Et år er gået siden trædekket blev placeret ifølge, mig bekendt, alle kunstens regler.
Det som er sket nu er, at visse skruer, ret mange faktisk, har krøbet op og fået brædderne til at skyde op i højden. Dermed er der skabt grimt udseende forhøjninger, op til 1 cm visse steder.
Se gerne billeder. Jeg har forsøgt at efterspænde, og det eneste der sker er, at skruen går længere ind i brædderne, men selve brættet skævvrider stadig enkelte steder.
Hvor ligger fejlen? Bræddernes kvalitet eller skruernes kvalitet.
Og... Hvad kan man gøre ved dette? Hos hvem skal man begynde at klage?
Er nok desværre ikke noget galt. Træet bevæger sig en del med varierende fugtighed og temperatur, det er nok bare det der er sket. Hvis trædækket er meget udsat for sol, forværres dette.
At tvinge tilbage vredet tømmer er ikke let!
Er nok desværre ingen fejl. Træet bevæger sig meget med varierende fugtighed og temperatur, det er nok bare det, der er sket. Hvis trædækket er stærkt udsat for sol, forværres dette.
At tvinge tilbage vredet virke er ikke let!
Tak for svar!
Havde en tanke om at gennemvæde det grundigt og efterspænde alt, men så er der vel risiko for, at skruen bare borer sig ind i virket uden nogen videre forbedring. Stærkt udsat for sol? Ja, fra kl. 12 til omkring 19 er det strålende solskin. Alle ugens dage
Har lidt overskydende terrassebrædder, så jeg tænker i hvert fald, at jeg udskifter de værste brædder.
Du har trukket dem ned for lidt i træet, da du lagde terrassebrædderne.
Nej så behøver det vel ikke være?! Min nyanlagte terrasse ligner din, i hvert fald mht. skruerne. Brædderne blev skruet ”våde” og jævnt med overfladen af terrassen ifølge instruktion, så har terrassen naturligt tørret og krympet, hvilket har gjort, at hovederne kigger op noget. Jeg holder mig fra at efterstramme disse, da de så vil ende længere ned i terrassen, når den svulmer, og fordi det kræver en masse skruearbejde... Vi må se, om der kommer nogle kommentarer fra familien fremover, så sandsynligvis må man på knæ en gang til...
Jeg er i gang med en fed stor terrasse nu, og jeg skruer ikke mine skruer for langt ned, ca. en mm under træet. Det skal blive spændende at se. Men der er mange, der siger, deres skruer ryger op. Vi får se, jeg overvejer, om det kan afhænge lidt af, hvilken slags skrue man bruger, selvfølgelig. En ting, jeg ville tjekke, er, om skruerne er knækket, og den er røget op, fordi den ikke længere sidder fast i skruebjælken. Bare en tanke herfra en hobbysnedker.
Hvis instruktion? Jeg trak mine skruer 5 mm ind i træet.
Ja, jeg har bare en idé om, at hvis man trækker dem for langt ned, så samles der vand ved skruerne, hvilket gør, at de suger mere vand der, så de revner og rejser sig lettere, og det er lettere at få splinter i fødderne der. Sådan tænkte jeg. Vi må se, om det er forkert.
Hvis instruktion? Jeg trak mine hoveder 5 mm ind i træet.
Ifølge retningslinjer fra Svenskt træ:
"Terrasseskruer eller kamspik monteres vinkelret mod terrassebrættets overside, på en sådan måde at skruehoveder eller spikhoveder kommer i niveau med terrassebrættets overside, ikke dybere. Dette for at undgå fugtindtrængning og fremtidig misfarvning, se figur 5."
"Loven" om niveau på skruvhoved kommer nok fra Svenska träs regler for altanbygge
Nej jeg anvender ikke disse vanvittige regler selv.
Jeg trækker altid skruen nogle mm ned i træet og bruger altid rustfri skrue.
Den eneste gang jeg ikke trækker skruen helt ned, er når jeg skal løsne brættet senere for at gøre noget i bjælkeværket, som kræver, at jeg fjerner terrassebrættet. Nedtrukne skruvhoved kan ofte flænse op splinter, når man skal løsne dem.
Et år er gået siden trædækket blev placeret ifølge, mig bekendt, alle kunstens regler.
Det der er sket nu er, at visse skruer, ret mange faktisk, er kravlet op og gjort, at terrassebrædderne er skudt op i højden. Skabt dermed grimfulde forhøjninger, op til 1 cm nogle steder.
Se gerne billeder. Har forsøgt at efterspænde, og det eneste, der sker, er, at skruen ryger længere ind i brædderne, men selve brædderne vrider stadig nogle steder.
Hvor ligger fejlen? Terrassebræddernes kvalitet eller skruernes kvalitet.
Og... Hvad kan man gøre ved dette? Hos hvem skal man begynde at klage?
Vigtigt at du har den rigtige skruelængde. Er det 28 mm tykke terrassebrædder, så skal du have mindst 55 mm skruelængde, ellers kan brædderne vride sig som du beskriver. Min erfaring er, at skruen skal trækkes godt ned i træet. At brædderne skulle holde længere, fordi skruehovedet kun trækkes til overfladen, tror jeg er en skrøne, det kan næppe mindske vandindtrængning i træet på en betydelig måde. Nu er løsningen at skifte skæve brædder og efterspænde skruer, så ingen får skader på fødderne.
"Loven" om niveau på skruehoved kommer nok fra Svenska träs regler for terrassebyggeri
Nej, jeg bruger ikke disse vanvittige regler selv.
Jeg trækker altid skruen nogle mm ned i træet og bruger altid rustfri skrue.
Den eneste gang jeg ikke trækker skruen helt ned er, når jeg skal løsne brættet senere for at gøre noget i bjælkeværket, som kræver, at jeg fjerner terrassebrættet. Nedtrukne skruehoveder flækker ofte splinter op, når man skal løsne dem.
Problemet er, at skruerne sandsynligvis ikke holder den krympede skæve terrassebrædder, og fejlen var, at terrassebrædderne var for fugtige og havde en svag dimension!
Se anden tråd her med ikke-trykt terrassebrædder fra god leverandør....
At forsøge at skrue skruerne ned vil bare trække dem af og forårsage skade!
Det eneste rigtige at gøre er desværre at erstatte alle terrassebrædder med ikke-trykt i en grovere dimension og dække bærende bjælker med fugtsikring murpap, hvis du kan, og behandle de nye terrassebrædder
Hvis du snyder, kan du erstatte de skæve med nye af bedre kvalitet og tage kraftigere rustfri skrue 60 mm lange
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.