En altan, der befinder sig et antal meter oppe i luften, kræver hensyn til sikkerhedsaspekter, som man ikke behøver at tænke på, når det gælder en almindelig terrasse. @John Smiths forslag i indlæg #2 om først at supplere facadeklædningen og derefter fastgøre en bærende bjælke gennem denne er uhensigtsmæssigt af flere grunde. Fugten mellem den bærende bjælke og facadepanelet kan tiltrække fugt, hvilket fører til, at panelet langsomt rådner, selvom den bærende bjælke består af trykimprægneret træ. Det er et meget almindeligt problem i forbindelse med terrasser. Det er dårlig konstruktionsteknik at fastgøre noget, der repræsenterer så store belastninger på den måde. Altanen vil veje omkring 6 ton med nyttig last. Det bliver mange kilo per skrue. Jeg er også tvivlende over for brugen af galvaniserede bjælkesko, der ikke er klimasikrede. De vil ruste før eller siden og har for tyndt materiale til at modstå i længere tid. Enten laver du en anden type fastgørelse, eller også anvender du rustfri beslag eller beslag af meget kraftigere materiale.

Tobzter
Hmmm galven er jo et klimasikring ? .
Selvfølgelig skal man bygge sikkert. Men nu føles det som om man tager ting op, som ikke rigtig vil ske. 2mm stål som er galv/forzinket. Holder hele min levetid og også mine børns, før der sker noget... Men alt skal også males. Så hvis jeg maler disse med hammarlack, vil de også holde for mine børnebørns fremtid.

Jeg udtrykte mig nok ikke tilstrækkeligt tydeligt. Forzinkede bjælkesko i plade er ikke egnede i ubeskyttede udendørs omgivelser. Enten monterer du dem på en mere beskyttet måde, eller også vælger du en anden fastgørelsesmetode, f.eks. at placere bjælkerne ovenpå bærende linje. Hele den indre del af balkonen skal beskyttes med plade lige over gulvniveauet, som er trukket op på væggen indenfor panelet. Forzinkede og galvaniserede produkter udendørs bør altid males.

Forzinkning og galvanisering er rustbeskyttelse med begrænset holdbarhed. Udendørsmiljøet i Sverige varierer meget, når det kommer til korrosivitet. Her i Blekinges kystområde, hvor jeg bor, holder kun A4 klassificeret (syrefast) skrue.

Tobzter
Virker de med 10x100 mm fransk skrue cc 600 i grunden på bjelke eller skal man tage 10x120?

Kontroller først at skruedimensionen kan klare en tilstrækkelig stor lodret belastning. Med c/c på 600 mm bliver det over 200 kg per skrue. Jeg synes, man skal regne med det dobbelte for at have marginer. Skruelængden afhænger også af tykkelsen på det materiale, som du skruer fast bærende bjælke i. Er det også 45 mm bør 100 mm være tilstrækkeligt, er det tykkere så vælg 120 mm.

Tobzter
Nu ligger alt på plads, kun rækværket mangler, så kom en ny nød at knække; vi vil have ribberne på indersiden,
det står helt stille, hvordan man skal løse det i hjørnestolpen.
Er der nogen, der har et forslag?
3D-diagram af et hegn med ribber og hjørnestolpe, vises fra top og side for at illustrere montering og designidéer.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.