Skal støbe søjler, 200x200x1500cm, og vil gøre dem hule for lettere flytning og montering (senere fylde dem med beton på stedet).
Overvejer om man kan bruge de grå kloakrør, der er 75x75cm, så de stikker ud omkring 30cm fra formen på hver side og derefter trække/banke dem ud for genbrug flere gange?
Kort spørgsmål: Hænger de grå kloakrør fast til beton? Og i så fald, hvad kan man gøre for at forhindre det, så det er nemt at få dem ud af betonen senere?
Kan forestille mig, at det kan være svært at trække dem ud, men jeg har ikke prøvet med så lang længde.
Et 75mm afløbsrør gør knapt noget for vægten heller, burde være under 10kg per meter.
Et 110 rør giver jo lidt mere på vægten, med en omgang bølgepap rundt røret burde du i hvert fald få afløbsrøret ud, men bølgepap bliver jo tilbage mod betonen, ved ikke om det kan være et problem.
Kan forestille mig, at det kan være svært at trække dem ud, men jeg har ikke prøvet med så lang en længde.
Et 75mm afløbsrør gør næppe noget for vægten heller, burde være under 10kg per meter.
Et 110 rør giver jo lidt mere på vægten, med en omgang bølgepap rundt om røret burde du i det mindste kunne få fat i afløbsrøret, men bølgepap bliver jo tilbage mod betonen, ved ikke om det kan være et problem.
Hmm sandt, skal se hvordan 110 ville blive. Tror ikke bølgepap bør påvirke, da jeg vil fylde hele hullet ud senere.
Skal støbe søjler, 200x200x1500cm, og vil gøre dem hule for lettere flytning og montering (senere fylde dem med beton på stedet).
Overvejer om man kan bruge de grå afløbsrør som er 75x75cm så de stikker ud omkring 30cm af formen på hver side og så trække/banke dem ud til genbrug flere gange?
Kort spørgsmål: Sidder de grå afløbsrør fast mod beton? Og hvis ja, hvad kan man gøre for at forhindre det, så det er nemt at få dem ud af betonen senere?
Et 1500cm langt rør vil du næppe kunne få ud af formen med håndkraft.
Du må have et godt greb, hvis du har noget cylindrisk, du skal trække ud. Noget kegleformet ville have været marginalt bedre. Jeg ville snarere gøre søjlerne permanent hule og fuldt bærende uden noget indeni, hvis du nu skal spare vægt og f.eks. fylde enten med et permanent ht-rør, XPS eller lignende. Hvis du vil støbe enderne igen, kan XPS skrabes ud et stykke og derefter støbes igen.
Kan du ikke sætte paprør i stedet og så sætte et blad på en stang og skære op røret? T o m skære lidt på ydersiden inden støbningen og sætte en markering på indersiden. Syaffärer plejer at have rør til tøjruller som bør være i omtrent rigtig dimension eller at du får sammensætte to på længden.
Lille opdatering med skitse (med 110mm rør)
Princippet bliver jo, at når betonen er hærdet, skal rørene tages ud, støttebrædderne fjernes, og så skal de ydre langvægge fjernes for derefter at trække betonfoden ud.
Føles som om, jeg skal masseindkøbe formolie (eller voks?) Og smøre hele støbeformen i det. Bekymrer mig lidt for misfarvninger bare.
Lille opdatering med skitse (med 110mm rør)
[billede]
Princippet bliver jo, at når betonen har hærdet, skal rørene tages ud, støttebjælkerne fjernes og så fjerne de ydre langvægge for derefter at trække betonfoden ud.
Føles som om jeg skal masseindkøbe formeolie (eller voks?) Og smøre hele støbeformen ind i det. Bekymrer mig lidt for misfarvninger.
Det går fint med almindelig madolie, hvis du ikke vil sjaske med diesel eller spildolie.
Du kan selvfølgelig skaffe en speciel formolie, hvis du ønsker det, men til dit brug er almindelig rapsolie nok tilstrækkelig, den misfarver ikke, er rimelig miljøvenlig, billig og ufarlig
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.