Nej, det har intet med hvordan du monterer den at gøre. Huset i sig selv er ikke vandtæt. Så det hjælper ikke at blokere døre og vinduer.

Hvis det skulle have gået sådan, ville huset desuden flyde væk.

• Synes
Anna_H
  • Laddar…
Pja om jeg havde vand nogle meter væk fra huset, så ville jeg også tildække døråbningen.. Findes der materisl så ville næste skridt være at lægge plastik langs facaden og tynge det ned mod jorden for at forsøge at tætne. Skiftevis med at flytte så meget som muligt op på loftet, lægge reglar under møblerne og græde.

• Synes
Allman og 1 anden
  • Laddar…
Taler vi om en entrédør i en trævilla, er det til nul og ingen nytte overhovedet. Læg energien der, hvor der er mulighed for, at den gør nytte.

• Synes
Anna_H og 2 andre
  • Laddar…
D Daniel 109 sagde:
Nej, det har intet med hvordan du monterer den at gøre. Huset i sig er ikke vandtæt. Så det hjælper ikke at blokere døre og vinduer.

Hvis det skulle have gået sådan, ville huset desuden flyde væk
Det handler om at købe tid. Eftersom vinduer og døre oftest er lavet til at åbne, det er ikke en væg, så er det naturligt at blokere vinduer og døre.
Der er vel ingen der har sagt, at du stopper alt vandet.
Jeg ville have sat plader for døre og vinduer. Det giver mig tid.

Hvis vi tænker på fysikken.
Jeg vil gøre det enkelt.

Vi ved, at huse ikke er direkte tætte. Afhængig af bygningstype er betonstolpe tættere end træ.
Men hvis vi tager træ. almindeligt byggemateriale til småhuse.
Træ er rimelig tæt mod vand. Dog er der mange samlinger, hvor vandet leder sig. Vinduer og døre er der, hvor vandet lettest kommer ind. Åbningsbare vinduer er endnu værre.
Vandet kommer let ind mellem væg og karm. Der er intet, der stopper det. En ydervæg har lidt mere, der stopper for at komme ind i huset.
Hvis du nu sætter en plade foran vinduerne, bliver det en barriere for vandet. Det gør, at det tager længere tid.
Tid er vigtigt. Man har større chance for at få fjernet meget af vandet.
Hvis du sætter en plade foran døren, vil vandet blive bremset op.
Det bliver en spærring til.

Så er der en anden vigtig grund til at bruge pladen. Det er meget muligt, at vandet presser på med et vist tryk. Der beskytter pladen.

Både er tætte, de flyder væk

Ja, huse kan flyde væk. Hvad vil du sige med det?
Skal jeg ikke beskytte mit hus derfor?
Du ved, at biler også kan flyde væk.

Forstår du, hvorfor træpladen meget vel kan beskytte?

Senest redigeret:
  • Synes
Utter6300 og 1 anden
  • Laddar…
I Venedig sætter de brædder for den nedre del af døråbningen. Vandstanden er da højere udenfor huset. Sjældent med træregelkonstruktioner dog ;)

F
D Daniel 109 sagde:
Taler vi om en entredør i en trævilla, er det til ingen nytte overhovedet. Læg energien der, hvor der er mulighed for, at den gør nytte.
Det er alligevel godt, at du er der med et svar hver gang nogen tager fejl. Man bliver jo skide nysgerrig på, hvad du ikke er bedst til, og hvorfor der bare står “medlem” og ikke “gud” eller i det mindste “alvidende uden fejl” på din profil.

• Synes
  • Haha
Franken. og 8 andre
  • Laddar…
Vægge er ikke tætte. Det fungerer ikke.

• Synes
Anna_H og 1 anden
  • Laddar…
S
F fsn sagde:
Det er alligevel godt at du er der med et svar hver gang nogen tager fejl. Man bliver jo skide nysgerrig på hvad du ikke er god til og hvorfor det bare står "medlem" og ikke "gud" eller i det mindste "alvidende uden fejl" på din profil.
Han har jo ikke fejl denne gang synes jeg. Et moderne træhus er i bedste fald tæt inderst, ved sgu ikke om jeg vil have at dampspærren skal bygge en vandsøjle inde i væggen.

• Synes
Roger Fundin og 8 andre
  • Laddar…
F
S SueCia sagde:
Han har jo ikke uret denne gang kan jeg mene. Et moderne træhus er højst tæt inderst inde, vettefan om jeg vil have, at dampspærren skal bygge en vandstapel indeni væggen.
Nej, jeg siger jo det. Rigtig dejligt at han er der og styrer op hver gang.

• Synes
kashieda og 2 andre
  • Laddar…
D Daniel 109 sagde:
Vægge er ikke tætte. Det fungerer ikke.
Godt at du klargjorde det for os.
Hvis nu nogen undrede sig.

• Synes
Utter6300 og 2 andre
  • Laddar…
Hvad gælder for oversvømmede huse og indboforsikring?

S SueCia sagde:
Han har jo ikke fejl denne gang, kan jeg synes. Et moderne træhus er højst tæt længst inde, vettefan om jeg vil have, at dampspærren skal bygge en vandsøjle inden i væggen.
ved ikke om et ældre hus er tættere.

Men på den anden side er det ingen større nyhed, at en trævæg ikke er tæt.

Men en dør er garanteret mere utæt end en væg.

Så er det bedste at holde vandet væk fra huset. Men hvis det alternativ mislykkes....

• Synes
Grottan
  • Laddar…
S
Bananskalare Bananskalare sagde:
ved ikke om et ældre hus er tættere.

Men på den anden side er det ingen større nyhed, at en trævæg ikke er tæt.

Men en dør er garanteret mere utæt end en væg.

Så er det bedste at holde vandet væk fra huset. Men hvis det alternativ mislykkes....
Ja, jeg mente ikke, at ældre huse var tættere, snarere det stik modsatte. I ældre træhuse er der intet, som kan kaldes for tæt, men i nyere huse er dampspærren meget tæt :)

Ville ikke bekymre mig om at gøre nogle forsøg, hvis jeg ikke kunne stoppe vandet fra at nå frem til huset, er overbevist om, at det vil gøre ubetydelig forskel, da det kun handler om forskel på nogle få minutter, inden vandstanden er lige så høj, som hvis man ikke havde forsøgt.

Hæv møbler og kostbarheder fra gulvet er vel det eneste rimelige. Desværre. (hvis man ikke har mulighed for at styre vandet væk fra huset selvfølgelig)

• Synes
JSten og 2 andre
  • Laddar…
Med lidt forudseenhed kan man bygge en barriere mod vandet. En trækonstruktion med en profil, der ser ud som et omvendt V. Altså en træplade mod vandet, der støttes med stivere på bagsiden. Hvis terrænet er ujævnt, kan man lægge plast på pladen og grave den nederste del en smule ned i jorden.

Dette er ikke svært givet, at det ikke bliver for dybt, da vandtrykket per meter barriere øges med kvadratet på dybden. Ved 45 graders hældning bliver trykket på pladen h^2/1414 kg/m, hvis h måles i mm. Bemærk, at trykket er størst længst nede og intet øverst oppe.

Hvis vandet stiger til 300 mm bliver trykket 64 kg/m, 500 mm: 177 kg/m, 1000 mm: 708 kg/m.

Hvis det ikke bliver tæt, er der risiko for, at vandet graver sig igennem under barrieren, og alt bliver ødelagt. Men hvis det kun siver igennem jorden, fungerer det godt. Specielt hvis man lader plasten gå ned på jorden et stykke, da vandtrykket så vil presse plasten mod jorden.

Hvis det regner kraftigt, eller hvis det siver meget, får man alligevel vand på den forkerte side af barrieren. Har man ingen naturlig afledning, må man pumpe vandet væk. Har man ingen strøm, kan man ordne det med et brændstofdrevet elaggregat alternativt en brændstofdrevet pumpe.

For den, der tror, at hele barrieren trykkes væk, så gør V-formen, at den trykkes ned mod jorden af vandtrykket.

En hurtigere variant kunne være, at man læner pladerne mod huset og lægger plast på. Men så kan man ikke se, hvad der sker derunder.

Senest redigeret:
  • Synes
Dilato og 1 anden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.