Hej,

første indlæg på forummet, har søgt men ikke fundet svar på mit spørgsmål, så jeg kaster mig ud i det og håber, at svarene her også kan hjælpe andre!

jeg har købt et mere solidt sommerhus fra 1936 med loft og vil hæve lofthøjden på en del af stueetagen. Huset er bygget i 1936 med stående plankevægge. Målingerne er ca. 7x11 m, indvendig lofthøjde 2,60.
Spærene er rammespær cc 100 med hanebånd og et mellemloft cc 600. Taghældning 30 grader, pladetag, snelastzone 2.
Dimensionen på spærene og bjælkelaget er 75x170. Mellemloftet er ikke spikret fast i spærene men er skråret med to søm over en plankevæg midt i huset.

I halvdelen af huset vil jeg simpelthen fjerne mellemloftet og hjertevæggen af planker for at få et stort luftigt rum, åbent til underside hanebånd. Der vil så være ca. 1 m mellem kip og underside hanebånd.

Spændvidden ville så blive ca. 7m på en 5m lang strækning.

En erfaren bygger siger, at det burde være tilstrækkeligt at forstærke spærene med skrueklæbet 12mm p30 krydsfiner som en trekant ned til hanebåndet på begge sider og sætte forstærkede 105 vinkler med ankerskruer mellem spær og rem. Dette skulle gøre, at væggene ikke risikerer at blive trykket udad, når mellemloftet forsvinder.

Virker dette rimeligt? Spærkonstruktionen ændres jo ikke, men forstærkes, spændvidden er rimelig moderat. Krydsfinertrekanten ville blive ret stor, og bjælkelaget er jo som sagt næsten ikke spikret i resten af huset...

Tak på forhånd!
/Viktor
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.