MrJay
Så, hvordan er det gået? Det er gået nogle dage siden elven var på vej ind…

D Daniel 109 sagde:
Nej, det har intet med hvordan du monterer den at gøre. Huset i sig selv er ikke vandtæt. Så det hjælper ikke at blokere døre og vinduer.

Hvis det skulle have fungeret, ville huset desuden flyde væk.
På kontinentet blokerer man vinduer og døre. Der findes særlige byggesystemer, hvor man sætter U-skinner i falsen, og ved behov sætter man plader i skinnerne for at blokere. Da det aldrig kan blive helt tæt, skal man supplere med en pumpe indeni. Men man mindsker jo tilstrømningen kolossalt, så det bliver håndterbart.

Men så er det ikke isolerede regelhus, der er stærkt dominerende i Sverige. Er det stenhus kan det fungere.

@goldtooth

Hvordan gik det, klarede du dig eller blev der mange skader.
Hvilke foranstaltninger tog du, og hvor effektive var de?

D Daniel 109 sagde:
Men så er det ikke isolerede regelhuse, der er stærkt dominerende i Sverige. Er det stenhus kan det fungere.
Hvor tror du, at vandet trænger ind i huset hurtigst? Vandet skal komme ind i huset.
(Det er et beboelseshus, bygget til at være beboelseshus)

1. Gennem skorstenen
2. Gennem grunden (plade på jord)
3. Gennem et vindue
4. Gennem en dør
5. Gennem en ydervæg (beton)
6. Gennem en ydervæg (trækonstruktion) Med dampspærre
7. Gennem væg uden dampspærre.

Tak for alle svar. Havde ikke så meget tid på grund af risikoen for skred, der steg samtidig med, at vandet i elven gjorde. Byggede en provisorisk beskyttelse ved indgangene i kælderen, regner med at det mest ser godt ud på billedet og ikke giver nogen direkte hjælp. Vi flyttede nogle ting fra kælderen, men blev nødt til at evakuere med det samme da de kom og bankede på døren. Området er afspærret, så har ikke set, hvordan der ser ud siden torsdag eftermiddag. Vil heller ikke kunne se det, før risikoen for skred bliver mindre, tidligst en gang i starten af næste uge håber vi.

• Trist
  • Synes
  • Elsker
Franken. og 16 andre
  • Laddar…
Gennem friskluftsventilerne.

Dørene er nok det første, der lækker ind

• Synes
Kim B
  • Laddar…
S SueCia sagde:
Ja, jeg mente ikke, at ældre huse var tættere, snarere det modsatte. I ældre træhuse er der intet, der kan kaldes tæt, men i nyere huse er dampspærren meget tæt :)

Ville ikke bekymre mig om at gøre noget forsøg, hvis jeg ikke kunne stoppe vandet fra at nå frem til huset, er overbevist om, at det ville gøre ubetydelig forskel, da det kun handler om forskel på nogle få minutter, før vandstanden er lige så høj som hvis man ikke havde forsøgt.

Hæv møbler og værdigenstande fra gulvet er vel det eneste rimelige. Desværre. (hvis man ikke har mulighed for at styre vandet væk fra huset selvfølgelig)
Konstaterede lige det tidligere i tråden. Uanset vandbarrierer eller ej, så skulle kælderen tømmes. Jeg mistænker, at det er huse med kælder, der har størst risiko for oversvømmelse. Så kælderen bør man tømme helt. Også malerier på væggene. Det skal være lige så tomt som når man flytter.
Så har man minimeret skaderne. Du behøver kun diskutere om overfladerne.
Hvis det er sådan, at der er risiko for, at det trænger ind på stueetagen i huset, så må som du skriver hæve møblerne. Jeg ville nok forsøge at stable møblerne så godt som muligt. De, der er tilbage, må hæves. Alle ting man har, må samles og lægges op et eller andet sted.
Et eller andet sted i det her må man sørge for at bygge beskyttelsesvolde. Disse er det vigtigste.
Jeg ville nok sætte plader foran vinduerne i kælderen. Dels for at købe lidt tid. Men også for at undgå, at vandet sprækker ruden.

G goldtooth sagde:
Tak for alle svar. Havde ikke så meget tid på grund af skredrisikoen der steg samtidig med vandet i elven. Byggede et provisorisk beskyttelse på indgangene i kælderen, regner med at det mest ser godt ud på billedet og ikke er nogen direkte hjælp. Vi flyttede nogle ting op fra kælderen, men blev nødt til at evakuere straks da de kom og bankede på døren. Området er afspærret så har ikke set hvordan det ser ud siden torsdag eftermiddag. Kommer heller ikke til at se det før skredrisikoen bliver mindre, tidligst engang i starten af næste uge håber vi.
Besværligt ikke at kunne tjekke huset. Ikke få at vide. Det lyder værre end at stå der se vandet løbe ind.

Rabbithole Johannes Carlsson sagde:
Gennem friskluftsventilerne.

Dørene er nok det første, som lækker ind
Tænkte ikke engang på ventilerne haha....

Vi fik en rigtig voldsom skybrud hos os, jeg har aldrig oplevet noget lignende, det varede længe og var så intensivt, at bilalarmer gik i gang, så det var ikke en almindelig "kraftig regnbyge".

Vand trængte så op fra gulvafløbet udenfor kældertrappen. Vi fik ca. 50 cm vanddybde udenfor døren, og indeni løb det langs betongulvet og ned i et gulvafløb 3 m væk. Jeg tætnede døren med håndklæder i panik, hvilket gjorde, at gulvafløbet inde klarede vandmængden.

Udover nogle papkasser, der stod der, blev intet andet end gulvet ved gulvafløbet vådt.

Så snart regnen aftog, løb det ud af gulvafløbet udenfor kælderdøren, og vi klarede os med lidt rengøringsarbejde. Havde døren ikke været tætnet, eller vi manglet gulvafløb, havde vi haft kraftigt med vand i hele kælderetagen.

Så at tætne døre kan betale sig godt under de rette forudsætninger. Men det er sikkert pointeløst i visse tilfælde.

• Synes
JockeHX og 2 andre
  • Laddar…
Ingen billeder?

P
Barrierer samt strategiske gravede huller hvor vand kan samles eller grøft foran med kraftige dykpumper med slange til passende regnvandsbrønd eller lignende kan vel fungere!

K _Fredrik_ sagde:
Ingen billeder?
Alle tænker ikke på at tage en masse billeder, når nogen kommer og banker på og siger, du skal gå nu .... Nogle gør det...

• Synes
NoiseMaker
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.