Jeg har et torp med en kombineret jordbænk torpargrund, der står på et bjerg. Desværre er bjerget ikke spidst, og da alt organisk materiale og sten i grunden under gulvet blev gravet ud, er der som en hulning, hvor vandet samler sig og løber ind fra siderne, når det modholdende materiale blev fjernet. Bjerget hælder ind mod huset på den ene side, og på den anden side er der ret meget organisk materiale, der er vokset til i løbet af året, men det kan fjernes. Hvordan skal man tænke, når man skal lave grunden om? Skal man fylde op med materiale og have en affugter og beholde den torpar/jordbænkgrund, eller støbe en plade?
Antager at det var en muldvirkegrund?
Hvordan var den opbygget?
Muldvirkegrund indikerer, at huset er gammelt, og hvis det har stået sig fint så langt, så bør samme konstruktion stå sig fint yderligere nogle hundrede år.
Hvilket mtrl var det på indersiden af grunden som stoppede overfladevand fra at løbe ind?
Betonplade vil du ikke have. Det hører ikke hjemme i et gammelt hus. Desuden bliver det iskoldt med klippe under.
Muldvirkegrund indikerer, at huset er gammelt, og hvis det har stået sig fint så langt, så bør samme konstruktion stå sig fint yderligere nogle hundrede år.
Hvilket mtrl var det på indersiden af grunden som stoppede overfladevand fra at løbe ind?
Betonplade vil du ikke have. Det hører ikke hjemme i et gammelt hus. Desuden bliver det iskoldt med klippe under.
Hej og velkommen til forumet!
Jeg tænker, at du skal spore i bjerget og lede det stående vand ud og væk.
230mm vinkelsliber med diamantskive er forhåbentlig tilstrækkelig, skulle det mod forventning ikke være nok, må du leje en rigtig motoriseret kapsav.
Jeg tænker, at du skal spore i bjerget og lede det stående vand ud og væk.
230mm vinkelsliber med diamantskive er forhåbentlig tilstrækkelig, skulle det mod forventning ikke være nok, må du leje en rigtig motoriseret kapsav.
Medlem
· Västernorrland
· 2 546 indlæg
Hvis det har kunnet fungere i masser af år, så kan det fortsætte med at gøre det.
Jeg ville primært satse på at gøre forholdene udenfor så gode som muligt for at styre udenom direkte vandstrømme. Bare fordi det i nogen grad skråner mod huset, behøver det ikke betyde, at der vil løbe store mængder vand ind. Svært at sige noget om det uden info om, hvordan jorden ser ud.
Men et klogt råd for et sådant hus er at uanset hvilken løsning du vælger, skal du sørge for ikke at gøre det med tætte materialer og bevare muligheden for hele huset, inklusive fundamentet, at fortsat kunne ånde.
Var det udelukkende organisk materiale, der lå i lavningerne? Ikke f.eks. ler, der kunne have fungeret som fyld?
Jeg ville primært satse på at gøre forholdene udenfor så gode som muligt for at styre udenom direkte vandstrømme. Bare fordi det i nogen grad skråner mod huset, behøver det ikke betyde, at der vil løbe store mængder vand ind. Svært at sige noget om det uden info om, hvordan jorden ser ud.
Men et klogt råd for et sådant hus er at uanset hvilken løsning du vælger, skal du sørge for ikke at gøre det med tætte materialer og bevare muligheden for hele huset, inklusive fundamentet, at fortsat kunne ånde.
Var det udelukkende organisk materiale, der lå i lavningerne? Ikke f.eks. ler, der kunne have fungeret som fyld?
R Räknenisse sagde:Hvis det har kunnet fungere i masser af år, så kan det fortsætte med at gøre det.
Jeg ville først og fremmest satse på at gøre forholdene på ydersiden så gode som muligt for at styre bort direkte vandstrømme. Bare fordi det i nogen grad skråner mod huset, behøver det ikke betyde, at der vil løbe nogen store mængder vand ind. Svært at sige noget om det uden info om, hvordan jorden ser ud.
Men et klogt råd for et sådant hus er, at uanset hvilken løsning du vælger, sørg for ikke at gøre det med tætte materialer og opretholde muligheden for hele huset, inklusive fundamentet, fortsat kan ånde.
Var det udelukkende organisk materiale, der lå i fordybningerne? Ikke f.eks. ler, der kan have fungeret som fyld?
Tak for svar! Huset ligger på en klippe, som desværre efter udgravet materiale (jord og sten) danner en fordybning i midten, hvor vand løber ind langs klippen og står tilbage. Lægges der en ny bjælkelag med isolering, vil der stå vand under huset. Før gjorde det nok intet, helt utætte gulve og hele tiden opvarmet under med brændeovn/kakkelovn, der fungerede som affugter.Oldboy sagde:
Antager at det var en muldbænksgrund?
Muldbænksgrund indikerer, at huset er gammelt, og hvis det har stået sig fint så langt, så bør samme konstruktion stå sig fint yderligere nogle hundrede år.
Hvilket materiale var der på indersiden af fundamentet, som stoppede overfladevand fra at løbe ind?
Betonplade vil du ikke have. Det hører ikke hjemme i et gammelt hus. Derudover bliver det iskoldt med klippe under.
Hej og tak for svar Der lå jord og sten, og det viste sig at være et hul i klippen nedenunder, hvor der samles vand. Løber mod huset på den ene side, men langsiden kommer vand via klippen under jordniveau og kan ikke drænes væk så let. Skal man ikke have en tæt membran mod jorden? Huse, der isoleres, kan ikke ånde tilstrækkeligt godt. Uden isolering kan man ikke bo i 2026. De, der boede i huset før, havde nok dobbelte raggsokker, kludetæpper og fyrede 24/7.R Räknenisse sagde:Om det har kunnat fungere i masser af år, så kan det fortsætte med at gøre det.
Jeg ville i første omgang satse på at gøre forholdene udenfor så gode som muligt for at styre væk direkte vandstrømme. Bare fordi det i nogen grad hælder mod huset, behøver det ikke at betyde, at der vil løbe store mængder vand ind. Svært at sige noget om det uden info om, hvordan jorden ser ud.
Men et klogt råd for et sådant hus er, at uanset hvilken løsning du vælger, skal du sørge for ikke at gøre det med tætte materialer og bevare muligheden for hele huset, inklusive fundamentet, fortsat at kunne ånde.
Var det kun organisk materiale, der lå i fordybningerne? Ikke f.eks. ler som kunne have fungeret som fyld?
Det er svært at vide, hvad der vil fungere, da det afhænger af fugtbelastningen fra jorden/bjerget. Jeg mener, at nogen her på forummet i en tråd havde vand kun 50 cm under jordoverfladen, men at det alligevel ikke var noget problem med fugt i grunden.
Hvis man vil forsøge at beskytte sig mod for meget fugt, så kan en gennemtrængelig markdug måske hjælpe. Jeg tænker på de sorte plastduge, som professionelle gartnere bruger til at stoppe ukrudt, bevare fugten i jorden, og samtidig lade regnvand passere ned til jorden. Så kan intet vand blive stående oven på dugen, hverken fra eventuelle lækager fra varme- eller drikkevandsrør, kondens, eller ekstreme mængder nedbør, samtidig med at det meste af jordfugten holdes i skak under dugen. (Forudsætter et drænerende materiale ovenfor dugen, men det føles selvfølgelig selvklart.)
Hvor langt er det fra jorden/bjerget op til gulvniveau (gulvbrædder)?
Hvis man vil forsøge at beskytte sig mod for meget fugt, så kan en gennemtrængelig markdug måske hjælpe. Jeg tænker på de sorte plastduge, som professionelle gartnere bruger til at stoppe ukrudt, bevare fugten i jorden, og samtidig lade regnvand passere ned til jorden. Så kan intet vand blive stående oven på dugen, hverken fra eventuelle lækager fra varme- eller drikkevandsrør, kondens, eller ekstreme mængder nedbør, samtidig med at det meste af jordfugten holdes i skak under dugen. (Forudsætter et drænerende materiale ovenfor dugen, men det føles selvfølgelig selvklart.)
Hvor langt er det fra jorden/bjerget op til gulvniveau (gulvbrædder)?
Medlem
· Västernorrland
· 2 546 indlæg
Det er muligt at isolere huse, så de kan ånde, hvis man vælger at gøre det på den måde.M Marika Berg sagde:Hej och tack för svar Det lå jord og sten og det viste sig at være en grube i klippen under hvor der samles vand. Løber mod huset på en side, men langsiden kommer vand gennem klippen under jordniveau og kan ikke dræneres bort så let. Skal man ikke have et tætsikr mod jorden? Huse som isoleres kan ikke ånde tilstrækkeligt godt. Uden isolering kan man ikke bo i 2026. De som boede i huset før havde nok dobbelte regerstrøjer, kludetæpper og fyrede 24/7
Det lyder jo som om der var en fuldt fungerende løsning på problemet. Hvis det, du gravede bort, ikke var organisk materiale, ville jeg tro, det var en gennemtænkt opfyldning, der minimerede fugtbelastningen.
Men det lyder som du allerede har besluttet dig for at bygge med teknikker som kræver at du drænerer? Så har du truffet et valg. Eftersom jeg synes det er et usmart valg for det hus, så har jeg intet at bidrage med i det tilfælde.
Klik her for at svare