Jeg ved ikke, om dette egentlig er den rette forumdel, men jeg tror det... :-)

Jeg skal føre nyt afløb fra overetagen ned i kælderen. Problemet opstår, når jeg skal komme igennem kælderloftet. For min kælder består af støbte hvælvinger. Hvordan skal jeg gøre da? Er der nogen form for hulsav, der saver gennem beton? Leje en maskine? Bile? Bore mange små huller og på en eller anden måde slå kagen, der dannes, ud?? Er der nogen, der kan hjælpe mig med, hvordan jeg skal bære mig ad...?

Tak indtil videre.

Ja du har jo selv alle svarene. Der findes ingen hulsav til beton som du selv kan bruge.
Det nemmeste bliver, hvis du hyrer en beton-hulskærer og det billigste bliver, hvis du søm-borer og hugger.

I
Det dyreste og flotteste alternativ er at kernbore hullet. Men da det kun er et hul, der skal tages, vil det koste skjorten, og der er ingen garantier for, at boringen ikke går lige igennem en elledning.

Jeg foreslår, at du lejer en borehammer hos Bauhaus eller et andet sted. Marker, hvor du skal have hullet med en passer, og bor med et 12-14 mm SDS-bor lige inden for cirkellinjen, så tæt som du kan få dem. Derefter tager du en flad mejsel og bryder skillevæggene mellem hullerne med en håndhammer som hjælp. Så får du hele 'proppen' ud i ét stykke stort set. Derefter kan du banke resterne af skillevæggene mellem hullerne til en jævn kant, føre røret igennem og støbe omkring det med færdigblandet cementmørtel, som du køber i sæk hos byggemarkedet (tilsæt blot vand). Så skal du understøtte med en træstykke nedenunder og lægge en strimmel avispapir på træstykket, så cementvæsken ikke løber ned på gulvet.

Mit tip er at bore med en mindre bor, sig 6-8 mm først. Så kan man sætte hullerne tættere, og når man så skifter til den større, får man fjernet mellembidderne automatisk. Dog kom jeg sådan her bagefter i tanke om, at jeg aldrig har testet det på beton, kun på træ og metall.

Tak for jeres svar. jeg mistænkte, at det var sådan, at jeg kunne bruge et mindre bor og bore mange huller. så bliver det med det. lysende.
tak...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.