Pudser mine kældervægge med hydraulisk kalkmørtel og lykkedes med at få mørtel indenfor handskerne. Ikke meget, men nok til at give ætseskaderne på billedet. Er dette problem isoleret til kalkmørtel, eller er det generelt for pudsemørtel (de "almindelige" indeholder jo kalk og cement)?

Pudsede første omgang med kraftigt belagte handsker, men de havde desværre stof på oversiden, hvor mørtlen kunne smutte ind. Dagen efter havde jeg tykke latexhandsker, men på en eller anden måde kom mørtel ind alligevel. Er der bedre handsker, eller er tricket bare at forsøge at sjaske mindre?

• Hånd med rødme og irritation forårsaget af kontakt med kalkmørtel under pudsning. Fræseskader ses på flere knoer og fingre.
Almindelig brug er bedre, men det ætser også dog er det mere "pro" relateret efter mange dage med tung pudsning i varme så får lignende skader hvor du fx sveder (hovedbund, kanten på kasketten, kraven på trøjen og armhuler) og de steder som kan blive meget våde (skinneben og handskerne)
Jeg svarede dig i pm men kan svare her også.
Bliv ikke våd, bliver handskerne våde er det bedre at tage et par tørre eller køre uden, men kører du uden så er det vigtigt at filten er ren så de små ballast ikke kan rulle rundt over din hud.

Denne håndcreme reddede mine hænder, da jeg pudsede mit hus!
Lægger sig som en beskyttende hinde på huden.
En hånd holder en grøn dåse O'Keeffe's Working Hands håndcreme, velegnet til tørre og sprukne hænder.

• Synes
anhack
  • Laddar…
Får man sådan nogle skader, så virker det næsten som om, at du er meget overfølsom overfor noget i brugen? Nok fordi brug er brug, og man skal beskytte sig, men jeg har sprøjtet en hel del med både det ene og det andet og har aldrig oplevet, at det bliver sådan.

Jeg har også støbt en del og bryder mig ikke om at bruge handsker. Det eneste jeg plejer at lide af er tørre revner.
Er man følsom, så kan man måske prøve sådan nogle 'handsker på dåse', hvad de nu plejer at hedde?

• Synes
Hallonbåten
  • Laddar…
Jeg har set lignende skader. Da vi renoverede et køkken, fik tømreren, som krøb på betongulvet, hele underbenene sårede. Desværre blev der så infektioner.
Læren var, at god dækning er et must.

Det lader til, at min hud er ekstra følsom over for kalken. Nu er det første gang, den udsættes for kalk, så den vænner sig nok til det, inden jeg er færdig.

Jeg er ret sikker på, at det var under filtningsprocessen, jeg sjuskede for meget. Første dag havnede filtebrættet i spanden med vand, og jeg dyppede impulsivt højre hånd (handske med stofoverside) direkte i "kalkvandet". Derefter fortsatte jeg, hvilket ikke var så smart... Denne fejl begik jeg ikke ved næste pudsningsrunde, men der opstod yderligere ætseskader, dog ikke i samme omfang. Men jeg følte, der på en eller anden måde var kommet lidt puds/grus ind i latexhandskerne alligevel.

Tipsene indtil videre omfatter altså at bruge håndcreme, holde handskerne tørre og rense sårene for at undgå infektion.

Puds, mørtel, cement og alt andet i den genre er virkelig hårdt for hænderne. Mest bedragerisk er puds/mørtel/cementholdigt vand, som man har skyllet af med, og hvor det ikke er tydeligt, hvor meget af den slags det indeholder. Efter alle patenterede løsninger med opvaskhandsker, cremer m.m., undrer man sig over, hvad der skal til for, at nogen kan opfinde en væsketæt murstenshandske, som også kan modstå det hårde slid, som sådan arbejde indebærer, og som stadig giver bevægelighed til fingrene? Er dette mere besværligt end at køre med fjernstyrede biler på Mars??

MultiMan
Dyp hænderne et stykke tid i en passende opløsning af eddike i vand, så neutraliseres den stærkt basiske kalk, og angrebet stoppes. Gør dette hver dag, mens du arbejder med det. Og køb en god håndcreme også, blå Helosan eller Atrix f.eks.

Murerne plejer eller plejede i hvert fald at bruge saltsyren, som de brugte i arbejdet.

Jeg forstår kemien med at neutralisere pH-værdien, men det bygger jo på, at jeg har dyppet hænderne i kalkvand først (ellers bliver eddiken i sig selv ætsende).

Nemere at vaske ordentligt med almindeligt vand.

MultiMan
Eddike ætser slet ikke i den rette dosis, tværtimod brugte jeg det i min ungdom, da jeg havde eksem, og det blev meget bedre. Efter tips fra murere. Man bør selvfølgelig ikke bruge ren eddike!

I der skriver, at det er nemmere at vaske i vand, det kan godt være, men sur vask hver dag fungerer betydeligt bedre!

Ok, der findes sikkert en optimal koncentration af eddike. Så skrev useless ikke, at det var bedre, men nemmere at vaske med vand. En anden ulempe ved eddiken er, at jeg personligt synes, det lugter fælt.

Et spørgsmål til, hærdet kalkmørtel/kalkvand klassificeres vel som ikke ætsende, selvom man skulle fugte det op igen?

Fik ætsninger for nogle år siden, da jeg pudsede udhuset indvendigt. Lyder som det samme problem, handsker der ikke holdt tætte. Fandt på Bauhaus tykke lange gummihandsker, der holdt til resten af projektet. De var mørkerøde. Ikke så smidige, men jeg undgik flere ætsninger.

MultiMan
A anhack sagde:
Ok, der er sikkert en optimal koncentration af eddike. Så skrev useless ikke at det var bedre men enklere at vaske med vand. En anden ulempe med eddiken er at jeg personligt synes at det lugter grimt.

Et spørgsmål til, afhærdet kalkmørtel/kalkvand klassificeres vel som ikke-ætsende selv hvis man skulle fugte det op på ny?
Hvis du har læst alle mine indlæg, kan du se at murerne brugte saltsyre (HCl opløst i vand): https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/saltsyra-nitor-kem-30-procent-teknisk-1l

Lugter ikke men kræver mere omtanke. Som lærerne i skolen lærte os for lettere at huske: Siv, som stod for syre i vand. Altså altid en mindre mængde syre i større mængde vand, så bliver der ingen problemer med varmeudvikling eller stænk.

Edit: Jeg kan ikke huske præcis hvor meget jeg plejede at bruge men omkring et låg til en liter vand er nok en god start, måske to. Jeg vil google og se om jeg kan finde nogle gamle instruktioner.

Senest redigeret:
  • Synes
Recoban og 1 anden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.