Føles jo ikke ligefrem sjovt at dyppe hænderne i ætsende syre efter at have haft dem i ætsende base...
(jo, jeg VED godt, at det neutraliserer. Men alligevel. Jeg holder mig nok til vand.)

• Synes
cpalm og 2 andre
  • Laddar…
MultiMan MultiMan sagde:
Hvis du har læst alle mine indlæg, vil du se, at murerne brugte saltsyre (HCl opløst i vand): [link]

Lugter ikke, men kræver mere omtanke. Som lærerne i skolen lærte os for at huske det bedre: Siv, som stod for syre i vand. Altså altid en mindre mængde syre i en større mængde vand, så der ikke er nogen problemer med varmeudvikling eller stænk.

Rediger: Jeg kan ikke huske, hvor meget jeg plejer at bruge, men omkring en kapsel til en liter vand er nok en god start, måske to. Jeg vil google og se, om jeg kan finde nogle gamle instruktioner.
Jeg bruger eddike til meget, og jeg kan skrive under på, at denne metode fungerer fremragende til det diskuterede formål. En lille skvæt eddike i en ordentlig dosis vand er rigeligt og har masser af anvendelsesmuligheder.

MultiMan MultiMan sagde:
Dyp hænderne et stykke tid i en tilpas opløsning af eddike i vand, så neutraliseres den kraftigt basiske kalk, og angrebet stoppes. Gør dette hver dag i den tid, du arbejder med det. Og køb en god håndcreme også, blå Helosan eller Atrix f.eks.

Murene plejede eller plejer i hvert fald at bruge saltsyren, som de brugte i arbejdet.
Jeg kørte først 25% eddike, 75% vand og bare dyppede hånden ned. Ved ikke om det virker endnu, men hold da op hvor gjorde det ondt! For at det skal være nogenlunde udholdeligt må man bruge typ 1/10 eddike. Det gør ondt, men går an at leve med, hvis man dupper med det lidt let.

C
Hvad mener I med eddike?
12% "Eddikesprit"
24% Eddike
100% Eddikesyre
?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.