Y
Jeg skal montere en hylde på væggen og overvejer, hvilken skrue der egner sig bedst.
Hylden skal kunne klare belastninger. Der er kun plads til to store skruer og et par mindre.
Trædelen, jeg skal skrue fast, er 25mm bred og 31mm dyb.

På billedet viser en 5mm og en 6mm skrue.
Er grovere skruer altid bedst, eller er der risiko for, at træet "flækker" (skal forbores)?

Når det gælder søm, skal sømmene være 3 gange så lange som brættet, man sømmer fast.
Men skruer må gerne være kortere end det, mener jeg at huske?
Jeg tænker, at længden af den blanke del uden gevind svarer til tykkelsen på det, man skal skrue fast? (med undtagelse af denne skrue type, som har venstregevind, hvilket jeg formoder skal presse "reglen" mod væggen og derfor også skal ramme præcist i reglen)

To skruer isat i et stykke hvidt træ, med gevinddel synlig ovenfor træoverfladen. Den venstre skruer er lidt større end den højre.

5mm er nok fint. Du skal forbore, ellers revner det.

Forborer du stort nok, vil det ikke kløves.
Du bør jo forbore større for den større skrue sammenlignet med den lille skrue.

Spørgsmålet er, hvad du skal fastgøre skruen i?
Betonvæg?
Trævæg?

Hvis det er en betonvæg, så skal du jo bruge en rawlplug, og da skal skruen, inkl. hyldebeslaget, være så lang, at den er længere end rawlpluggen.

Y
D Daaaaaniel sagde:
Forborer du tilstrækkeligt stort, vil det ikke flække. Du bør jo forborre større for den større skrue sammenlignet med den mindre skrue.

Spørgsmålet er, hvad du skal fastgøre skruen i? Betonvæg? Trævæg?

Hvis det er betonvæg, skal du jo bruge dyvel, og så skal skruen, inklusiv hyldebeslaget, være så lang, at den er længere end dyvelen.
Tænkte at forborre uanset skruens diameter samt bruge en forsænker i stedet for at lade skruehovedet gøre arbejdet. Væggen er masonit. Håber på at ramme træregler. Gør jeg ikke det, så overvejer jeg at sætte mollyplugs (og forsænket skrue med metrisk gevind) på trods af, at det er masonit. Synes masoniten bliver tygget i stykker lidt for let, selvom den i teorien skal kunne bære det meste.

Du skal møde regel, er ingen trækstyrke overhovedet i masonit. Med Molly øger du styrken men ikke tilstrækkeligt til en hylde, medmindre du har tyk masonit (typ 10+ mm)

Y
tttomten TomasJor sagde:
Du skal ramme reglen, der er ingen trækstyrke overhovedet i masonit. Med Molly øger du styrken, men ikke tilstrækkeligt for en hylde, medmindre du har tyk masonit (typ 10+ mm)
Den er 9,8mm.

• Synes
tttomten
  • Laddar…
Masoint er ikke sjovt, og desværre ikke molly heller i ærlighedens navn...

For at spore lidt og risikere at gå OT, har du ikke overvejet at rive væggen ned og bygge en ny op?! :)
Kan så kart føles lidt overkill for at fastgøre EN hylde, men hvis man bygger væggen om med OSB/plywood bag gips, får man en væg stærk nok til at korsfæste sig selv på, uden at bekymre sig om, hvor der er reglar.
Er dette en kortsigtet bolig, så føles det måske overambitiøst, men hvis det føles som en mere permanent bolig, er det måske værd det.

Jeg er inhabil i spørgsmålet, da jeg for nogle måneder siden flyttede ind i et hus med masonit-vægge og nu er i gang med at rive alt ned og bygge det hele op på ny.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.