Skal sætte akustikpanel op på en kortside i vores kældergym, hvor der også skal installeres en kabelmaskine. Hvordan ville I have gjort det, og hvad ville I have tænkt på? Som det ses på vægbilledet, er der allerede huller fra et hyldesystem, jeg har taget ned.
1. Ville I bruge lægter eller ej?
Hvis ja, kan jeg bruge trælægter i kælderen (det er drænet og væggen blev malet for ca. 7 år siden). Gullringshus fra 70'erne.
2. Hvordan ville I fastgøre/installere kabelmaskinen (ca. 14 cm dyb), forankre først og panel rundt? Panel på hele væggen og kabelmaskine udenpå? (4 fastgørelsespunkter i væg/lægte). En anden måde?
1. Ville I bruge lægter eller ej?
Hvis ja, kan jeg bruge trælægter i kælderen (det er drænet og væggen blev malet for ca. 7 år siden). Gullringshus fra 70'erne.
2. Hvordan ville I fastgøre/installere kabelmaskinen (ca. 14 cm dyb), forankre først og panel rundt? Panel på hele væggen og kabelmaskine udenpå? (4 fastgørelsespunkter i væg/lægte). En anden måde?
Farstatjej90
Indretningsarkitekt
· 6 297 indlæg
Farstatjej90
Indretningsarkitekt
- 6,297 indlæg
Er det beton?
Tillæg:
Billedet du postede synes jeg er en panel, ved ikke hvad der er akustik med den? Det er vel den sorte måtte bagved og mellemrummet der er grejen? Virker jo ikke til at være meget mellemrum der...
Uklart hvordan sådan sort måtte trives i kælderen også...
Tillæg:
Billedet du postede synes jeg er en panel, ved ikke hvad der er akustik med den? Det er vel den sorte måtte bagved og mellemrummet der er grejen? Virker jo ikke til at være meget mellemrum der...
Uklart hvordan sådan sort måtte trives i kælderen også...
Senest redigeret:
Jeg ville ikke sætte akustikpanel på en gymvæg. I tilfælde af en elevator er det meget let, at et håndtag rammer imod, og så har du en skramme. Har du rigtig held med et langt håndtag, får du skrammer på begge sider.
Så stiller nogen en vægtskive mod væggen eller slår i, når man flytter en bænk osv.
Så stiller nogen en vægtskive mod væggen eller slår i, når man flytter en bænk osv.
Vil skabe en hotelgymnastiksal følelse. Folieret valnøddeakustikpanel er stenhårdt og let at rengøre. Vi stiller ikke vægte mod væggen, men nutidens hvidmalet væg tager lettere imod mærker og er sværere at rengøre. Ifølge GPT skulle der hverken være behov for afstandsstykker, eller trykimprægnerede lægter. Eventuelt bruger jeg trykimprægneret bare fordi. (FTX findes også i huset)Z z_bumbi sagde:Jeg ville ikke sætte akustikpanel på en træningsvæg. I tilfælde af en hejs er det meget let, at et håndtag går imod, og så har du et mærke. Hvis du er rigtig heldig med et langt håndtag, får du mærker på begge sider.
Så stiller nogen en vægtskive mod væggen eller rammer den, når man flytter en bænk osv.
Alle håndværkere, hvordan ville I montere kabelmaskinen? Flottest respektive enklest, eller gerne begge dele?! 😆
Ingen akustikpanel jeg har håndteret har været særlig modstandsdygtig mod noget. Det er mdf med et tyndt lag finer.
Fastgørelse i væggen afhænger af, hvordan beslagene ser ud, og hvordan elevatoren er opbygget. Beton forplanter lyd i hele væggen, og da afhænger det af, hvor meget elevatoren larmer og/eller om lyden er acceptabel.
De hoteltræningscentre jeg har været i har ikke ligefrem været noget, jeg har forsøgt at efterligne, men generelt så effektiv lyddæmpning, logisk opbevaring og logiske strømme. Lyse farver er også gode.
Fastgørelse i væggen afhænger af, hvordan beslagene ser ud, og hvordan elevatoren er opbygget. Beton forplanter lyd i hele væggen, og da afhænger det af, hvor meget elevatoren larmer og/eller om lyden er acceptabel.
De hoteltræningscentre jeg har været i har ikke ligefrem været noget, jeg har forsøgt at efterligne, men generelt så effektiv lyddæmpning, logisk opbevaring og logiske strømme. Lyse farver er også gode.
Klik her for at svare