen så ikke påvirket negativt? Jeg forstår nok, hvad du mener, og har forstået, at det er for at forhindre eventuelle revner ved endetræ, at man har mindst 30mm.
Fænomenet med vredne brædder findes også midt på trallens længde.
Vil alligevel bare belyse fakta.
Ja med for fugtig trall så fungerer jo ingenting!
Branchen må jo stramme sig!
Det man kan gøre, er som tråden fra Norrtälje med almindeligt tømmer af ekstra prima kvalitet og dimension samt planlægge konstruktionen, så bevægelser og andet tages af konstruktionen!
Vi må se, hvordan den altan terrasse klarer sig?
Forstår nok ikke rigtig. Skruerne kan ikke vandre opad, det er træet, der er tørret, hvilket tilsyneladende får det til at se ud som om skruerne er vandret. Skruerne skal sidde 30mm ind fra kanterne ifølge Svenskt trä. Normalt er 10-20mm, hvilket gør, at brættets kupning hindres bedre af skruehovedet. Skjult montage sidder 0mm fra kanten...
Har desværre ikke noget forslag til, hvordan man redder det,
Tak for al input. I stedet for at svare hver enkelt, opsummerer jeg de fleste her. Undskyld hvis jeg har misset nogen.
Type af terrasse-skrue:
* Terrasse-skrue Træ Turbo A2 (4,8 x 75) - dvs. ikke den billigste eller mindste skrue. Forhandleren foreslog den mindre dimension 4,2x57, men jeg tog det sikre før det usikre og gik op en dimension. Ved indskruning har jeg måske oplevet højst 2-3 skruer, der er knækket eller bøjet, så kvaliteten på disse burde være høj.
Type af terrassebræt:
* s.k. "Härjedalstrall" af premiumkvalitet 28x120 (jeg var tydelig med, at jeg ikke ville have det billigste terrassebræt)
Skrue-teknik:
* Samtlige skruer blev skruet ned ca 2mm ind i træet, dvs. ikke helt i niveau med terrassebrættet. Der er lidt forskel, så sig +/- 1mm.
* Samtlige skruer nær endetræet, der er terrassebrættet forborret.
* Samtlige skruer er skruet ned med den laveste hastighed på skruetrækkeren
Glad eller sur smiley:
* Den flotteste side opad!
Mærkede ret hurtigt, at for at følge en linje, f.eks "glad smiley", ville det have resulteret i urimeligt meget spild.
Så utroligt surt, når man har gjort det så grundigt fra starten, så sker dette. Det, der var så lige og fint, da det var nylagt.
Det eneste jeg ser, er at skifte brædder, der er skæve...suk.
Og... Ser foran mig den anden nylagte del, som blev lavet i år... At den kommer til at se ligesådan ud næste år. Suk igen.
Ser sjusket skruet ud. Desuden er der alt for tæt mellem terrassebrættet.
Kan tilføje, at da vores hus blev bygget, blev terrassebrædderne sømmet af bygherren parallelt med terrassen. Et år senere måtte jeg med hammer og dor banke dem ned, så vi slap for at rive fødderne på opstående sømhoveder. 1985 var det søm, der var det gældende. Skruer er ikke lige så skarpe, men jeg mener, at Svenska träs anbefalinger om søm i niveau med terrassen er noget skidt. Et skrivebordsprodukt uden forankring i virkeligheden. Terrassen tørrer, og så stikker sømhovederne op. Der er nok meget få, der lægger terrasse med tørt træ.
Mit trægulv så ud præcis som dit. Lod det være i 1-2 år, så det "har bevæget sig færdigt", derefter gik jeg over med en gulvsliber og fjernede de værste åser. Afsluttede det hele med at smøre Nitor woodprotection på.
Ser sjusket skruet ud. Desuden er der alt for tæt mellem terrassebrædderne.
Absolut ikke for tæt, hvis det er nytrykt (fugtigt) tømmer.
Denne terrasse blev lagt for 3 år siden, helt tæt sammen. Nu er der mindst 5 mm sprække mellem brædderne. Så nej, læg dem helt tæt, hvis det er fugtige terrassebrædder er mit tip.
Absolut ikke for tæt, hvis det er nytrykt (fugtigt) træ.
[billede]
Denne terrasse blev lagt for 3 år siden, helt tæt. Nu er der mindst 5mm mellemrum mellem brædderne. Så nej, læg dem helt sammen, hvis det er fugtigt terrassebrædder, er mit tip.
Så nej, lägg helt ihop om det är fuktig trall är mitt tips.
Håller med. La mitt dikt an också, ser ud såhär 4 år senere
Præcis lagom stora glipor. Havde jeg lagt med 6mm(?) som retningslinjerne er nu så havde jeg haft over en cm store glipor...
Enig. Lagde mit terrassebræt også, ser sådan ud 4 år senere
[billede]
Præcis passende store sprækker. Havde jeg lagt med 6mm(?) som retningslinjerne er nu, så havde jeg haft over en cm store sprækker...
Der er intet, der siger 6 mm uden 126 mm fra kant til kant, ofte er terrassebrættet bredere end 120 mm, når det lige er trykt.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.