Hej!

Jeg har et hus fra 1930'erne, hvor jeg gerne vil rive en skunk ned. Væggen, der aflaster spærene, er skrå med en ca. 45 graders vinkel. Væggen er bærende. Jeg overvejer, hvordan man aflaster et skråt tag? Saver jeg ud en pasbit til hele væggen, som skal være mellem limtræsbjælken og taget, eller åbner jeg taget og eksponerer hver enkelt spær og skærer derefter hak ind i limtræsbjælken for hver spær? (Denne sidste variant føles lidt sådan).

Tak så meget på forhånd!

Skematisk illustration af forholdet mellem et skråt tag og en limtræsbjælke i en byggestruktur.
 
Hvis du har en oprindelig sektionstegning samt en plantegning over loftsetagen, er det det bedste grundlag. Fortæl også, hvordan du vil anvende rummet, når du fjerner skunkvæggen. Oplysning om snezone er også vigtig.

Problemet med overgange er, at tagbelastningerne skal føres ned til fundamentet på en anden måde, hvilket kan føre til ret omfattende foranstaltninger.
 
  • Synes
J Vos
  • Laddar…
Her er tegninger fra 1942. Det er væggen med rød pil, som jeg vil fjerne og bruge pladsen som et garderobeskab. Snözon er 1,5 ifølge boverket.



Plantegning fra 1942, viser overplan med rum, køkken og hall; rød pil peger på en væg, som ønskes fjernet for at skabe garderobeplads.


Bygningstegning fra 1942 med en rød pil, der peger på en indvendig væg. Snitsektion viser et hus med tre etager, målt i meter.
 
Vil du bare flytte væggen?
 
J justusandersson sagde:
Vil du bare flytte væggen?
Jeg vil rive væggen ned, så jeg kan bruge rummet til garderobe. Måske sætte skydedøre op.
 
Man kan gøre på tre forskellige måder. Ét, afveksle skråvæggen med en bjælke. Bjælkens ender skal hvile på søjler eller eksisterende vægge, så belastningerne kan føres ned til fundamentet. To, forstærke spærbenene, så de kan klare den forlængede spændvidde, som bliver tilfældet. Tre, erstatte væggen med søjler midt på hver gulvbjælke. Toeren er en bedre løsning, da tagbelastningen bliver mere jævnt fordelt, og forstærkningen indskrænker mindre på den fri højde i rummet. Treeren er uovertruffent billigst og mindst indgribende.
 
  • Synes
BirgitS
  • Laddar…
Tak så meget for svarene! Jeg tænkte på alternativ 1, hvordan fastgør jeg bjælken opad mod den skrånende væg? Som jeg viste på billedet i mit første indlæg.
 
Du kan placere et kileformet stykke mellem bjælke og højbens og derefter bruge en form for gaffelanker til selve fastgørelsen.
 
Mange tak for dine svar!
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.