Har i dag en søjle midt i en åbning som er totalt 5 m lang (spændvidde 2500 mm x2)
Overvejer om man skulle fjerne søjlen, hvilket vil give en total spændvidde på 5000 mm.
Er det muligt at finde en smidig løsning på den spændvidde tror I? Jeg vil helst, at det bygger så lidt som muligt i højden. Er det stålbjælke, der er løsningen? Limtræ har vel en tendens til at blive ret højt med længere spændvidder? Hvilken dimension kræves der på en sådan bjælke tror I?
Jeg vil kontakte en byg.ing. som kan beregne dimensionerne i løbet af efteråret, men jeg er allerede nu nysgerrig efter at forestille mig, hvordan løsningen vil blive.
Ok, vedhæfter en skitse som jeg håber giver svar.
huset er 2 etager + koldloft. bjælken skal placeres for at bære gulvet mellem stueplan og overetage. over halvdelen af bjælken er der et badeværelse, over den anden halvdel er der et soveværelse.
jeg har kun 2350 i loftshøjde i mit hus fra 30'erne, så det bliver meget lave åbninger med så høje bjælker desværre.
måske skal det være en stålbjælke for at få det til at fungere?
Ahh, det lyder jo interessant.
fælder man så ind den ved at fræse ud i limtræsbjælken for bjælkerne i mellem etageadskillelsen, eller kapper man bjælkerne i mellem etageadskillelsen og fastgør dem med bjælkesko i limtræsbjælken?
Det føles jo umiddelbart som om man vil have limtræsbjælken upåvirket i størst muligt omfang for at bevare bæreevnen!?
Stålbjælke ser ud til at være et bedre alternativ end limtræ med tanke på bygningshøjden. Spontant burde en HEA 180 eller 200 fungere. Vi satte en HEA 160 til at bære 480 cm, men der var ingen overetage, kun loft.
Læsede i en anden tråd her på forummet hvor prisen for et lignende indgreb som det vi planlægger blev vurderet til 25-30 000 SEK. lyder dyrt synes jeg og med de omkostninger bliver det ikke aktuelt. Synes jeg har set priser på en 6m lang HEB 200 på ca 4000 SEK på nettet, er det noget jeg misser da? tilkommer der noget som ikke er med disse std priser?
Vægten på bjælken har jeg forstået sådan at den vil ligge på 250-300 kg, er man et hold gutter så burde man vel kunne håndtere det, eller har jeg misset noget også her?
Planlægger at bjælken skal ligge på stolper i træ som jeg fastgør ind i eksisterende planke-/ydervæg, desuden er væggen jeg skal aflaste en gammel ydervæg så jeg har fundament under som stolperne vil stå på, fungerer det eller skal man også købe stolper i stål som bjælken lægges på?
Skal selvfølgelig lade en konstruktør regne på dette så jeg får de rette dimensioner på bjælke og stolper, samt at den rette fastgørelse anvendes. Tager gerne imod tips på konstruktør som jeg kan ansætte til denne opgave i det sydlige Stockholm/Huddinge!
Har nu ladet konstruktør regne på bjælken, og fået svar at med 5300 mm spændvidde så lander det på en HEA200 som giver 13,8mm nedbøjning alternativt HEA180 som giver 20,3mm nedbøjning. Med tanke på flise/klinker badeværelse på overetagen så er det nok klogest at køre med HEA200 tænker jeg.
Har stillet spørgsmålet men ikke fået svar om hvor lange understøtninger der kræves på begge sider, samt om en træpille kan bruges til at lægge bjælken på eller om stål er et must.
Er der nogen her der kan svare på disse spørgsmål??
Med 4800 mm spændvidde og HEA160 angav vores konstruktør to sammenhuggede 45x145-reglar som søjler. Det som afgør i dit tilfælde er nok, hvor meget plads du kan tillade, at søjlerne tager. Stålsøjler bliver jo betydeligt mere slanke.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.