F fribygg sagde:
Du kan selvfølgelig skaffe en speciel formolie, hvis du ønsker det, men til dit brug er almindelig rapsolie nok tilstrækkelig, den misfarver ikke, er rimeligt miljøvenlig, billig og ufarlig
Tusind tak (y)

Er klodserne inde i formen der af dekorative årsager?

Må man spørge, hvad du skal gøre, så man forstår, hvorfor du vælger denne fremgangsmåde

F fribygg sagde:
Er klodserne inde i formen der af dekorative grunde?
Nej tanken er at efterstøbe fastgørelser der efter man har taget stolpen ud af formen. Har ret mange rustfrie hulplader over som jeg tænkte man kunne bruge til indstøbning?

Det er unødvendigt svært at have så mange hjørner i formen, hvis man ikke behøver, læg en trekantsliste i stedet.

• Synes
ElecTriX
  • Laddar…
F fribygg sagde:
Du kan selvfølgelig få en speciel formolie, hvis du ønsker det, men til dit brug er almindelig rapsolie nok, den misfarver ikke, er rimelig miljøvenlig, billig og ufarlig
Hvis man skulle bruge rapsolie, bør man så pensle på det flere end en gang? Lade træet tørre ind olien lidt?

F fribygg sagde:
Det er unødvendigt svært at have så mange hjørner i formen, hvis man ikke skal, læg i stedet en trekantsliste der
Smart, god idé. Skal alligevel save de stykker en og en, så fixer jeg det samtidig.

E ElecTriX sagde:
Smart, god idé. Skal alligevel save de stykker en af gangen, så fikser det samtidig da.
Sæt trekantliste i hele hjørnet, så bliver det nemmere at støbe pænt.

F fribygg sagde:
Sæt trekantsliste i hele hjørnet, så bliver det lettere at støbe pænt
Hvilket hjørne tænker du på?

3D-model af en trækonstruktion med to rør i baggrunden og trapezformede elementer indeni. 3D-illustration af et hjørne med træpaneler og diagonale lister langs væggen. To runde åbninger er synlige på bagvæggen.

Er der nogen andre end mig, der er nysgerrige på, hvorfor du komplicerer det sådan og ikke støber færdigt på det rigtige sted fra starten? De vil jo blive vældig tunge alligevel, trods rørerne.

J Jonas786 sagde:
Er der nogen andre end mig, der er nysgerrige på, hvorfor du gør det så kompliceret og ikke støber det færdigt på det rigtige sted fra starten? De vil jo blive vældig tunge alligevel, trods rørene.
Omkostning? Støbeformen vil blive genbrugt så meget som muligt. 38 stolper skal støbes i alt.

Og nej, som tidligere nævnt så skrev jeg lidt forkert med målene. 20x20cm (bxd) og 1,5m (l).

Gør formen delbar og flyt formen i stedet

F fribygg sagde:
Gør formen delbar og flyt formen i stedet
Samt lav mere end én form. Både baseret på tidsforbrug for at støbe og baseret på slitage af en støbeform.

E ElecTriX sagde:
Skal støbe søjler, 200x200x1500cm, og vil gøre dem hule for nemmere flytning og montering (senere fylde dem med beton på stedet).

Overvejer om man kan bruge de grå afløbsrør som er 75x75cm så de stikker ud omkring 30cm fra formen på hver side og derefter trække/banke dem ud for genbrug flere gange?

Kort spørgsmål: Hænger de grå afløbsrør fast på beton? Og i så fald, hvad kan man gøre for at forhindre det, så det er nemt at få dem ud af betonen senere?
Hvad skal alle søjlerne egentlig bruges til, design / kunst?

E ElecTriX sagde:
Kostnad? Støbeformen vil blive genanvendt så meget som muligt. 38 stolper skal støbes i alt.

Og nej, som tidligere nævnt skrev jeg lidt forkert med målene. 20x20cm (bxd) og 1,5m (l).
Jeg tror, at en form i råspont med trekantsliste i hjørnerne trukket sammen med fx gevindstang holder til alle 38 støbninger, men spørgsmålet er, om det ikke ville være bedre at bestille en delbar pladeform hos nærmeste blikkenslager?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.