Hej,

vi har et 70'er hus, der står på en poisoleret betonplade på jord. Pladen går under huset og under garagen, som er sammenbygget med huset.
Gulvet på nederste etage står på et træbjælkelag ovenpå pladen. På pladen står klodser, og på disse er selve bjælkelaget, som er isoleret med mineraluld.

Jeg skal nu bygge til og vil fra to sider få adgang til dette bjælkelag, når jeg river væggene ned.

Spørgsmål 1: Er det hensigtsmæssigt at sprøjte isolering ind i dette bjælkelag for at forbedre isoleringen mod pladen? Jeg har nemlig installeret vandbåren gulvvarme, og jeg vil ikke opvarme pladen unødigt. Skaber jeg fugtproblemer ved at fylde med isolering?

Spørgsmål 2: Jeg skal bygge huset ud i garagen på et bestemt område, hvor jeg også tænkte at have træbjælkelag, hvordan bør jeg isolere mod pladen? Kan jeg bruge cellplast direkte mod pladen og derefter bjælkelag med mineraluld, eller ...??

Tak på forhånd
Dare

Aj aj aj! Du er ved at gøre det besværligt for dig. Som de fleste kender til, er uisoleret plade på jord med oprejst gulv en risikokonstruktion. Jeg er ked af at måtte fortælle dig, men gulvvarmen gør det ikke bedre.

Først og fremmest, væk med organisk materiale fra pladen. Den skal være ren som en kost! Så plastikfolie så diffusionen stopper så tidligt som muligt. På den flydende gulv med typ cellplast som isolering. Overfladelaget skal kunne ånde, så klinker eller trægulv. Så har du gjort, hvad du kunne.

Hvis du ikke vil rive bjælkerne ud, så sørg stadig for, at pladen er ren, at du har en plastikfolie og ikke for meget isolering! Dog kan du nok øge den noget, eftersom gulvvarmen alligevel øger temperaturen i gulvet, men 95mm mineraluld må du nok nøjes med.

Denne gulvvarme som skal ind overalt...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.