Findes der nogen kyndig, der kan rede begreberne ud for mig?
Åbningstiden på mørtel er, som jeg har forstået det, den tid man har til at påføre mørtelen på f.eks. væggen, inden det bliver for stift.

Jeg har tidligere pudset med gipsmørtel og bemærket, at det efter ca. 45-60 min begynder at blive sejt at tage op og kaste på. Man kan forlænge dette lidt ved at piske rundt i det, men det bliver ikke mere end måske op til 15 minutter ekstra.
Da jeg havde et pudsefirma hjemme, som pudsede med almindelig mørtel B, blandede de alt i en betonblander, "tombola", som kørte rundt ret længe, og som de gik og fyldte på deres kar hen ad vejen.

Mit spørgsmål er, kan man blande gipsmørtlen i en "tombola" og på den måde forlænge åbningstiden, eller går det kun, hvis man pudser med mørtel?

Min erfaring er, at gipsmørtel har betydeligt kortere åbningstid, så jeg tror ikke, det har noget at gøre med, hvordan det blev blandet.

Har nok aldrig selv fået dine 45-60 min på gipsmørtel uden betydeligt kortere.

Det går ikke at blande gipsputs i tombola.

nimhed nimhed sagde:
Min erfaring er, at gipsmørtel har betydeligt kortere åbningstid, så jeg tror ikke, det har noget at gøre med, hvordan det blev blandet.

Har nok aldrig selv fået dine 45-60 min på gipsmørtel, uden betydeligt kortere
Ok, ja det er netop det med åbningstiden, der giver problemerne. På en sæk får jeg omkring 2-2,5 kvadrat vandsmurt væg. Men så skal jeg efter hver sæk skylle beholderen, vaske værktøjet osv. for derefter at fylde på med en ny omgang puds. Det ville have været rart at kunne lave en større blanding på én gang...

Har tidligere pudset vinduesfalse med gipsmørtel, hvor falsen foroven er afrundet mod væggen, dvs. ingen skarp kant mellem væg og fals.
At forme det med gipsmørtel føltes ikke alt for vanskeligt efter at have pudset et par rum og fået en rimelig teknik.

Er der nogen, der ved, hvor svært det er at få det til med almindelig pudsemørtel?
Hvad er den bedste måde at gøre dette på?

• Synes
Marive
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.