Hej alle,

er ved at skitsere ydervæggene (som ikke må være for tykke) i vores tilbygning, som blandt andet skal indeholde badeværelse.

Først tænkte jeg sådan her, set udefra:

22 liggende enkelfaspanel
20 lægte for ventilation
vindtæt papir
170 stående regel
plast
45 liggende regel (c-c30)
13 Glasroc

Men så kom jeg i tanke om, at det måske skal være 70mm på indersiden for at de nye badeværelsesregler skal følges. Er det sådan?

Og at det så ville være bedre med:

22 liggende enkelfaspanel
20 lægte for ventilation
vindtæt papir
145 stående regel
plast
70 liggende regel (c-c30)
13 Glasroc

Eller vent, må man overhovedet have træregler mellem plast og Glasroc, eller skal man måske undgå plasten.

Hvad tror I?
Spiller det nogen rolle?
Er der nogen, der har et færdigt vægforslag på cirka 300mm?

tak.

Hej,
for det første: Hvilke badeværelsesregler henviser du til i din tekst? Findes der sådanne? Tror ikke det!
Derimod findes der to brancheorganisationer, som hver især udsteder retningslinjer og anbefalinger. Håndværkere inden for hver branche holder sig til disse, hvis de er seriøse. Den ene er BKR (Byggkeramikrådet) og den anden GVK (Golvbranschens vådrumskontrol). Den sidstnævnte har jeg selv kigget på, inden vi besluttede os for at satse på godkendt vinyl i vådrummene. Vil du læse mere, klik på disse links:
http://www.bkr.se/branschregler/branschregler2007.pdf
http://www.gvk.se/upload/SakraVatrum2008April-2.pdf

Så til en vis grad kan man altså sige, at badeværelsernes overflade (vinyl eller fliser) styrer vægkonstruktionen. Begynd der med at bestemme, hvad I vil have. For vores del var valget let. Selvom det er meget moderne med flotte badeværelser med fliser, så er vores stolpehus, som navnet siger, af træ, og er derfor et levende materiale. Levende materialer har en vis tendens til at bevæge sig. Har man vinyl på væg og gulv, skal det bevæge sig meget, inden vinylen revner. Har man fliser, er det en anden sag. En kollega på arbejdet lavede sit badeværelse om to gange, inden han nu igen sætter vinyl op i stedet for fliserne, der sad der i omtrent fem år!

Hvad angår ydervægskonstruktionen har vi: (alle mål i mm)
22 panel
22 sømmelægte
9 udvendig gips
45x45 liggende regel (til 45-isoleringen)
170x45 stående regel
dampspærre
45x45 liggende
11 osb
13 gips

og indervæg:
13 gips
11 osb
70x45 regel
11 osb
13 gips

OBS Som du kan se har vi almindelige gipsplader overalt, også i badeværelserne. Jeg har ringet og talt med folk hos GVK og med en skadebehandler fra mit forsikringsselskab samt min kvalitetsansvarlige. Grønt lys overalt for almindelig gips. Selvfølgelig under forudsætning af, at vinyl er godkendt til vådrum (Dampgennemgangsmodstanden > 1000000 s/m).
Hvis I vil flise badeværelset, bør du nok læse BKR's branscheregler meget nøje.

13 gips

Du får jo 190mm i væggen med de stående stolperne, dvs. 145+45mm. Og de stående bruger du vel med cc60, så da lægger du 45'erne på CC-afstand som de plader, du skal bruge, kræver for at være godkendt ifølge de anbefalinger, der findes.

Tror nu alligevel på at have fliser på væggene, selvom det er sværere.
Men jeg går ud fra, at man så skal have stålregler mellem plasten og tætningslaget?
For man skal vel have plast i ydervæggene, selvom man har tætningslag?

absolut ingen plastik der du har tætningslag, så bliver det jo en lomme mellem plasten og tætningslaget (som også er plastik...) hvor luften ikke kan komme nogen vegne.

så igen ingen plastik bag tætningslaget. jeg har aldrig hørt om nogen der bruger stålreglar, men hvis man vil sætte både plastik og tætningslag så er stål vel et must, antager jeg. men det ved jeg ingenting om.

imported_peter sagde:
absolut ingen plast dér du har tätskikt, dér vil der jo bli en lomme mellem plasten og tætningslaget (som også er plast...) hvor luften ikke kommer nogen steder.

så igen ingen plast bag tætningslaget. jeg har aldrig hørt om nogen der bruger stålregler, men hvis man nu vil sætte både plast og tætningslag så er stål vel et must, går jeg ud fra. men det ved jeg intet om.
enige med dig MEN, hvor kommer fugten mellem plasten og tætningslaget?
mvh
snickar estwing

estwing sagde:
håller med dig MEN, vart kommer fukten mellan plasten å tätskitet?
mvh
snickar estwing
Fugten kommer altid ind på en eller anden måde, selv hvis man bare ved et uheld sprøjter lidt vand på væggen inden tætningslaget kommer op. Eller måske er fugtighedsgraden i reglarne for høj, eller nogen hos byggemarkedet har ved et uheld lagt isoleringen udendørs, så den har optaget for meget fugt... :(

- m

Ja, jeg forstår, at det med dobbelt fugtspærre kan være tricky. Rent spontant vil jeg jo bare have en fugtspærre i væggen, altså tætningslaget mod badeværelset og undlade plasten.
Men hvis jeg har forstået det rigtigt, er det ikke godkendt i henhold til bygningsreglementerne?

Ydervæggen i vores kommende badeværelse er 2.40m lang og 95cm høj, inden det bliver skråtag.
Nu er det plastet som alt andet i tilbygningen.
Bør jeg rive plasten af den vægdel, hvis jeg skal have fliser på den?
Skråtaget har jeg tænkt mig kun at have gips på, evt. trække tætningsmasse et stykke op på skråtaget.

Gladh sagde:
Fugten kommer altid ind på en eller anden måde, om så bare at man kommer til at sprøjte lidt vand på væggen, inden fugtspærren kommer op. Eller så måske er fugtindholdet i stolperne for højt, eller nogen i byggemarkedet der er kommet til at lægge isoleringen udenfor, så den har taget for meget fugt op... :(

- m
sådan kan man juh ikke resonere, hvis man skal bygge......

Mikael_L
estwing sagde:
er enig MEN, hvor kommer fugten mellem plasten og tætningslaget?
mvh
snedker estwing
Er det ikke sådan, at tætningslaget ikke er helt så tæt som den diffusionstætte plast...?
Og derfor går der lidt flere vandmolekyler gennem tætningslaget til mellemrummet, end hvad der så luftes ud gennem diffusionsspærren...

Sådan har jeg i hvert fald forstået det.

De gamle tætningslag var ikke damptætte, deraf denne larvede gips-historie og alt, der har været i medierne med mere, dvs. varm damp gik igennem tætningslagene ind i væggen og gjorde gips, regler mm. våde. Men de nye godkendte tætningslag er damptætte og dermed ligeså tætte som dampspærrerne, mange siger, at man ikke skal have plastik på væggene i vådrum, men fordi de nye tætningslag er damptætte, så tilsættes der jo ikke mere fugt ved badeværelset end fx i gangen, og hvis man begynder at tænke over det, så hvad gør man... fjerner plastikken i gangen eller lader den blive ved badeværelset... jeg har min mening klar, og den er at lade plastikken blive, og min begrundelse er, at hvis man anvender et godkendt tætningslag, så tilsættes der ingen ekstra fugt ved vådrummene.

Snailman
nej, men den som allerede var der, kan jo heller ikke komme derfra...

estwing sagde:
så kan man juh ej reonera om man ska bygge......
Så havde jeg resoneret og sørget for at finde en løsning for hvordan fugten skal kunne forsvinde, i stedet for at stikke hovedet i sandet og sige, det sker ikke for mig...

For fugten findes overalt og du kan ikke garantere at du ikke bygger den ind, så det vigtige er at sørge for at der er så lidt fugt som muligt, og at den kan finde vej et sted hen når den kommer der.

Men så er jeg jo ikke håndværker heller :D

- M

hempa111 sagde:
jeg har min mening klar for mig og den er at lade plasten blive og min begrundelse er at hvis man bruger en godkendt tætningsmembran så tilsættes ingen ekstra fugt i vådrummene.
Hvorfor det, hvis tætningsmembranen er så god som plasten så er det jo som at flytte plasten et trin ud i konstruktionen, problemet bliver at få tæt mellem plasten og tætningsmembranen så det bliver som en enhed. Men det burde jo kunne løses.

Vend det om i stedet, ville du sætte dobbelte plastlag i hallen, et lige under gipsen, og et 45/70 mm ind i væggen?

- M

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.