Jeg er i gang med en tilbygning af sommerhuset, som vil blive i form af et lille "hus" med sadeltag. Tilbygningen står på pæle, og tanken er at have en kip med en kipbjælke. Da jeg nu er begyndt at skitsere på planløsningen, viser det sig, at den eneste fornuftige placering af gavlvinduet er lige under kippen. Så til spørgsmålet, hvordan aflaster jeg den planlagte kipsøjle, så vinduet kan indsættes? Se billeder nedenfor for forslag og problematik.
A. Således var tanken fra begyndelsen med en kipbjælke, som får støtte af pælen. Ok hvis det ikke var for vinduet...
B. Her går kipsøjlen ned på begge sider af vinduet. Men disse hviler kun på bærelinjen uden en pæl som støtte under. Er dette anbefalelsesværdigt?
C. Kipsøjlen går her sammen til midten under vinduet og hviler på pælen. Ustabil? Mange kuldebroer?
D. Ja, hvordan gør man egentlig...?
Her er nogle mål:
Taghældning: 23 grader
Gavlbredde: 5000
Afstand mellem gavle (kipbjælkens længde): 3500
Vinduesstørrelse: 1200x1300 (BxH)
Højde fra gulvbjælkelag til væggens toprem: 2400
Vægstolpernes dimension: 45x95
Bærelinje på pæle: 2 x 45x195, C24
Hvad er en fornuftig løsning for at gøre dette, og hvad kan der kræves af trædimensioner?
B er den bedste løsning. Pilarne ved vinduets sider giver anledning til to punktlaster, som kommer ret tæt på midtersøjlen. En enkelt 45x195 C 24 klarer det, hvis den ikke belastes på anden vis. Bjælken over vinduet kan være 45x170 C 24 med tanke på den lille spændvidde. Begrebet bærende linje plejer at blive brugt til det tredje bærende niveau (gulvbrædder = 1, gulvbjælker = 2). Passer det også her?
Tak for svaret - det lyder jo fantastisk hvis B virker! Glemte at nævne at bygningen ligger inden for snezone 2,5, men det har måske ikke afgørende betydning for din vurdering? Ja, for at gulvet ikke skal ende for højt, er gulvbjælkerne indfældet i bjælkedækket. Gulvbjælker og bærende bjælker ender med andre ord på samme niveau.
He he, nja det her er et sommerhus, der ligger i nærheden af Borås - der kan det sne noget så kopiøst. Havde en nabo der, som flyttede foråret 2010 efter at have kørt sig selv og sneslyngen ned den vinter (ja, han var pedant, det skulle være bar jord i indkørslen for enhver pris). Sådanne vintre kan der ligge 50 cm sne på taget, når man kommer derhen. Med det i tankerne syntes jeg, det var værd at overdimensionere bærelinerne en smule..
Her i Halland bliver det oftest ikke så meget sne. Byggede et halvtag sidste sommer, og det vigtigste der var at få vandafvandingen til at fungere..
Jeg har et par yderligere overvejelser: Med en (1) aflastningsbjælke bliver støtten for kippenstolpen (som går op til kippebjælken) kun 45 x 90, dvs kun halvdelen af tværsnittet med en 90x90 kippenstolpe. Hvordan fastgør man kippenstolpen på en tilfredsstillende måde i aflastningsbjælken?
Jeg overvejer også, om det er bedre at sætte to aflastningsbjælker i bredden i stedet. Disse ville så blive 90 dybe tilsammen og altså give fuld støtte til kippenstolpen. Ulempen er selvfølgelig, at der bliver dårligt med plads til isolering der (5 mm med 95-reglar + 45 i installationslaget). Men burde man ikke samtidig kunne mindske højden på aflastningsbjælkerne fra 170 til 120 mm (eller er det marginalt)? Kuldebroen ville da blive væsentligt mindre, men er det acceptabelt?
Med den begrænsede højde, som der er tale om, klarer en 45x95 C 24 regel stillet på højkant en ret stor last (ca. 36 kN ved 0,8 m højde). Det er den frie (= ustagede) højde på en søjle i den svage retning, som bestemmer, hvad den tåler i form af centrisk last. Du kan bruge almindelige plade- og vinkeljern til fastgørelse.