Hej! Jeg har en 75 kvm underetage, som er gammel og lugter dårligt, fordi den tidligere ejer røg derinde.

Al elektricitet er også synlig udenpå, og tanken er at trække den ind i væggene, da alle overflader skal renoveres på grund af lugten.

Så gips og så videre for 75 kvm koster mig 20.000 kr, dog en masse ekstra arbejde, men alligevel haha. Og jeg får et indblik i husets konstruktion og tilstand. Så jeg anser det for billigt og måske lettere, når elen alligevel skal ind i væggene at rive ned helt ind til de gamle regler og bare sætte OSB+gips på.

Lyder det som en klog idé?
I dag er der tapetseret på spånplade/tretex.

Men jeg funderer også over, hvad jeg skal gøre med alle de gamle dørkarme? Vil helst ikke skifte dem ud.
For væggene bliver jo dobbelt så tykke, som de er nu.

Huset er fra '46.
 
Nu er jeg jo ikke nogen ekspert, men hvis huset er fra -46, så burde indervæggene mindst være beklædt med fer og not brædder.
I så fald er OSB ret unødvendigt. Er det ydervægge, er det måske stående planker gættende.
Rive overfladelaget og fræse/løse elen i væggene og gipse over. Kigger du grundigere, tror jeg ikke, at det passer særlig godt med alle gerichter i dag heller, så jeg tror ikke, det bliver et større problem.
 
Tror med det er spontede indervægge.

Men er det ikke spont-regel+isolering-spåndplade-tapet?

Eller ligger spåndplade klods mod sponten?
 
T Timbuktu sagde:
Tror med det er spontede indervægge.

Men er det ikke spont-regel+isolering-spånplade-tapet?

Eller ligger spånplade klods mod sponten?
Tror næppe at væggene er isolerede. Det sandsynlige er, at du har 70 mm reglar, som der sidder spontede brædder på. Udenpå det sidder nok en tapetbeklædt treetexplade.

Du vil dog bemærke det så snart du begynder at pille ned.
 
Okay ja så er det jo unødvendigt med osb, så kan man jo sætte gipsen direkte på, efter man har fjernet tretexen. Eller bliver det forkert?

Selvfølgelig mærker jeg det, men forsøger at lave et budget over omkostningerne, inden jeg river hele underetagen ned.
 
T Timbuktu sagde:
Okej ja då är det ju unødvendigt med OSB med då kan man jo sætte gipsen direkte på efter man har fjernet tretexen. Eller bliver det forkert?

Selvfølgelig bemærker jeg det men forsøger at skabe et budget af omkostningerne inden jeg river hele stueetagen ned
Det bør absolut gå. Det kan være lidt ujævnt men så slemt at du ikke kan sætte gips direkte på burde det ikke være.

Så undrer jeg mig også om du ikke har regnet lidt forkert. 75 kvadrat gips og OSB burde ikke koste mere end ca. 7-8k hvoraf gipsen kun er en tredjedel.
 
Aha okay men hvis man skulle lave en forskalling fra trævæggen og isolere, bliver det forkert i et så gammelt hus?

75kvm er gulvarealet. Resten har jeg regnet ud med målene på væggene og taget lidt ekstra, samt regnet med skruer og lidt spartelmasse.
 
T Timbuktu sagde:
Aha okay men hvis man skulle sætte reglar fra trævæggen og isolere, bliver det forkert i et så gammelt hus?

75 kvm er gulvarealet. Resten har jeg regnet ud med målene på væggene og taget lidt ekstra, samt regnet med skruer og lidt spartelmasse
Taler vi stadig om indvendige vægge så påvirker det jo ikke noget, men jeg ville snarere have åbnet en side og isoleret mellem brædderne og så sat OSB+gips på den ene side i stedet.

Ok, det forklarer sagen.
 
P
Riv. I efterhånden vil du synes det er rart med alt nyt. Skift døre og karme også. Kedelig udgift nu. Betaler sig i længden, både økonomisk og personlig følelse.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.