Første gang her for mig. Håber på at få lidt råd og tips om årring i træ.

Jeg har revet en bærende væg ned og har nu støttet med stempler.
Jeg har også købt høvlede brædder for at lave en limtræsbjælke af dem.
Når man skal lime brædderne sammen siges det, at man skal lægge brædderne med årringen mod hinanden. Altså lægge en bræt med årringen den ene vej og næste bræt med årringen den anden vej.
Men hvordan i hele */^+¨ ser man hvilken vej årringen går?? :confused:
Når jeg kigger i den ene ende af brættet, synes jeg det ser ud som årringen går den ene vej. Kigger jeg i den anden ende af samme bræt, ser det ud som om den går den anden vej??
Hvordan hænger det her sammen, og hvad skal jeg gøre? F inder ingenting når jeg søger, og jeg har tilbragt lang tid ved computeren nu.
Føler mig frygteligt dum lige nu :(
/Mattias
Som har tommelfingeren i albuen lige nu...

om du kigger på endetræet på brædderne kan du se om de har "glad gubbe" eller "sur gubbe", dvs. hvilken side der har siddet mod barken respektive kernen på træet. Det vigtige ved sammenføjning er da, at du lægger dem så du får en "glad gubbe" ovenpå en "sur gubbe" dvs. at du får skiftevis sur/glad, dette for at bevægelserne i træet skal udligne hinanden.

venlig hilsen

Martin

• Illustration af brædder med endetræmønstre: 'sur gubbe' med buede linjer opad og 'glad gubbe' med buede linjer nedad, der viser træretninger.
  • Synes
Resiliens
  • Laddar…
Tak Martin!

Du er min nye idol i alle kategorier! :-)

ingen årsag...

//Martin

Vil din limtræsbjælke tage meget last?
For træ klassificeres forskelligt.

Mvh Putte

Nej, den kommer ikke bære så forfærdeligt meget. Det er et hus på ca. 80 kvm areal, og jeg har fjernet to vægge mellem køkken, gæsteværelse og stue. Bjælken er ca. 5 meter lang og lavet af 1" 4". Jeg har lagt 5 brædder oven på hinanden, og det ligger lige nu i spænding siden i går formiddag. Tror I, det er nok, eller har jeg brug for at bygge på med flere brædder høvlet og tørt træ?

lilla huset

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.