J
A Alexandra Nilsson1 sagde:
Yes!
Jeg ser en murrem og et overligger i materialet 45x70, stemmer det hvis du måler og derefter pladedækning, ser ingen bjælke det er vel tomt bag vægpladen?

Blev jo dog katastrofal billede men hvis man kigger på orgi

er du konstruktør tro? 😅 vi har alle tegningerne fra da huset blev bygget.
Ja jeg arbejder som bygningskonstruktør :).
Hvis du tager et par billeder i hullet, bliver det lettere at afgøre, om væggen faktisk er bærende eller ej. (forudsatte at den var det). Hvis du har konstruktions tegninger, bliver det lettere at afgøre, om væggen faktisk er bærende.

Suvi5700
J Jansson69 sagde:
Ser ingen bjælke overhovedet?
Ser jeg heller ikke. Og er væggen langs husets langside, så er den nok ikke bærende.
Begynd at pille alt gips ned og tag så et nyt billede.

• Synes
Jansson69
  • Laddar…
Suvi5700
Er det ikke det som er bagved trægrejen på den lille åbning, vi har lavet øverst? 😅🙈
Nej ser ikke sådan ud

P
Men det "brune" ser jo ud som, at der har været en åbning lige der tidligere.

Desuden behøver en bærende væg ikke at have en 'balk'.
Jeg har bygget bærende vægge med almindelige reglar.
Ganske vist fik væggen stående regler på 45cc, kortlingar imellem, og så bestod hammerbåndet af to reglar med 90 graders vridning imellem hinanden.

Bare fordi væggen går langs huset, behøver det ikke betyde bærende. Bærende afhænger også af tagstolskonstruktion, spændvidde, belastning, og hvor på bredden af huset væggen er. Det er måske en anden længdegående væg, der er den bærende, eller også er det fordelt på flere vægge.

• Synes
MultiMan
  • Laddar…
P PappasHammare sagde:
Men det "bruna" ser jo ud som om det har været en åbning lige der tidligere.

Så behøver en bærende væg ikke at have en 'bjælke'.
Jeg har bygget bærende vægge med almindelige regler.
Nok fik væggen stående regler på 45cc, kortlægger imellem og så hammerbåndet bestod af to regler med 90 graders drejning imellem hinanden.

Så bare fordi væggen går langs huset behøver det ikke betyde bærende. Bærende afhænger også af tagstolskonstruktion, spændvidde, belastning og hvor på bredden af huset væggen er. Det kan være en anden længdegående væg, der er den bærende, eller så er det spredt på flere vægge.
Ja jeg har talt med tidligere ejer af huset, og det brune der (som er dekorplast 😅) er en tidligere åbning, så lige der er det jo ikke bærende. Tænker jeg.

• Synes
Suvi5700
  • Laddar…
Suvi5700
BirgitS BirgitS sagde:
Hvis åbningen skal gøres bredere, kræves der en ny kraftigere bjælke og nye søjler til den. For at få de rigtige dimensioner til dem, skal en bygningskonstruktør lave beregninger baseret på snelastzone, tagkonstruktion, tagbelægning, vægt ovenfra osv.

At en åbning ikke længere er nødvendig et andet sted på væggen, påvirker ikke.
Skræm nu ikke Alexandra ved at overdrive dette.

• Synes
Huddingebo
  • Laddar…
Suvi5700
Ja, jeg har talt med de tidligere ejere af huset, og det brune der (som er dekorplast 😅) er en tidligere åbning, så lige der er det jo ikke bærende. Tænker jeg.
Så godt.

Ifølge gamle tegninger er det en bærende væg udført med grundmursudjævning som bærende væg
Ikke-bærende væg udført med….
Var det tom

J
Men den tegning viser kælder, er væggen du skal rive i kælderen eller etagen ovenover?

J Jansson69 sagde:
Men den tegning viser kælder, er væggen, du skal rive ned, i kælderen eller etagen ovenfor?
Ja men tak, nu sad jeg og kiggede nøje på tegningen og kunne ikke få det til at passe med, hvordan vores etageplan er bygget. Den er ovenover kælderen, vi skal rive 😅 Dog kan jeg desværre ikke finde sådanne dokumenter om væggene i etageplanen.

J
Ja men tak, nu sad jeg og kiggede på tegningen nøje og kunne ikke få det til at passe med, hvordan vores entréplan er bygget. Den er over kælderen, vi skal rive 😅 Dog finder jeg ikke sådan nogle dok om væggene i entréplan desværre
Fjern tegningen fra indlægget, for den er irrelevant for din væg..
For væg nr:2 er bærende for jeres gulv, så jeg mistænker, at I har selvbærende tagstole på entréplan og da er ikke væggen, du river, bærende..

J Jansson69 sagde:
Ta bort ritningen ifrån inlägget for den er orelevant for din væg..
For væg nr:2 er bærende for erat gulv, så jeg mistænker at I har selvbærende tagstolper på entréetagen og så er ikke væggen du river bærende..
Væg nr 2, hvilken mener du da?

Her er andre tegninger jeg fandt

Væg nr. 2, hvilken mener du så?

Her er andre tegninger jeg fandt

• Arkitekttegning af husets tagkonstruktion med mål og detaljer for monteringsretning og materialer.
  • Plantegning af et hus med forskellige rum markeret, såsom køkken, badeværelse og stue. Målinger og skalaer vises for de specifikke områder.
  • Byggetegning af kældervægge med mål og instruktioner for grundmursafretning og slamning. Indikationer for bærende og ikke-bærende vægge.
Nu har vi åbnet op lidt mere.
K K0nstruktören sagde:
Ja jag arbetar som byggnadskonstruktör :).
Om du tar ett par bilder i hålet så blir det lättare att avgöra om väggen faktiskt är bärande eller inte. (förutsatte att den var det). Om du har konstruktionsritningar blir det lättare att avgöra om väggen faktiskt är bärande.
Vi har åbnet op lidt mere nu. Det jeg troede var bjælke hviler på reglar men forstår ikke hvordan den har med taget at gøre. Å anden side har jeg udv i socialt og ikke bygge 😅 så hvad ved jeg...

• Trækonstruktion med reglar og huller, muligvis del af åbnet væg eller loft, synlige kabler og træpaneler i baggrunden.
  • Rivningsarbejde på en væg med åben isolering, trærammer og brædder på gulvet; en hvid trappestige ved siden af byggerodet.
  • Træramme og reglar delvist blottet i væg under byggeprojekt, med træplader synlige og isolering på siden.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.