Jeg har et hus fra 1930'erne, hvor jeg gerne vil rive en skunk ned. Væggen, der aflaster spærene, er skrå med en ca. 45 graders vinkel. Væggen er bærende. Jeg overvejer, hvordan man aflaster et skråt tag? Saver jeg ud en pasbit til hele væggen, som skal være mellem limtræsbjælken og taget, eller åbner jeg taget og eksponerer hver enkelt spær og skærer derefter hak ind i limtræsbjælken for hver spær? (Denne sidste variant føles lidt sådan).
Hvis du har en oprindelig sektionstegning samt en plantegning over loftsetagen, er det det bedste grundlag. Fortæl også, hvordan du vil anvende rummet, når du fjerner skunkvæggen. Oplysning om snezone er også vigtig.
Problemet med overgange er, at tagbelastningerne skal føres ned til fundamentet på en anden måde, hvilket kan føre til ret omfattende foranstaltninger.
Man kan gøre på tre forskellige måder. Ét, afveksle skråvæggen med en bjælke. Bjælkens ender skal hvile på søjler eller eksisterende vægge, så belastningerne kan føres ned til fundamentet. To, forstærke spærbenene, så de kan klare den forlængede spændvidde, som bliver tilfældet. Tre, erstatte væggen med søjler midt på hver gulvbjælke. Toeren er en bedre løsning, da tagbelastningen bliver mere jævnt fordelt, og forstærkningen indskrænker mindre på den fri højde i rummet. Treeren er uovertruffent billigst og mindst indgribende.
Tak så meget for svarene! Jeg tænkte på alternativ 1, hvordan fastgør jeg bjælken opad mod den skrånende væg? Som jeg viste på billedet i mit første indlæg.