1,193 læst ·
45 svar
1k læst
45 svar
Åbne op dele af bærende del
Ja jeg arbejder som bygningskonstruktørA Alexandra Nilsson1 sagde:
Hvis du tager et par billeder i hullet, bliver det lettere at afgøre, om væggen faktisk er bærende eller ej. (forudsatte at den var det). Hvis du har konstruktions tegninger, bliver det lettere at afgøre, om væggen faktisk er bærende.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 415 indlæg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2,415 indlæg
Men det "brune" ser jo ud som, at der har været en åbning lige der tidligere.
Desuden behøver en bærende væg ikke at have en 'balk'.
Jeg har bygget bærende vægge med almindelige reglar.
Ganske vist fik væggen stående regler på 45cc, kortlingar imellem, og så bestod hammerbåndet af to reglar med 90 graders vridning imellem hinanden.
Bare fordi væggen går langs huset, behøver det ikke betyde bærende. Bærende afhænger også af tagstolskonstruktion, spændvidde, belastning, og hvor på bredden af huset væggen er. Det er måske en anden længdegående væg, der er den bærende, eller også er det fordelt på flere vægge.
Desuden behøver en bærende væg ikke at have en 'balk'.
Jeg har bygget bærende vægge med almindelige reglar.
Ganske vist fik væggen stående regler på 45cc, kortlingar imellem, og så bestod hammerbåndet af to reglar med 90 graders vridning imellem hinanden.
Bare fordi væggen går langs huset, behøver det ikke betyde bærende. Bærende afhænger også af tagstolskonstruktion, spændvidde, belastning, og hvor på bredden af huset væggen er. Det er måske en anden længdegående væg, der er den bærende, eller også er det fordelt på flere vægge.
Ja jeg har talt med tidligere ejer af huset, og det brune der (som er dekorplast 😅) er en tidligere åbning, så lige der er det jo ikke bærende. Tænker jeg.P PappasHammare sagde:Men det "bruna" ser jo ud som om det har været en åbning lige der tidligere.
Så behøver en bærende væg ikke at have en 'bjælke'.
Jeg har bygget bærende vægge med almindelige regler.
Nok fik væggen stående regler på 45cc, kortlægger imellem og så hammerbåndet bestod af to regler med 90 graders drejning imellem hinanden.
Så bare fordi væggen går langs huset behøver det ikke betyde bærende. Bærende afhænger også af tagstolskonstruktion, spændvidde, belastning og hvor på bredden af huset væggen er. Det kan være en anden længdegående væg, der er den bærende, eller så er det spredt på flere vægge.
Skræm nu ikke Alexandra ved at overdrive dette.BirgitS sagde:
Hvis åbningen skal gøres bredere, kræves der en ny kraftigere bjælke og nye søjler til den. For at få de rigtige dimensioner til dem, skal en bygningskonstruktør lave beregninger baseret på snelastzone, tagkonstruktion, tagbelægning, vægt ovenfra osv.
At en åbning ikke længere er nødvendig et andet sted på væggen, påvirker ikke.
Ja men tak, nu sad jeg og kiggede nøje på tegningen og kunne ikke få det til at passe med, hvordan vores etageplan er bygget. Den er ovenover kælderen, vi skal rive 😅 Dog kan jeg desværre ikke finde sådanne dokumenter om væggene i etageplanen.J Jansson69 sagde:
Fjern tegningen fra indlægget, for den er irrelevant for din væg..A Alexandra Nilsson1 sagde:
For væg nr:2 er bærende for jeres gulv, så jeg mistænker, at I har selvbærende tagstole på entréplan og da er ikke væggen, du river, bærende..
Nu har vi åbnet op lidt mere.
Vi har åbnet op lidt mere nu. Det jeg troede var bjælke hviler på reglar men forstår ikke hvordan den har med taget at gøre. Å anden side har jeg udv i socialt og ikke bygge 😅 så hvad ved jeg...K K0nstruktören sagde: