P Patrik.L sagde:
Barriærer samt strategiske gravede huller, hvor vand kan samles, eller grøft foran med robuste sænkepumper med slange til passende regnvandsbrønd eller lignende kan vel fungere!
Regnvandsbrøndene vil sandsynligvis være overfyldte.... Ellers burde det ikke være det samme problem

• Synes
Dilato
  • Laddar…
P
Bananskalare Bananskalare sagde:
Regnvandsbrøndene må være overfyldte.... Ellers burde det ikke være det samme problem
Led vandet derhen, hvor det ikke gør skade og ledes væk, er min hovedsagelige mening, selvom det skal pumpes opad et stykke.

• Synes
Dilato
  • Laddar…
Orientexpressen
Hvis du har eller kender nogen, der har en drone med kamera og har lov til at bruge en sådan der, er det en god måde at få lidt styr på, hvordan det står til med huset.

• Synes
Nina Schuster
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare sagde:
ved ikke om et ældre hus er tættere.

Men på den anden side er det ingen stor nyhed, at en trævæg ikke er tæt.

Men en dør er garanteret mere utæt end en væg.

Så er det bedste at holde vandet væk fra huset. Men hvis det alternativ mislykkes....
Tværtimod, efter min mening er døren med stor sandsynlighed tættere end væggen. Især i huse bygget med selvtræk.

• Synes
NoiseMaker
  • Laddar…
Anna_H Anna_H sagde:
Tværtimod, efter min mening er døren med stor sandsynlighed tættere end væggen. Især i huse bygget med naturlig ventilation.
G g.kraft sagde:
Vi fik en rigtig ordentlig skybrud hos os, jeg har aldrig oplevet lignende, det varede længe og var så intenst, at bilalarmer gik i gang, så det var ikke en almindelig "ordentlig regnbyge".

Vandet trængte da op fra gulvafløbet udenfor kældertrappen. Vi fik ca. 50cm vanddybde udenfor døren, og indenfor løb det langs betongulvet og ned i et gulvafløb 3m væk. Jeg tætnede døren med håndklæder i panik, hvilket gjorde, at gulvafløbet indendørs kunne klare vandmængden.

Foruden nogle papkasser, der stod der, blev intet andet end gulvet mod gulvafløbet vådt.

Så snart regnen aftog, løb det ud fra gulvafløbet udenfor kælderdøren, og vi klarede os med lidt oprydningsarbejde. Havde døren ikke været tætnet, eller vi manglede gulvafløb, ville vi have haft betydeligt med vand i hele kælderplanen.

Så at tætte døre kan betale sig ordentligt med de rette forudsætninger. Men er sikkert meningsløst i visse tilfælde.
Tjek hvordan det er bygget for næste gang. Hos far og mange andre med huse fra den tid (30-50-tallet, sikkert flere), er gulvafløb i og udenfor kældre forbundet med regnvand og tagrender (gråvand). Så regner det rigtig meget, sprøjter det op i afløbene i kælderen. Er det desuden forbundet med den almindelige kloak (desværre ikke helt usædvanligt), kan det også være spildevand, der kommer op.

Far har nu nedløbsrør koblet til slanger, der leder vandet ud på græsplænen, så kommer det ikke op i kælderen.

• Synes
Dilato
  • Laddar…
Anna_H Anna_H sagde:
Tjek hvordan det er bygget til næste gang. Hos far og mange andre med huse fra den tid (30-50'erne, sikkert flere), er gulvafløb i og uden for kælderen forbundet med tagvand og tagrender (gråvand). Så hvis det regner rigtig meget, sprøjter det op i afløbene i kælderen. Hvis det desuden er forbundet med det almindelige afløb (desværre ikke helt usædvanligt), kan det også være lortevand, der kommer.

Far har nu tagrenderne forbundet til slanger, der leder vandet ud på græsplænen, så der kommer ikke vand op i kælderen.
Ja, det ligger på at-gøre-listen. Øvrigt vand er omdrænet, men lidt usikker på, om man også lagde med dette gulvafløb eller snød. Gjordes af tidligere ejer. Kan også være vores dræning, der ikke klarede 10 kubik vand på en time.

Så snart det stoppede med at regne, forsvandt det hurtigt, så ingen blokering eller så.

• Synes
Anna_H
  • Laddar…
Anna_H Anna_H sagde:
Tværtimod, efter min mening er døren med stor sandsynlighed tættere end væggen. Især i huse bygget med selvtræk.
Jeg mistænker, at med ældre huse er der lidt forskellige måder at bygge.

Hvordan er det gået??

• Synes
NoiseMaker og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.