Usikker på om jeg er i den rigtige del af forummet eller ej, undskyld hvis denne tråd burde postes et andet sted.
Jeg har stolper, der holder taget rundt om huset, den sandsynligvis mest belastede og desværre en af de ramte er den nærmest i dette billede:
Nogle af dem, som sagt bland andet den nærmest i billedet ovenfor, er begyndt at rådne i nederkanten:
Som en fuldstændig nybegynder i at eje et hus og håndtere sådanne ting, hvad kan/bør jeg gøre ved det? Bare slibe rødmen væk og påføre ny grundmaling og maling, eller er der noget andet jeg bør gøre, et "råddenskabs-dødnings" middel at påføre? Eller er det nødvendigt at kontakte en tømrer (eller hvem man nu kontakter til denne type arbejde) og få dem udskiftet?
Noget af et side spørgsmål, eller måske relevant for emnet? Jeg har bemærket flere sorte "pletter" på stolperne, først troede jeg bare, at det var snavs, der havde samlet sig i ujævnheder, men er det noget, der kommer ud gennem malingen, som jeg også bør tage hensyn til, når jeg ser på stolperne? Eller bare rense og male over for de stolper, der stadig er ok?
Når nederdelen af stolpen er så rådden, at den ikke kan males om, skal du købe en ny stolpe og udskifte den. Du bærer da midlertidigt af taget med en anden stolpe, eller måske lidt mere professionelt, en stempel. Du kan trykke taget op nogle få mm med en almindelig donkraft for at montere den nye stolpe.
Stick med en knivspids for at tjekke, hvor slemt det egentlig er, men det ser helt okay ud.
#1 altid at afhjælpe eventuel årsag til, at det rådner. Problemer med tagafvanding, dårlig afvanding med vandpøl dannelse og stænk som resultat, sne, dårlig maling som holder fugten inde i træet, forkert konstruktion, osv.
Skrab, olier endetræet ordentligt med linolie, så godt det går, så længe det suger, og mal om med en god udendørsmaling.
I dette tilfælde rådner træet sandsynligvis, fordi vand sprøjter ud fra løvsigten. Det burde nok løses ved at flytte dette væk fra stolpen på en eller anden måde.
I dette tilfælde rådner nok træet fordi vand stænker ud fra løvsilen. Bør nok afhjælpes ved at flytte dette væk fra stolpen på en eller anden måde.
+1 på den. Desuden er træ skabt til at suge vand op i højden. Bliver det da fugt stående lidt for længe i stolpeskoen — ja, det meste løber af til siderne, men ikke alt — så suger stolpen hurtigt det i sig, hvis den ikke er ordentligt ”forseglet” med godt med maling nederst.
Når det kommer til løvsilen, har jeg overvejet at anskaffe noget sådant her i stedet, som burde forhindre, at det sprøjter i den forkerte retning?
Derefter er der lidt af et problem, at et af rørene kommer op meget "skævt" fra jorden og matcher ikke direkte røret, som går ned, så usikker på, hvordan jeg skal fikse det pænt, hvis jeg skifter til ovenstående nedløbsrør:
Men det er værd at nævne, at der også er begyndende problemer på stolper uden nedløbsrør. Jeg mistænker, at det simpelthen blæser så meget regn ind, når det regner kraftigt, at det er nok til at fugte stolperne, som alligevel sidder ret langt ude under taget.
Jeg forsøgte at tage nogle billeder nedefra af den stolpe, hvor det er værst, for at prøve at få en idé om, hvordan det ser ud, men det er ret trangt og dårlig sigt. Men hvad jeg kan se, er det malet lidt på undersiden af den mest ramte stolpe, men ikke på den anden side, hvor råddet er begyndt:
Det føles dog som om, at råddets placering i dette tilfælde har mere at gøre med, hvordan stolpen er vendt end forskellen i mængden af maling på undersiden, da det er "ydersiden," der er værst ramt.
Jeg mærkede på den mørke del på undersiden, og det føltes fugtigt nu, så jeg antager, at det seneste regn har trængt ind i træet der.
Alle ser ud til at være ret enige om, at et første skridt er at skrabe den nuværende maling af for at se, hvordan det ser ud nedenunder.
Med DMI, der lover regn så langt frem som prognoserne dækker, bør jeg vente på tørre vejr, mens jeg lader den maling, der er tilbage, give lidt beskyttelse, eller bør jeg snarere så hurtigt som muligt få en presenning eller lignende rundt om de værst ramte stolper og straks begynde at tage fat i det? (de værste er af en eller anden interessant grund diagonalt modsatte hinanden, dvs. den, der blev vist på billedet ovenfor, har lidt problemer, men den værste er tværs over huset på den anden side).
Hvad bør jeg tænke på, når det kommer til maling? Jeg har ingen anelse om, hvad de tidligere boligejere har brugt, når de har malet, så bør jeg opsøge dem efter den information, eller kan en farvehandler afgøre, hvilken maling der er blevet brugt tidligere, hvis man tager lidt farveflager med sig?
Jeg antager, at hvis det ser "redningsbart" ud, efter at have skrabet den eksisterende maling af (og råd tænker jeg også, skal skrabes væk?), bør jeg få noget nyt på så hurtigt som muligt, så jeg antager, at det under alle omstændigheder er godt at sikre sig, at man har maling klar?
Når det gælder løvfiltret, har jeg overvejet at anskaffe noget sådan her i stedet
Ja, de er bedre. Frem for alt løber de ikke over, hvis man ikke når at rense.
Hvad angår røret, skal du fikse en bedre bøjning eller rettere en kombination af bøjninger. De findes i 15, 30 og 45 grader, bare at pusle sammen, så udløbet bliver vertikalt. Overkurs er at løfte nogle fliser og grave enden af røret ud, så du kan lægge bøjningen under jord. Det ser mere professionelt ud, hvis det kommer op lige, og overkurs #2 er at afslutte med et sort rør over jord, som holder sig friskere over tid (tåler sollys bedre).
Det gør ikke noget, hvis du skraber malingen af nu, træ tåler godt at stå ubeskyttet. Men benyt lejligheden til at give det nogle omgange linolie, som kan suge ind.
Jeg har lignende problemer (se min historik) med bærende stolper, der rådner. I mit tilfælde er de ca. 50 år gamle, tror jeg (garagen, de står ved, er fra 1973) og kraftigt revnede. Man burde have tætnet med fugemasse og maling, men nu har fugten fået lov til at blive, og mindst en er klart hinsides redning. Jeg vil løfte op med støtte og donkraft og udskifte til en ny af gran, placere den med lidt afstand ved foden og/eller med tætningspap.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.