Tobzter
Så er det tid til at renovere altanen, som er rådden.
Længde 8m ca
Dybde 1.8m
Tanken er at sætte bjælkesko i den eksisterende konstruktion i huset. Eller skal man skrue en 195x45 i husgrunden og derefter bjælkesko?
Skrueregler tænkte jeg 145x45?
Fri længde på dem bliver ca. 1.7 m?
Og derefter en 225x45 i forkant på 3 stolper?
Rådnet træværk på balkon med to metalbalksko monteret, en tatoveret hånd peger på skadet område. Revnet husvæg og råddent træ, klar til balkonsrenovering; hullet viser skaden, der skal repareres. Udsigt over have og skov i baggrunden. Rådden balkon i renovering med stige og værktøj; slidte bærende bjælker fjernet, klar til ny konstruktion, omkranset af træer i baggrunden.
 
Mats-S
Spik en ny panel på huset, hvor det mangler, mal panelet, fastgør derefter mindst en 145X45 på husets side, hvor du fastgør balkskoene.

Hvorfor?
Meget mindre risiko for fugtskader på husvæggen, som det ser ud nu, kan vandet krybe ind mod huskonstruktionen.
Desuden er det nemmere at bygge og stærkere konstruktion :cool:
 
Tobzter
Aha troede de ville blive stærkere, hvis jeg fastgør direkte i "huset". Men så sætter jeg ny panel først og skruer derefter en bæreline i panelen?
 
Mats-S
Bliver godt :)
Det bliver stærkere, da du kan fæstne planken på en bedre måde, hvor det passer med, hvad der findes i husets konstruktion. Antager, at der ligger en træsyll, hvor planken kommer, så bliver det godt med solide franske på typisk cc60. Planken udjævner derefter belastningen, så du får ingen svag punkt, samme bæring overalt :)

Og som sagt, ingen risiko for vand ... på mit sommerhus var det en tidligere ejer (= slægtning :-) som i 60'erne byggede en balkon på overetagen med bjælker direkte ind i huset. Da jeg skulle fikse den og brød panelen op, var hele syllen på en strækning af 2 meter totalt rådnet ... 2 ugers slid med at skifte den syll ... ikke sjovt :cry:
 
Selv har jeg den modsatte opfattelse, at man ikke hænger den bærende konstruktion i beklædningen, da denne er en forbrugsvare, som man må regne med at skifte af og til. Ingen bæreliner i facadebeklædning, ingen stolper på terrassebrædder, etc.

Problemet med, at man skal sørge for, at vand ikke kan trænge ind i konstruktionen, består naturligvis. Det løses typisk med afstandsstykker, plade etc. På Träguidens hjemmeside findes der nogle eksempler.
 
  • Synes
GoForIt og 1 anden
  • Laddar…
Bemærk, at en altan skal dimensioneres efter en næsten dobbelt så høj såkaldt nyttig belastning som en terrasse. Hvis du vil have 45x220 C 24 i forkanten, kræves der mindst fire stolper. Jeg ville overveje limtræ i stedet. Med 90x225 er det nok med 3 stolper, med 90x450 2 stolper. 90x450 kan erstattes af 190x360 f.eks. Husk, at altanen skal stabiliseres i sideled. Det gøres nemmest med en diagonal på altanens underside.
 
Mats-S
Bernieberg Bernieberg sagde:
Jeg er af den modsatte opfattelse, at man ikke hænger den bærende konstruktion i beklædningen, da denne er en forbrugsvare, man må forvente at skifte af og til. Ingen bærende linjer i facadebeklædningen, ingen stolper på terrasse, etc.
Den bærende konstruktion hænger ikke i beklædningen, den skal hænge i bundremmen, men stolperne går gennem huspanelet.

Forbrugsvare???
Er det et panel af god kvalitet, som i dette tilfælde befinder sig godt over jorden, så er det bestemt ingen forbrugsvare. Mit hus er 40 år, verandaen er fastgjort udenfor beklædningen i bundremmen. Har aldrig skiftet hverken panel eller bærende linje mod panelet. Jeg kan garantere TS, som nu sætter nyt panel op, at hvis han køber solid kvalitet og maler det ordentligt (også kanterne), så vil han have livstidsgaranti på det panel :-)

Den eneste rigtige løsning, hvis man vil have fri bevægelighed, er at sætte stolper til den inderste bærende linje og tage en vis overhæng på spærretræet der. Den dårligste løsning er at risikere at få vand ind i husets konstruktion ...
 
Tobzter
Hvad siger I til 145x45 som skrue-reglar?
 
Mats-S
J justusandersson sagde:
Tænk på, at altanen skal stabiliseres sideværts. Det gøres nemmest med en diagonal på altanens underside.
Burde ikke være nødvendigt, hvis man fastgør den ordentligt mod huset, som jeg beskrev. Trædækket bliver da stift mod huset, huset samt ALLE de tusindvis af skruer (2 på hver bræt/sømregel) optager alle diagonale kræfter i dette tilfælde. Men selvfølgelig, hvis man vil have både seler og livrem, så på med nogle diagonaler på undersiden :-)
 
Mats-S
Tobzter Tobzter sagde:
Hva siger I om 145x45 som skruvregler?
cc60, så er det roligt. Vælg de bedste planker på bræddegården, ingen store knaster eller proptrækkere ;-)
 
Tobzter
Strålende, så er det bare at handle og bygge videre :)
Tak som vanligt for alle gode råd på vejen i dette herlige forum
 
Når man ikke kan anvende skivmateriale eller spontede brædder, men kun terrassebrædder med mellemrum, får man en konstruktion, der ikke er stabil i sideled. Det kan blive tale om ret store kræfter fra vind et stykke oppe i luften.

45x145 C 24 fungerer som skruebjælker, hvis de ligger på c/c 600 mm.
 
Mats-S John Smith sagde:
*

Bærende konstruktionen hænger ikke i beklædningen, den skal hænge i syllen, men franskan går igennem huspanelet.

Forbrugsvarer???
Er det et panel af god kvalitet, som i dette tilfælde befinder sig godt over jorden, så er det bestemt ikke nogen forbrugsvarer. Mit hus er 40 år, verandaen fæstet udenfor beklædningen i syllen. Har aldrig skiftet hverken panel eller bærende bjælke mod panelet. Jeg kan garantere TS, som nu sætter nyt panel op, at køber han ordentlig kvalitet og maler den ordentligt (også kanterne) så vil han have livstidsgaranti på det panel :)

Den eneste rigtige løsning, hvis man nu ønsker frit spillerum, er at sætte plinter for den inderste bærende bjælke og tage en vis udhæng på sømlisterne der. Den dårligste løsning er at risikere at få vand ind i husets konstruktion...
Hvis du garanterer livstidsgaranti på træpanel, så er det selvfølgelig intet problem. Den burde du sælge til flere.

Jeg er enig i, at det er en dårlig løsning at få vand ind i husets konstruktion, det var derfor jeg påpegede, at man skal bygge, så det ikke sker, selv uden at stole på panelet.
 
Tobzter
Nogen der har nogle tips til at afskære de gamle reglar i niveau med syllen. Fukssvans?
 
Tobzter Tobzter sagde:
Nogen som har nog tips til at fimpa de gamle reglar langs med syllen. Fogsvans?
Jeg ville have forsøgt med en tigersav med et langt blad, hvis du har sådan en. Trykker du mod syllen, kan du bøje bladet let, så du saver jævnt med. Hvis ikke, så går det fint med en fogsvans også!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.