Hej!

Vi planlægger at åbne op 1/3 af overetagen til kip i vores hus fra 1860. Arealet vil blive ca. 35 kvm. En overvejelse er, om det er muligt at fremhæve de langsgående bjælker eller om der bliver for lidt isolering eller luftspalte. Man vil jo undgå skimmel!

Vi havde tænkt at sætte stående rupløjede brædder i lidt forskellig bredde for at få lidt mere liv i loftet mellem bjælkerne. Derefter skal alle andre vægge være hvid liggende panel.

Er det nok at lægge tagpap mod det eksisterende loft, eller skal man have plast? Det føles som en umulighed at få et så gammelt hus tæt alligevel.

Tips og erfaringer modtages med glæde! :)

Loftberum med synlige bjælker og buet vindue, træplanker på gulv og vægge. Indretning med træhylder og byggemateriale stablet i hjørnet. Loft med synlige træbjælker og stablede byggematerialer på gulvet i et gammelt hus fra 1860. Loft med træbjælker og skråt loft, synlige længdegående bjælker, uisoleret rum med trægulv, vindue og trærester stablet i hjørnet. Gammelt loft med synlige træbjælker og isoleringsmateriale. Spær og tagkonstruktion med et rustikt udseende, del af et renoveringsprojekt.
 
Et alternativ er jo udvendig isolering.
 
D Daniel 109 sagde:
Et alternativ er jo udenpåliggende isolering.
Men så skal hele ydertaget udskiftes, og det er ikke tanken endnu :)
 
Ja, det bliver jo resultatet. Men at få ind rimelig isolering og luftspalte på det rum, du viser, virker ikke rimeligt.
 
D Daniel 109 sagde:
Ja, det bliver jo resultatet. Men at få ind rimelig isolering og luftspalte på det rum, du viser, virker ikke rimeligt.
Så må man helt enkelt bygge sig forbi de længdegående stokke og have et glat tag. Tak for din feedback!
 
Lidt andre overvejelser, der dukker op, er valg af isolering, går det med glasuld? Skal man tætne med plastik mod loftet eller lade være? Er sprækkerne mellem de stående planker nok som luftspalte, hvis man slår tagpap direkte over?

Ville det fungere udefra set med tagpap/isolering/loft.
 
Hej!

Jeg tænkte at følge op på tråden med lidt billeder nu, hvor det begynder at blive klart. Meget lister og maling af vinduer tilbage... :)
 
  • Renoveret rum med loftbjælker, trædør, lyse vægge og en stor moderne lysekrone. En gul indkøbspose står på gulvet ved siden af en væg.
  • Et loft med synlige bjælker, tre vinduer og en moderne loftlampe. Rummet har hvide vægge og træpaneler, med arbejde stadig i gang.
  • Et næsten færdigt rum med hvidmalede vægge, mørke bjælker i loftet, trægulv, to vinduer og en støvsuger på gulvet.
  • Tomt rum med nyt lagt trægulv, vinduer med trærammer og en støvsuger i hjørnet.
  • Synes
Åse Togerö og 3 andre
  • Laddar…
W widdde sagde:
Hej!

Tänkte följa upp tråden med lite bilder nu när det börjar bli klart. Mycket lister och målning av fönster kvar... :)
Det blev himla fint.

Hur gjorde du med isolering och luftspalt, står i precis samma läge.
 
M Markus Hs sagde:
Det blev himla fint.

Hur gjorde du med isolering och luftspalt, står i precis samma läge.
Hej!

Vi gjorde en 20mm luftspalte af masonit. Derefter isolerede vi med iCell plader.
og så på med en dampspærre inden panelet.
 
  • Taget set fra undersiden med træbjælker og skrå tagkonstruktion, der viser en del af byggematerialet til isolering og luftspalt i loftet.
  • Loft med træbjælker og monterede ångbroms-paneler på skråvægge, der viser et trækonstruktion under renovering med en stige i baggrunden.
1860-talshuset blev vist næsten som nyt.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.